(fot. Audi)

Kierowanie hulajnogą będzie wymagało posiadania karty rowerowej. Uchwalono nowe przepisy

Jesteśmy coraz bliżej wprowadzenia nowelizacji ustawy Prawa o ruchu drogowym, w której znalazło się miejsce na przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.

Pomysły, które „nie przeszły”

Nowelizacja ustawy Prawa o ruchu drogowym to temat dyskusji od wielu miesięcy. Kiedy wzrosła popularność hulajnóg elektrycznych i innych pojazdów transportu osobistego, nieobecnych na drogach i chodnikach jeszcze kilka lat temu, pojawiła się potrzeba uwzględnienia ich w prawie drogowym. Czy hulajnogi mogą być traktowane tak jak rowery? Czy do poruszania się nimi będą potrzebne specjalne uprawnienia? Czy dozwolona będzie jazda po chodniku?

Reklama

Jak wskazuje portal bankier.pl, Prawo o ruchu drogowym otrzymało w ostatnim czasie wiele propozycji poprawek. W sejmie nie przegłosowano jednak pomysłów, zakładających na przykład, by hulajnogi trafiły na ulice o dozwolonej prędkości poruszania się 50 km/h. Ponadto nie uchwalono propozycji, by z elektrycznych hulajnóg mogły korzystać dzieci od 12 roku życia (pod nadzorem osoby dorosłej).

25 lutego Sejm przyjął pakiet nowych przepisów, które określają status hulajnóg na drogach w Polsce. Jak się one przedstawiają?

hulajnoga elektryczna Xiaomi Mi Electric Scooter Pro
hulajnoga elektryczna Xiaomi Mi Electric Scooter Pro (fot. Xiaomi)

Nowe przepisy dotyczące e-hulajnóg

Poniższy zestaw przepisów może się jeszcze zmienić – o wniesienie poprawek może wnioskować Senat, a później uchwała trafi do podpisu prezydenta. Są jednak spore szanse, że będą miały one właśnie taki kształt.

Wśród nowych wymagań znajdziemy zapisy o tym, że z hulajnóg elektrycznych będzie można korzystać:

  • po ukończeniu 18 lat (co jest raczej oczywiste)
  • przed ukończeniem 18 lat, ale warunkiem jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T
  • przed ukończeniem 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania oraz pod opieką osoby dorosłej
  • głównie na drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów z prędkością do 20 km/h
  • na jezdni, ale tylko wtedy, gdy brakuje drogi rowerowej lub pasa dla rowerów, przy założeniu, że dana droga ma ograniczenie prędkości poruszających się po niej pojazdów do 30 km/h (ograniczenie prędkości hulajnogi do 20 km/h wciąż obowiązuje)
  • na chodniku lub drodze dla pieszych w sytuacji, gdy gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów (tutaj uwaga: na chodniku pierwszy ma pierwszeństwo, a hulajnoga powinna poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego)
Hulajnoga 4Swiss EX4 e-orange

Będą też mandaty

Jeśli użytkownik hulajnogi elektrycznej nie będzie uprawniony do poruszania się nią w przestrzeni publicznej, przekroczy dozwoloną prędkość lub nie ustąpi pieszemu na chodniku, może narazić się na mandat karny. Najwyższe mandaty (300-500 złotych) będą wystawiane kierującym hulajnogą pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka.

Ponieważ, jak wspomniałem wyżej, proces legislacyjny nowego Prawa o ruchu drogowym jeszcze się nie zakończył, nie ma terminu, w jakim nowe przepisy wejdą w życie. Zapewne dowiemy się o tym wkrótce.