Tim Cook Apple logo
(fot. Apple)

Europejski rynek smartfonów: Apple zaliczyło najgorszy kwartał od lat

Choć trudności Apple na rynkach takich jak Chiny i Indie są dobrze udokumentowane, i odnosi się do nich sam Tim Cook podczas omawiania finansowych raportów, tak wydawać by się mogło, że iPhone’y sprzedają się w Europie całkiem nieźle. I owszem, rozchodzą się na Starym Kontynencie zadowalająco, ale gorzej niż kiedyś. Znacznie gorzej.

International Data Corporation (IDC) zaprezentowało raport, z którego wynika, że Apple może mieć problemy na kolejnym, po azjatyckim, rynku. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2019 roku sprzedaż iPhone’ów w Europie spadła. Podobnie jak wszędzie indziej, Apple zarobiło na samych telefonach znacznie mniej pieniędzy niż rok temu.

Apple nie szło tak źle w Europie od dobrych pięciu lat

Co może być ciekawostką, to przewaga Huawei nad Apple w Europie Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Chińczykom udało się sprzedać 5,7 mln sztuk swoich smartfonów, co stanowi wzrost o 2,1 mln względem tego samego okresu w roku 2018. Wtedy to Apple radziło sobie znacznie lepiej. Oznacza to, że podczas gdy wzrost Huawei osiągnął 66% w ciągu 12 miesięcy, gigant z Cupertino oddał w ręce konsumentów 22,73% iPhone’ów mniej. Tym samym udział w mobilnym rynku Apple spadł poniżej 15%, gdzie Huawei obecnie zajmuje 25,39%.

Nie da się przewidzieć, jak amerykańska blokada handlowa z Huawei wpłynie na dalsze losy tego producenta w Europie. Na głównych rynkach światowych, sprzedaż urządzeń tego producenta już lekko spada, ale nie można tego bezpośrednio przypisać perypetiom związanym z zakazem USA dotyczącym współpracy amerykańskich firm z Huawei. Wszystko to pozostawia jednak spore pole do popisu dla Samsunga, który choć odnotował 7-procentowy spadek sprzedaży smartfonów w Europie, nadal jest czołowym producentem telefonów w tej części świata.

Kolejne miejsca zajmują: Xiaomi, które zaliczyło jeden z najlepszych kwartałów w Europie, zwiększając liczbę urządzeń rozesłanych do sklepów o 33% względem poprzedniego roku, oraz HMD Global, któremu poszło tragicznie źle (spadek o 32% rok do roku), ale i tak zdołało utrzymać sprzedaż Nokii na poziomie pozwalającym zmieścić się w TOP 5.

iOS 13 dostosowany do 2019 roku: Apple bez Wi-Fi pozwala pobrać każdą aplikację

źródło: IDC przez Phone Arena