youtube-grafika
(źródło: YouTube)

Popularność YouTube na telewizorach rośnie. Google podsumowuje 2024 rok

Google podsumowuje popularność YouTube na telewizorach w 2024 roku, a także zapowiada kilka nowości. Technologiczny gigant oficjalnie udostępnił funkcję dubbingów, a już wkrótce wprowadzi zmiany w dziecięcym serwisie mobilnym.

YouTube podsumowuje oglądalność treści na telewizorach w 2024 roku

Przyszedł czas podsumowań 2024 roku. Każda z platform podchodzi do nich nieco inaczej – w Spotify jest „Wrapped 2024”, a Amazon Music oferuje „Delivered 2024”. Z kolei YouTube udostępnił już „Recap 2024”. To jednak nie koniec sprawozdań, jakie ta platforma przygotowała.

Serwis ujawnił teraz, jak często odtwarzano treści na dużych ekranach domowych na całym świecie. Każdego dnia widzowie przesyłali strumieniowo ponad miliard godzin treści. Największą popularnością w 2024 roku na YouTube na telewizorach cieszyły się programy sportowe oraz przeznaczone dla dzieci. Google zauważyło, że czas oglądania treści sportowych na dużych ekranach wzrósł w porównaniu do zeszłego roku o ponad 30%. Widzowie mają możliwość w jednym serwisie obejrzeć zarówno klipy, jak i skróty oraz wywiady dotyczące sportowych zmagań.

Google rozpoczęło też pilotaż funkcji Watch With, dzięki której twórcy będą mogli w czasie rzeczywistym komentować, przeprowadzać analizę czy reagować podczas wydarzeń. Jak zaznaczono w komunikacie – opcja ta „przekształca Twoich ulubionych twórców w komentatorów sportowych”. Opcja nie jest jeszcze w pełni gotowa, aby udostępnić ją szerokiemu gronu widzów.

Widzowie YouTube średnio w ciągu miesiąca oglądali też aż 400 milionów godzin podcastów na telewizorach. Wzrost zainteresowania oglądaniem treści na dużych ekranach nie jest przypadkowy. Google podsumowało, że udział filmów w 4K przesyłanych do serwisu wzrósł w porównaniu do 2023 roku o ponad 35%.

Nowości w serwisie YouTube, które poprawią bezpieczeństwo dzieci i nie tylko

YouTube zapowiada również zmiany dla rodzin, które wspólnie z dziećmi korzystają z serwisu. Platforma w zeszłym roku wprowadziła opcję szybkiego przełączania pomiędzy profilem dla dorosłych a profilem dla dzieci. Choć jest to spore ułatwienie, rodzice zgłosili do serwisu uwagi, aby dodatkowo zabezpieczyć dostęp do treści. Dlatego też YouTube zaoferuje nową funkcję kodu rodzicielskiego, dzięki któremu dzieci nie będą mogły samodzielnie uruchamiać treści nieodpowiednich dla ich wieku.

Kod rodzicielski w YouTube
Kod rodzicielski w YouTube (źródło: YouTube)

Technologiczny gigant ogłosił też kilka zmian, jakie w ciągu najbliższych tygodni zajdą bezpośrednio w YouTube Kids, jednak wyłącznie w aplikacjach mobilnych na Android i iOS. Aplikacja zostanie odświeżona wizualnie, pojawią się również nowe kolory oraz ikony.

Użytkownicy będą mogli łatwiej przewijać i wyszukiwać treści pionowo lub poziomo, a na górze ekranu pojawi się ulepszony pasek oferujący kategorie filmów, dzięki któremu łatwiej i szybciej można będzie znaleźć treści według tematyki. Zmieni się także dolny pasek nawigacyjny obejmujący stronę główną, wyszukiwanie, ulubione treści oraz profil.

Automatyczny dubbing AI na YouTube

YouTube uruchamia wreszcie funkcję automatycznego dubbingu. Opcja została wdrożona na tysiące kanałów uczestniczących w programie partnerskim YouTube. Dubbing tworzony jest automatycznie przy wsparciu AI, a o dodaniu konkretnego języka decyduje autor wideo dodawanego w serwisie.

Na ten moment funkcja automatycznego dubbingu jest ograniczona do dziewięciu języków. Jeśli dany film został nagrany w języku angielskim, można zdubbingować go na francuski, niemiecki, hindi, indonezyjski, włoski, japoński, portugalski lub hiszpański. Jeśli natomiast wideo zostało utworzone w jednym z tych języków, można go zdubbingować wyłącznie na język angielski.