Rynek streamingu muzyki zaliczył pierwszy spadek w historii. Co się stało?
(fot. Tabletowo.pl)

Rynek streamingu muzyki zaliczył pierwszy spadek w historii. Co się stało?

Czy Spotify, Apple i inni gracze mają powody do obaw? Z pewnością nie, ale warto odnotować, że to pierwszy spadek w historii usług streamingu muzyki.

Rynek streamingu muzyki – poprzedni kwartał był trochę lepszy

Firma analityczna Counterpoint Research podzieliła się danymi dotyczącymi rynku streamingu muzyki w drugim kwartale 2020 roku. Wynika z nich, że cała branża odnotowała spadek przychodów o 2% względem wcześniejszego kwartału. Jak zaznacza Counterpoint Research, to pierwsza taka sytuacja w historii. Warto dodać, że wcześniej usługi zyskiwały nieprzerwanie z kwartału na kwartał.

Należy jeszcze zwrócić uwagę na to, że wzrost płatnych subskrypcji wyhamował – 29% rok do roku w drugim kwartale względem 35% w poprzednich trzech miesiącach.

Jak wspomniałem przed chwilą – mimo spadku, firmy świadczące usługi streamingu nie mają powodów do zmartwień. Tym bardziej, że porównując obecne dane z poprzednim rokiem, widoczny jest wzrost o 13%. Globalne przychody w drugim kwartale 2020 roku wyniosły imponujące 6,7 mld dolarów.

Skąd te spadki? Analityk Abhilash Kumar wskazuje, że powodów jest kilka. Wśród głównych wymienia: nowe oferty rabatowe (np. bezpłatne subskrypcje przez kilka miesięcy), obniżki cen kont premium, a także mniejsze przychody z reklam w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2.

Rynek streamingu muzyki w Q2 2020: Spotify na drugim miejscu

Jeśli chodzi o miesięczną liczbę użytkowników, zarówno tych korzystających z darmowego konta, jak i płacących abonament, to pierwsze miejsce należy do Tencent Music. Chińska usługa, wraz ze swoimi spółkami zależnymi QQ Music, Kuwo i Kugou, zdobyła 26% rynku w drugim kwartale 2020 roku. Następne miejsca należą do Spotify (12%) i YouTube Music (10%).

Rynek streamingu muzyki.
Rynek streamingu muzyki – płatne subskrypcje (fot. Counterpoint Research)

Sytuacja wygląda inaczej, gdy pod uwagę weźmiemy płatne subskrypcje. Tutaj na prowadzeniu jest Spotify z wynikiem 34%, druga pozycja należy do Apple Music z udziałem na poziomie 21%, a podium zamyka Amazon Music z 15% rynku. Warto zauważyć, że YouTube Music, który zdobył wielu darmowych użytkowników, w tym rankingu pozostaje daleko w tyle z 5%.

Rynek streamingu muzyki – niektórzy mają łatwiejsze zadanie

Owszem, Spotify może pochwalić się prawie 300 mln użytkowników, ale jest to samodzielna platforma, za którą nie stoi żadna mega korporacja. Z kolei Tencent Music wykorzystuje usługi firmy Tencent, które trafiają do setek milionów użytkowników w Chinach – np. serwis społecznościowy.

Nowy serwis Tabletowo. Sprawdź oiot.pl

Z podobnych powodów YouTube Music znalazł się w pierwszej trójce – potężna platforma YouTube oraz wsparcie ze strony Google. Ważną kwestią w przypadku obu usług – Tencent Music i YouTube Music – jest także darmowy dostęp.