Tak radzą sobie z e-hulajnogami w innych krajach. Jakie przepisy będą obowiązywać w Polsce?

Przepisy dotyczące urządzeń transportu osobistego (UTO) w Polsce nie weszły jeszcze w życie. Odnoszą się one głównie do hulajnóg elektrycznych. Ich celem jest ujednolicenie uprawnień dla użytkowników takich pojazdów, tak by można było odgórnie zadbać o ich bezpieczeństwo. Jak te przepisy wyglądają w innych krajach?

Raport Współdzielona Mobilność w Polsce wspomina o 9 polskich miastach, w których znajdziemy ponad 7200 e-hulajnóg do wynajęcia przez aplikacje mobilne. Najwięcej z nich znajduje się w Warszawie – w sumie 4500 pojazdów. Przy rosnącej liczbie tych urządzeń w miastach, pojawiła się konieczność prawnego uregulowania ich statusu. Polskie władze odgórnie, ale i lokalnie, zastanawiają się, jakie przepisy wprowadzić, żeby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego byli zadowoleni i bezpieczni?

Przepisy dotyczące hulajnóg na świecie

Dotąd przepisy dla urządzeń transportu osobistego weszły w życie w trzech europejskich krajach: Norwegii, Danii i Belgii. Kolejne kraje, takie jak Hiszpania, Niemcy i Francja, są na zaawansowanym etapie procesów legislacyjnych. Jak wyglądają one w różnych miejscach na świecie? CityBee podsumowało je, wyliczając wymagania prawne w kilku państwach:

Przepisy dotyczące hulajnóg w Polsce

Przepisy zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury nie weszły jeszcze w życie, ale możemy spodziewać się, że:

Ustawodawca planuje wprowadzić także ograniczenie wiekowe dla użytkowników hulajnóg. Dzieci poniżej 10 roku życia nie będą mogły korzystać z nich nawet pod opieką osób dorosłych. W przepisach mają być ujęte również obszary, na których nie będzie można “parkować” e-hulajnóg – będą to m.in. przystanki, ścieżki rowerowe oraz inne pasy ruchu.

Dla osób, których interesuje bezpieczeństwo na drodze, CityBee przygotowało specjalny film, który pomaga zapamiętać kilka podstawowych zasad poruszania się e-hulajnogą po mieście.

źródło: CityBee

Exit mobile version