(fot. Mercedes)

Mercedes EQA – elektryczny, kompaktowy SUV, który waży ponad… 2 tony

Producent ze Stuttgartu rozpoczął 2021 rok od prezentacji nowego przedstawiciela rodziny EQ. Mercedes EQA to nieduży SUV i właśnie to jest jego największą zaletą.

Mercedes EQA – idealnie wpisuje się w obecne trendy

Jaki powinien być idealny samochód do miasta, który sprawdzi się również podczas okazjonalnych wyjazdów, a także spodoba się wielu osobom? Sądzę, że będzie to prawdopodobnie mniejszy SUV. Wiem, że fani motoryzacji raczej nie przepadają za takimi autami, ale jak pokazują wyniki sprzedaży, zapotrzebowanie na taki segment jest naprawdę duże.

Mercedes EQA
(fot. Mercedes)

Nie powinno więc dziwić, że Mercedes, rozpoczynając elektryczną rewolucję w swojej ofercie, stawia przede wszystkim na SUV-y. Owszem EQC należał do tych trochę większych aut, ale nowy model EQA idealnie wpisuje się w podane przed chwilą wymagania. Ponadto, zgodnie z obecną modą, napędzany jest wyłącznie przez silniki elektryczne.

Mercedes EQA
(fot. Mercedes)

Owszem, Mercedes EQA raczej nie ma szans, aby pod względem sprzedaży mierzyć się ze spalinowymi autami, ale i tak może okazać się sporym hitem. Tym bardziej, że nie tylko spełnia wspomniane wyżej wymagania, ale także zapewnia całkiem dobrą specyfikację.

Naprawdę niezły zasięg i sprawne ładowanie

Nie jest to najszybszy elektryczny SUV i raczej nie zapewnia sportowych wrażeń z jazdy. Cel podczas projektowania EQA był zupełnie inny – praktyczność, spora przestrzeń wewnątrz przy kompaktowej konstrukcji, a także zasięg umożliwiający wyjechanie poza miasto na dłuższą wycieczkę.

Mercedes EQA
(fot. Mercedes)

Jak podaje producent, Mercedes EQA został wyposażony w zestaw akumulatorów o pojemności użytecznej 66,5 kWh. Ma to umożliwić przejechanie nawet do 486 km według NEDC. Dobrze wypada również czas ładowania – na stacji DC 100 kW w 30 minut uzupełnimy energię od 10% do 80%. Natomiast w przypadku korzystania z domowego wallboxa (11 kW), czas ładowania będzie wynosił niecałe 6 godzin.

Silnik elektryczny o mocy 190 KM i momencie obrotowym 375 Nm pozwala na osiągniecie 100 km/h w czasie wynoszacym 8,9 sekundy. Bez rewelacji, ale dla większości odbiorców EQA będzie to zadowalający wynik. Moc przenoszona jest wyłącznie na przednie koła. Prędkość maksymalna to 160 km/h.

Mercedes EQA
(fot. Mercedes)

Warto dodać, że dla bardziej wymagających klientów wkrótce zostanie zaprezentowana mocniejsza wersja, która pozwoli na przejechanie ponad 500 km, a 270 KM będzie przenoszone na wszystkie cztery koła.

Oczywiście na pokładzie nie zabrakło systemu MBUX, zestawu wirtualnych zegarów, asystenta głosowego czy rozbudowanych systemów wsparcia kierowcy. Jak najbardziej otrzymujemy nowoczesnego i kompaktowego elektyrka, aczkolwiek niezbyt lekkiego – masa nieznacznie przekracza 2000 kilogramów. Mercedes EQA będzie dostępny u europejskich dealerów począwszy od wiosny 2021 roku.