Gdyby stworzyć listę najbardziej nielubianych przez Polaków instytucji państwowych, ZUS z pewnością znalazłby się na jej górze, być może nawet na pierwszym miejscu. Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce jednak być bardziej przyjazny mieszkańcom Polski. Instytucja już w maju wdroży pierwsze zmiany w swoim systemie, z którego korzystają miliony osób.
ZUS chce być bardziej nowoczesny
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził badanie wśród użytkowników Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS), które miało na celu pomóc w rozwoju serwisu. Instytucja zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że portal wymaga dużych i gruntownych zmian.
Platforma Usług Elektronicznych, dostępna pod adresem www.zus.pl/pue, trąci myszką. Jedynym, nowoczesnym elementem, jest strona logowania eZUS, udostępniona w sierpniu 2024 roku. Poza tym serwis wygląda jak strony portali internetowych na początku lat 2000.

Na początku maja 2025 roku ZUS ogłosił, że zainteresowane osoby mogą wziąć udział w badaniu i pomóc w rozwoju Platformy Usług Elektronicznych. Pierwotnie zgłoszenia miały być przyjmowane do 21 maja 2025 roku, lecz zakończono ten proces już 8 maja, ponieważ zainteresowanie przerosło oczekiwania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jak zmieni się Platforma Usług Elektronicznych ZUS?
W ogłoszeniu napisano, że obecnie w przygotowaniu są „nowe ekrany dla klientów indywidualnych – zarówno osób ubezpieczonych jak i świadczeniobiorców, czyli osób, które pobierają z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych np. emeryturę, rentę, zasiłki czy świadczenia dla rodziny”. Poinformowano również, że „podczas badania zaprezentujemy prototyp makiet, czyli wizualizację układu poszczególnych elementów na ekranie i dostępnych funkcji, które zostały zaprojektowane na potrzeby przekształcenia PUE ZUS w eZUS”.
Biuro prasowe instytucji przekazało serwisowi Wirtualne Media, że ponieważ portal wymaga dużych i gruntownych zmian, od dłuższego już czasu pracujemy nad zmianą ekranów, nową nawigacją i logiką działania systemu. Docelowo nawigacja ma być prosta, interfejs – intuicyjny, a funkcje – dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami.
Proces unowocześniania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie jest jednak łatwy, ponieważ platforma PUE musi być stale dostępna dla użytkowników oraz działać poprawnie. Ponadto koniecznością jest spełnianie wymogów prawnych – dostosowywanie się do nich jest traktowane z najwyższym priorytetem.
Biuro prasowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie podało żadnych terminów wdrożenia zapowiadanych zmian, ale prawdopodobnie będzie to realizowane etapami z uwagi na ogromną złożoność i funkcjonalność PUE. ZUS musi być pewny, że system „nie wysypie się”, ponieważ sparaliżowałoby to pracę mnóstwa ludzi.
Podczas wdrażania zmian trzeba jednak przygotować się na niedostępność w ramach tzw. prac serwisowych, które instytucja ma wcześniej zapowiadać.
Pierwsze zmiany w PUE ZUS już w maju
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiedział, że w maju 2025 roku wdrożone zostaną nowe rozwiązania i ulepszenia do Platformy Usług Elektronicznych. Wśród nich znajdzie się nowy formularz rejestracji z trzema sposobami potwierdzenia tożsamości (profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny i e-wizyta lub wizyta osobista w placówce ZUS), a także możliwość dodania do 5 zaufanych urządzeń, aby nie podawać przy każdym logowaniu hasła z SMS-a. Po 30 dniach zaufane urządzenie zostanie automatycznie usunięte.
Użytkownicy Platformy Usług Elektronicznych zyskają też możliwość przypomnienia loginu – zostanie on wysłany na numer telefonu lub e-mail. Zmieniono również wygląd i proces zmiany hasła (jednorazowe hasło lub link wysłany na adres e-mail do zmiany hasła będą ważne przez 12 godzin).
Dla zwiększenia bezpieczeństwa postanowiono też wdrożyć automatyczną blokadę logowania na 5 minut po trzykrotnym wpisaniu błędnych danych logowania. W takim przypadku trzeba będzie odczekać 5 minut lub skorzystać z innej metody, na przykład profilu zaufanego.
Co ważne: jeśli po upływie 5 minut użytkownik ponownie wpisze błędne hasło, możliwość zalogowania się za pomocą loginu i hasła zostanie zablokowana na stałe. W takim przypadku trzeba będzie odblokować ją za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ograniczy również długość hasła do 64 znaków. Ponadto będzie musiało być ono inne niż 5 ostatnich haseł oraz mogło zawierać następujące znaki specjalne: `-=[]\;’,./~!@#$%^&*()_+{}|:”<>?.