Spotify

Spotify: mamy coraz więcej użytkowników, ale wciąż kończymy na minusie

Szwedzi nie zwalniają tempa – mimo silnej i licznej konkurencji, Spotify bez przerwy zdobywa nowych użytkowników. Firma wciąż ma jednak problemy z wygenerowaniem zysku operacyjnego.

Wzrost liczby użytkowników. Coraz więcej osób płaci za Spotify Premium

Spotify opublikowało raport podsumowujący czwarty kwartał 2019 roku. Z udostępnionych danych wynika, że usługa streamingu muzyki skupia już łącznie 271 mln użytkowników, co oznacza wzrost na poziomie imponujących 31% rok do roku. Z kolei osób, które zdecydowały się płacić za plan premium, jest już 125 mln – wzrost o 29% względem 2018 roku.

Jak natomiast wypadają konkurencyjne usługi? Zanim przejdziemy do liczb, warto mieć na uwadze, że nie wszystkie firmy chętnie dzielą się danymi. Sprawia to, że wybrane informacje nie są już zbyt aktualne. Utrudnia to bezpośrednie zestawie usług pod względem aktywnych użytkowników. Do tego dochodzi model biznesowy inny niż ten stosowany przez Spotify – niektóre serwisy dostępne są wyłącznie w ramach płatnej subskrypcji.

Podział użytkowników Spotify ze względu na regiony (fot. BusinessWire)

Zacznijmy od usługi, której reklamy stanowczo zbyt często pojawiają się na YouTube. Sundar Pichai, dyrektor Alphabetu i Google, ujawnił, że YouTube Premium i Music mają łącznie 20 mln subskrybentów – dane z końcówki 2019 roku. Natomiast Apple, które jest drugim największym graczem na rynku muzycznych serwisów streamingowych, miało 60 mln użytkowników Apple Music w czerwcu zeszłego roku. Obecnie powinno być trochę więcej.

Ostatnie miejsce na podium należy do Amazon Music – 55 milionów użytkowników, ale nie wiemy, ilu z nich płaci za pełnoprawny dostęp do Music Unlimited. Deezer rok temu zaraportował 7 mln subskrybentów, z kolei Tidal ma 3 mln użytkowników opłacających abonament.

Przychody również rosną, ale Spotify wciąż odnotowuje straty

Szwedzi w trzecim kwartale odnotowali zysk operacyjny na poziomie 54 mln euro, ale wówczas zapowiedzieli, że kolejne trzy miesiące nie będą już tak atrakcyjne. Owszem, udało się wygenerować 1,9 mld euro przychodów, czyli wzrost o 24% w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo tego, wydatki związane z promocją artystów, oryginalnymi treściami oraz rozwojem przełożyły się na stratę operacyjną 77 mln euro w czwartym kwartale.

Spotify pochwaliło się wynikami podcastów. Okazuje się, że spotkały się one z bardzo dobrym przyjęciem – wzrost słuchaczy o około 200% w ciągu ostatniego roku. Ponad 16% użytkowników ma już korzystać z tej sekcji w usłudze.

Polecamy również:

Spotify podsumowuje 2019 rok w Polsce. „Ona By Tak Chciała” oczywiście na podium

źródło: TechCrunch, BusinessWire