(fot. Scania)

Scania chce wykorzystać słońce, aby zwiększyć zasięg ciężarówek

Jak zapewnić dodatkowe kilometry zasięgu w ciężarówce hybrydowej? Scania chce zrobić to za pomocą paneli słonecznych.

Scania testuje nowy sposób ładowania akumulatorów

Zastosowanie paneli słonecznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych nie jest nowym pomysłem. Na rynku pojawiły się już takie pojazdy. Najczęściej były to auta osobowe, a więc nie oferujące dużej powierzchni do wykorzystania. Przekładało się to zazwyczaj na marny efekt końcowy – uzyskana w ten energia nie wpływała odczuwalnie na maksymalny zasięg.

W celu zapewnienia odpowiednio dużej powierzchni dla paneli słonecznych, Scania postanowiła wykorzystać całą naczepę – zarówno boki, jak i dach. Dzięki takiemu podejściu, przy 18-metrowej naczepie producent ciężarówek otrzymał powierzchnię wynoszącą 140 metrów kwadratowych.

To faktycznie działa

Wstępne testy wskazują, że pokrycie całej naczepy panelami słonecznymi faktycznie może pozytywnie wpłynąć na oszczędność paliwa. W przypadku warunków zbliżonych do tych panujących na terenie Szwecji, udało się osiągnąć mniejsze zużycie paliwa na poziomie 5-10%. Z kolei w słonecznej Hiszpanii efekt końcowy prezentuje się jeszcze lepiej – dwukrotnie większa oszczędność niż w Szwecji.

Elektryczna Scania
Scania rozwija również w pełni elektryczne ciężarówki (fot. Scania)

Scania zamierza sprawdzić swoje rozwiązanie w ramach dłuższych testów, które zostaną przeprowadzone we współpracy ze szwedzkim przewoźnikiem Ernst Express. Specjalnie przygotowane ciężarówki będą odbywać codzienne kursy, wraz z innymi pojazdami należącymi do floty Ernst Express. Warto dodać, że nie jest to pierwsza współpraca obu firm. Wcześniej testowano koncepcję drogi wyposażonej w przewody trakcyjne, mające zapewnić energię ciężarówkom.

W ramach projektu badawczego producent ciężarówek zbada również, czy przyczepa może dostarczać energię do sieci elektroenergetycznej, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a ciężarówka jest zaparkowana, przykładowo w weekendy.

Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacji rządowej Vinnova. Co więcej, oprócz Scanii i Ernst Express, w całe przedsięwzięcie angażuje się również Midsummer, firma produkująca panele słoneczne, a także Uniwersytet w Uppsali, który prowadzi zaawansowane badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi. Do tego licznego grona dołączyła również firma energetyczna Dalakraft.