Instagram (fot. Elenza Photography / Pixabay)

Szyfrowane wiadomości dostępne w Instagramie dla mieszkańców Ukrainy i Rosji

Instagram wprowadza kilka zmian, które będą miały wpływ na działanie aplikacji w Ukrainie i Rosji – tam pojawi się opcja wysyłania szyfrowanych wiadomości prywatnych. Inne kraje otrzymają z kolei całkiem odmienną aktualizację.

Reklama

Szyfrowane wiadomości prywatne dla Ukrainy i Rosji

Meta, czyli właściciel platform Facebook i Instagram, chce w jakiś sposób przysłużyć się obywatelom Ukrainy oraz Rosji, którzy sprzeciwiają się trwającej już blisko tydzień inwazji rosyjskich wojsk na teren Ukrainy. Udostępnia więc możliwość rozpoczęcia szyfrowanej konwersacji w Instagramie.

Użytkownicy Instagrama zostaną powiadomieni o takiej opcji. Kiedy tylko podejmą się rozmowy prywatnej w aplikacji, w górnej części ekranu pojawi się wstążka z propozycją przełączenia się na szyfrowaną rozmowę.

Inne aplikacje należące do konglomeratu Meta już oferują szyfrowanie wiadomości. Tak jest na przykład w wypadku Messengera i WhatsAppa. Jednak nie są dostępne domyślnie – na Messengerze tę opcję należy ręcznie aktywować. Domyślne, pełne szyfrowanie end-to-end ma pojawić się w tym komunikatorze dopiero w 2023 roku.

Ciekawe, że Meta zdecydowała się wprowadzić tę funkcję zarówno na Ukrainie, jak i w Rosji. Firma sugeruje, że rosyjscy aktywiści wypowiadający się przeciw wojnie mogą być zagrożeni, jeśli istniałoby jakiekolwiek ryzyko przejęcia ich konwersacji.

Wybitni rosyjscy twórcy i wpływowi, aktywiści i muzycy korzystają z Facebooka i Instagrama, aby uzyskać dostęp do informacji i wypowiadać się przeciwko inwazji. Chcemy, aby nadal mogli to robić. I chcemy, aby ludzie w Rosji nadal mogli słyszeć wieści od prezydenta Zełenskiego i innych na Ukrainie.Nick Clegg, prezes ds. globalnych Meta

Innymi wprowadzonymi udogodnieniami bezpieczeństwa są na przykład: możliwość zablokowania profilu na Facebooku czy usunięcia opcji przeglądania list znajomych. To może utrudnić pracę osobom pragnącym wykorzystać cudzy wizerunek w sieci do własnych celów.

Automatycznie generowane napisy do filmów

Niektóre regiony świata będą mogły skorzystać z innej funkcji: automatycznie generowanych napisów. W ten sposób Instagram chce ułatwić korzystanie z aplikacji osobom niedosłyszącym i niesłyszącym.

Nowość pojawi się w 17 językach, w tym w angielskim, hiszpańskim, portugalskim, francuskim, arabskim, wietnamskim, włoskim, niemieckim, tureckim, rosyjskim, tajskim, tagalskim, urdu, malajskim, hindi, indonezyjskim i japońskim. Jak przekazała firma, planuje się wdrożenia w kolejnych językach.

Automatycznie generowane napisy to typowa reakcja Mety na działania TikToka. W tej aplikacji napisy pojawiły się w kwietniu 2021 roku. Instagramowi zeszło więc nieco z adopcją własnego rozwiązania.