Sygnalizacja świetlna z nadawaniem priorytetu wprowadzona w polskim mieście
(fot. pixabay.com)

Sygnalizacja świetlna z nadawaniem priorytetu wprowadzona w polskim mieście

Dobrze skonfigurowana sygnalizacja świetlna może znacząco przyspieszyć przejazd przez miasto. Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach postanowił pójść o krok dalej i wprowadził system, który dostosowuje się do wybranych uczestników ruchu, co jak najbardziej może przynieść korzyści.

Sygnalizacja świetlna potrafi dostosować się do określonego scenariusza

W Gliwicach od ponad 3 lat testowany był system nadawania priorytetu przejazdu przez skrzyżowanie. Sprawdzany on był przez część autobusów linii A4, które poruszają się po mieście.

Nietypowy pomysł sprawdził się i Zarząd Dróg Miejskich podjął decyzję o wdrożeniu systemu do wszystkich autobusów. Teraz z nowego rozwiązania będzie korzystać 160 pojazdów komunikacji miejskiej. Celem jest zwiększenie płynności ruchu, a także zmniejszenie ewentualnych opóźnień autobusów, co powinno zostać docenione przez pasażerów.

Mapy Google zaczęły informować o fotoradarach w Polsce

Jak działa nowy system? Okazuje się, że nie jest to rozwiązanie, które wymaga znaczącej przebudowy systemu świateł i jak najbardziej może sukcesywnie zostać wdrożony w innych miastach. Autobusy wyposażone są w urządzenia, które wykorzystywane są przez system do określenia pozycji GPS. Zebrane dane służą następnie do nadawania priorytetu przejazdu poprzez ustawienie odpowiedniego czasu dla zielonego i czerwonego światła. Pierwszeństwo nadawane jest w zależności od skrzyżowania, linii oraz opóźnienia danego kursu.

Z nowego systemu skorzystają również służby ratownicze

Wdrożone rozwiązanie powinno przynieść jeszcze ważniejszą korzyść niż wspomniana poprawa przejazdów autobusów. Jak podaje ZDM w Gliwicach, urządzenia GPS zostały zamontowane także w 90 pojazdach służb ratowniczych.

W przypadku służb ratunkowych system działa na innych zasadach. W miarę zbliżania się do skrzyżowania, sygnalizacja przełącza się w specjalny tryb, w którym wszyscy użytkownicy drogi otrzymują sygnał czerwony. Dzięki takiemu rozwiązaniu, kierowca pojazdu uprzywilejowanego może przejechać przez skrzyżowanie sprawniej i bezpieczniej.

Jeśli faktycznie system wprowadzony w Gliwicach skróci czas przejazdu karetki, a także pozwoli na uniknięcie kolizji na skrzyżowaniu, to liczę, że zainteresują się nim inne miasta. W końcu to często sekundy decydują o życiu.

Polecamy także:

Audi samo poinformuje nas o zielonym świetle

źródło: ZDM Gliwice