Hulajnogą elektryczną pojedziesz po ścieżkach rowerowych max 25 km/h

hulajnogi elektryczne Motus - Scooty 8.5 Power, Scooty 8.5 i Scooty 6.5

Kilka tygodni temu opisywałem na łamach portalu problem prawny, powstający z braku definicji małych pojazdów elektrycznych w polskim ustawodawstwie. Od tego czasu prace nad stosownymi zmianami nabrały tempa i już teraz, na stronach Rządowego Centrum Legislacji, można zapoznać się z projektem nowelizacji Ustawy prawo o ruchu drogowym, który sankcjonuje korzystanie z urządzeń transportu osobistego.

Zgodnie z projektem Ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadzono następującą definicję urządzenia transportu osobistego:

Urządzenie transportu osobistego – urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej  nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h.

Szczegółowe parametry techniczne napędu elektrycznego są wspólne z napędem wspomagającym w rowerze:

(…) napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie wyższej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Tłumacząc z języka prawnego na polski oznacza to, że:

Czy jazda na hulajnodze elektrycznej wymaga ubezpieczenia OC?

Rządowy projekt określa również zasady korzystania z dróg publicznych przez poruszających się małymi pojazdami elektrycznymi. Zgodnie z rozporządzeniem, kierujący UTO powinien korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Takie rozwiązanie z pewnością spotka się z krytyką ze strony cyklistów, ponieważ na ścieżkach pojawią się kolejni uczestnicy ruchu, niemniej z uwagi na wielkość i prędkość osiąganą przez pojazdy elektryczne, takie rozwiązanie wydaje się być najbardziej słuszne.

W przypadku braku drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów można korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna na niej prędkość pojazdów nie przekracza 30 km/h.

Czy zatem można jeździć elektryczną hulajnogą po chodnikach? Można, o ile:

W praktyce oznacza to, że z chodników można korzystać wyłącznie wtedy, gdy nie można jechać ani ścieżką rowerową, ani jezdnią, a sam chodnik jest na tyle szeroki, że jazda po nim nie utrudni poruszania się pieszym.

Projekt nowelizacji ustawy dodaje również kilka zasad, których korzystający z UTO będą musieli przestrzegać. Przede wszystkim zabronione będzie pozostawienie pojazdu na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu roweru, jeśli utrudnia to ruch lub zagraża bezpieczeństwu tego ruchu. W praktyce: hulajnogi elektrycznej nie można pozostawić w miejscu zakłócającym ruch drogowy.

Wprowadzono również istotne ograniczenie dotyczące wieku użytkownika urządzenia transportu osobistego. Zgodnie z projektem ustawy, zabronione jest kierowanie UTO osobie w wieku do 10 lat, w tym również pod opieką osoby dorosłej.

fot. Pexels

Na obecną chwilę opisywane zmiany to  jedynie projekt ustawy, który aktualnie znajduje się w fazie konsultacji. Jednak, ze względu na poruszane zagadnienia oraz konieczność ich pilnego uregulowania, nie należy się spodziewać trudności z jego przeprocesowaniem przez poszczególne etapy procesu legislacyjnego, dlatego opisywane zmiany powinny wejść w życie, być może z niewielkimi zmianami, w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Sprawdzamy hulajnogi elektryczne Motus – Scooty 8.5 Power, Scooty 8.5 i Scooty 6.5

Sprawdzamy hulajnogi elektryczne Motus – Scooty 8.5 Power, Scooty 8.5 i Scooty 6.5!

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji

Exit mobile version