Ważne

Xoom vs iPad 2 – “knock out”?

Oba tablety są już dostępne w sprzedaży od jakiegoś czasu, więc czas pokusić się o pierwsze porównania. Zanim przejdę do liczb chcę zaznaczyć dwie rzeczy, które na pewno mają wpływ na wielkość tych liczb ale nie na ostateczny wynik. Po pierwsze iPad 2 jest już dostępny globalnie (także u nas) a Motorola Xoom jest dostępna lokalnie (póki co nadal tylko w USA). Po drugie to nie wina klientów, że tak jest a wyraźna świadoma polityka obu firm. Zatem jeśli, któraś z nich martwi się niską sprzedażą swojego urządzenia to jest tylko jedno miejsce, w którym może zgłaszać zażalenia – biuro zarządu tejże firmy!

A teraz przejdźmy do liczb.

Premiera Motoroli Xoom miała miejsce na rynku amerykańskim 24-go lutego 2011 czyli już prawie półtora miesiąca temu. Już w okolicy 11 marca pojawiły się pierwsze informacje na temat “rozczarowującego poziomu sprzedaży” tabletu. Potem były kolejne doniesienia także nasze (tu i tu) oraz nie najlepsze opinie użytkowników także na temat samego systemu. Wszystko to w połączeniu z zaporową wręcz ceną (w świadomości klienta iPad/iPad 2 to wydatek $500) czyli $800 oraz ograniczona dostępnością urządzenia (w Europie nadal go nie ma) sprawia, że trudno oczekiwać komercyjnego sukcesu.

Kiedy przypomnę sobie szumne zapowiedzi Motoroli oraz dość agresywną (wobec Apple) kampanię reklamową nie mogę nie zadać pytania – “Motorola – o co tu chodzi??? Może do planowania strategii czas zacząć zatrudniać normalnych ludzi, użytkowników takich jak my?”. Nie mogę się bowiem oprzeć wrażeniu, że z każdym kolejnym krokiem Motorola postępowała zgodnie z instrukcją “Jak nie odnieść sukcesu na rynku.”  A co mówią same liczby? Wg analityków Deutsche Bank (za serwisem BGR) od dnia premiery do dziś sprzedano 100.000 egzemplarzy Motoroli Xoom.

Czy to dużo czy mało będziecie mogli ocenić po przeczytaniu jak sprzedaje się iPad 2.

Premiera (sklepowa) tabletu Apple’a miała miejsce 11.03 (w USA) oraz 25.03 (na świecie). Do dziś, wedle szacunków (BGR za DigiTimes) sprzedano pomiędzy 2.4 a 2.6 MILIONA egzemplarzy nowego iPada. Myślę zatem, że wzmianka w tytule o “knock oucie” jest jak najbardziej uzasadniona. Wg doniesienia serwisu Apple spodziewał się zamówień i dostaw na poziomie ok 4 milionów sztuk między kwietniem a czerwcem. Biorąc pod uwagę, że prawie na całym świecie są problemy z dostępnością urządzenia w sklepach były to szacunki zaniżone. Sprzedaż na takim poziomie oznacza, że w samym drugim kwartale Apple sprzeda około 12 milionów urządzeń.

Na miejscu kolejnych pretendentów do tytułu tabletu roku, premiery sklepowe swoich urządzeń oraz (generalnie) ich zapowiedzi przygotowywałbym jednak bardzo starannie… Chyba, że sprzedaż na poziomie dziesiątków tysięcy sztuk im wystarczy…

Komentarze

  • To, ze xoom jest tylko w USA to nie przeszkoda. Ja swojego do polski sprowadzilem be problem. Pisze Tera z niego :-) szkoda, ze brak pl jezyka….

    • Jurek

      A cn jezyk ma?

      • ??
        Chiński?

        • Hah, ale napisałem ten pierwszy komentarz >_>
          Z Polskich języków jest natomiast głos, tj. wyszukiwanie głosowe.

  • Jurek

    Tyle bylo skakania po Apple’u i jego wyrobach. Tylu cieniasow sie naigrywalo… A tu mamy jak 250:1 i … ciszenka! Klienci wybrali!!!! :)

    • Login

      Ahoj.

      Czy ilość sprzedanych tabletów świadczy o jego jakości?

      Słaba sprzedaż jest winą wyłącznie polityki motoroli, mieli dobrą kampanie reklamowa, ale niestety historia lubi się powtarzać i motka w kulki sobie poleciała z wydaniem.

      Przy okazji, widzieliście reklamę tabletu LG?
      http://www.youtube.com/watch?v=hq8yW8bYFWc :D

      • aix

        Xoom jest bardzo dobry, ale za drogi. To był jedyny błąd Motoroli. Powinna sprzedawać tablet za 490$ i miałaby sukces w kieszeni, a tak ludzie czekają na tańsze (Asus, Acer, Galaxy tab 8.9 i 10.1). Wszystkie są tańsze, a kwestia 3 miesięcy czekania to nic. Porażka Motoroli to zwycięstwo klientów. Będą mieli tańsze tablety. Bardziej będzie interesująca sprzedaż Asusa Transformera i Galaxy tab 8.9 oraz Acera Iconia.

      • @ Login
        jabłuszko na końcu reklamy dosyć znaczące :D ale ile to już razy widzieliśmy zapowiedź kolejnego killera…

        producenci tabletów chyba jeszcze nie zauważyli, że porównując swój sprzęt z iPadem stawiają się od razu na przegranej pozycji (liczby mówią same za siebie).
        powinni bardziej skupić się na realnej konkurencji, innych tabletach z androidem (ale łatwiej powiedzieć, że dokopiemy Apple, bo jak inaczej można się reklamować w sytuacji gdy wszyscy inni mają ten sam system i te same części :D )

        • Login

          Racja, jabłuszko była bardzo dobrze widoczne:D

          Jednak optymalizacja systemu do sprzętu u niektórych producentów wychodzi co najmniej kiepsko,
          Jednakże, widział ktoś hands-on z Optimus Pad’em? Moim zdaniem bardzo ładnie on wygląda i trochę mnie urzekł swoją szybkością działania

  • Lost

    Chyba jeszcze nigdy Motorola nie miała tak intensywnej kampani reklamowej jak ta Xooma. Oglądając jeden odcinek popularnego serialu w amerykanskiej tv, widz jest czasem bombardowany nawet kilkanaście razy futurystycznym klipem zachęcającym do kupna tabletu Motoroli. Co ciekawe, ani razu nie widziałem wtedy reklamy produktu Apple. Konkurenci iPada chyba nie do końca rozumieją co jest powodem jego sukcesu i przez to błądzą jak dzieci we mgle.

    • Login

      Cześć
      Możesz wyjaśni co wg. ciebie jest sukcesem Apple? Chodzi o system? czy o politykę appla?

      • aix

        Chodzi o cenę. Tablet za 500$ jest lepszy od tego za 800$. Szybkość tabletu jest na trzeciej pozycji, a na drugiej to czas działania na baterii.

        • ja

          a już szczególnie jak ten za 500 jest i szybszy i cieńszy i lżejszy, ma lepszy ekran a czas działa na baterii taki sam:)

          • agn

            xoom to niezły potworek, szybszy od ipada2 i mozliwościowo bardziej rozbudowany ale posiadający 3 gwozdzie do trumny ktore przykładowo, skutecznie odrzuciły moje myśli na temat kupna, są to:

            NIEDOPRACOWANIA (np niedziałający czytnik kart)
            CENA (3000 zł dajcie żyć)
            KONKURENCJA ( acer asus samsung apple – tansze a oferujące niewiele mniej)

  • Artur

    I to i to:)

  • Lost

    Sukces Apple jeśli chodzi o iPada można rozpatrywać na kilku płaszczyznach:
    1.w zasadzie Apple zdefiniowało czym jest tablet: urządzenie które nie zastąpi laptopa,netbooka czy telefonu tylko dzięki swoim właściwościom jest bardziej mobilne i przyjazne niż komputer,a z drugiej strony z przczyn oczywistych ma większe możliwości niż telefon-Steve Jobs nazywa iPada urządzeniem ery ‘post-pc’
    2.pokazało konkretne sposoby zastosowania iPada w codziennym życiu,pracy,zabawie i edukacji.
    3.przedstawiło rewolucyjne urządzenie łączące w sobie prostotę obsługi, gładki, szybki interfejs i masę aplikacji
    4.sprzedało to urządzenie w kilkunastu milionach egzemplarzy dominując tym samym nowo powstały rynek tabletów
    5.wszystko na to wskazuje, że powtórzy sukces w 2011r.
    6.żadna z firm konkurujących z Apple nie była w stanie sprzedać podobnej liczby tabletów (i chyba szybko nie będzie)

  • ghostCat

    Ciśnie się na usta – a nie mówiłem. Może KIEDYŚ sytuacja ulegnie zmianie, póki co nie widać jak na razie ani jednego tabletu, który mógłby zzagrozic pozycji ipada.

    • Takie tablety to ja widze, natomiast nie widze producenta, ktory moglby Apple zagrozic. Chocby Xoom.. to nie jest zle urzadzenie. Jest na pewnoe lepsze niz swiadczy o tym poziom sprzedazy… ale to nie Xoom sie sprzedaje sam tylko Motorola sprzedaje Xooma – efekt widac.

      • ghostCat

        Ja nie mówię , ze xoom jest takim strasznym tabletem. Można by nawet powiedzieć, ze to całkiem udana beta a nawet RC. Jednak biorąc pod uwagę dopracowanie urządzeń, system, cenę, ilość czy jakość aplikacji to konkurencja nadal wyglada (jak to już ktoś wspomniał) jakby nie bardzo wiedziała co z tym segmentem począć. Jest kilka całkiem ciekawych propozycji i na pewno znajda one swoich nabywców, ale takiego sukcesu komercyjnego jak iPad to długo jeszcze nie będziemy oglądać.

  • Lost

    Wg mnie Motoroli i pozostałym brakuje konkretnej wizji czym jest tablet i do czego można go używać. Bo jeśli ktoś powie, że Xoom może zastąpić laptopa, to sorry ale się nie zgodzę. Jeśli ma tak jak sugeruje reklama slużyć do przeglądania netu i youtube, to troche to mało wizjonerskie,szczególnie za taką.

  • kashiash

    Problem polega na tym, ze Apple zyskuje przez to ze jest jedynym producentem sprzetu i systemu. Nie ma rozdrobnienia na rozne rozdzielczosci, nie ma aplikacji ktore dzialaja na jednych telefonach a na innych nie chcą.
    Drugi temat to przewaga objective-c na java. Temat na który wypowiadalem sie tutaj wielokrotnie – apliacja na iphone/ipad dzialja wyraźnie szybciej niz na ich odpowiednikach androidowych.
    Oczywiście są pewne rzeczy, których brakuje, ale te które są, zostały dopracowane do granic możliwości. Jak już coś jest to działa tak jak powinno – szybko i poprawnie. W androidzie z tym bywa rożnie.

    W tym kierunku zmierza tez BlackBerry – do niedawna dostepne bylo SDK do Flex’a. Ten jednak ma ta sama wadę co java – jest interpretowany (niekiedy w najlepszym wypadku prekompilowany do kodu pośredniego). Blackbery wypuściło nowe SDK z C/C++ jako główny język programowania. i moze okazać sie ze jedynym porownywalnym funkcjonalnie urzadzeniem z ipadem, bedzie kolejny BB playbook.
    Adroid gdzies zabłądził – gdyby porównywac to Android 3.0 to taka VISTA Microsoftu. Jak Google szybko nie wyprodukuje lepiej działającego systemu (jak Win7 dla Microsoftu) to będzie marnie

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona