smartfon smartphone
(fot. pxhere.com)

Polski gracz mobilny – czyli kto? Jak często płacimy za gry?

Ile wydajemy średnio na gry mobilne? Kto częściej kupuje – mężczyźni czy kobiety? Czy w czasie zabawy robimy coś dodatkowego? Badanie wykonane w 2023 roku to kopalnia ciekawych informacji o nawykach polskich graczy mobilnych.

Gry mobilne – wielozadaniowość połączona z wygodą

Dla większości z nas, skupianie się wyłącznie na rozgrywce raczej nie wchodzi, nomen omen, w grę. Aż 76% ankietowanych lubi w trakcie sesji na smartfonie robić coś więcej niż tylko miziać palcem po ekranie. Wśród młodszych graczy ten wynik jest jeszcze wyższy i sięga 86% badanych. Prawie połowa grających (45%) słucha w tym czasie muzyki, 32% ogląda seriale, a jeden na czterech graczy (23%) w ramach multitaskingu przewija media społecznościowe. Do socjalizacji w grze za pomocą wbudowanych komunikatorów przyznało się ok. 10% ankietowanych.

Dlaczego jednak, pomimo obecności przenośnych konsol, wciąż sięgamy po gry na smartfony? Ponad dwie trzecie spytanych osób (68%) podało odpowiedź, która zapewne każdemu przyjdzie do głowy: bo możemy w ten sposób grać wtedy, kiedy chcemy. Dodatkowo, gry na smartfony nie mają wysokich wymagań sprzętowych (na co wskazuje 28% badanych), a co czwarta ankietowana osoba docenia ogromną liczbę darmowych gier do wyboru. 12% badanych korzysta z możliwości współczesnej technologii i na telefonie kontynuuje rozgrywkę zaczętą na innej platformie (tzw. cross-progression).

asus rog phone gry mobilne gaming
Gamingowe smartfony to dowód, że wciąż chcemy traktować te urządzenia jako potencjalne maszyny do grania. (fot. ASUS)

Gracze mobilni lubią szybsze postępy

Prawie połowa ankietowanych osób (46%) przyznała się, że wydaje pieniądze na przyspieszenie progresu w grze. Częściej „wymiękają” mężczyźni niż kobiety (56% vs 38%) w wieku 25-34 lat (55%) – młodsi o dziwo potrafią powstrzymać się od pokusy opłacenia szybszego postępu (wykupuje go 31% osób). Kobiety za to częściej niż mężczyźni (13% vs 9%) płacą za odblokowywanie misji i dostępu do nowych lokacji.

Inne powody, dla których mobilni gracze decydują się sięgnąć do portfela to m.in. granie nieprzerwane reklamami (14% ankietowanych), uporanie się z trudnym etapem w rozgrywce (13%) czy chęć zyskania przewagi nad innymi i wygrana (12%).

Jak wygląda natomiast kwestia wysokości miesięcznie wydawanych na te cele kwot? Sortując od najniższych widełek cenowych do największych:

  • wydatków unika 54% graczy,
  • mniej niż 10 złotych wydaje 6% graczy,
  • 11-50 złotych to najpopularniejszy przedział cenowy, tyle wydaje bowiem 22% badanych,
  • 51-100 złotych wydaje tylko 8% graczy,
  • ponad 100 złotych na gry mobilne przeznacza 5% grających,
  • 5% grających ma problem z oszacowaniem wydatków.
gry mobilne granie na smartfonie infografika
Źródło: Huawei

Oczywiście przelanie kilku groszy za szybsze postępy w zabawie to nie jedyne, za co można płacić w grach mobilnych. 18% badanych podczas wirtualnych zakupów lubi wzbogacić się o nowe przedmioty (18%), umiejętności dla postaci (17%) czy odblokować przepustkę sezonową i dorzucić do portfela nieco wewnątrzgrowej waluty (16%). Do kupowania strojów dla postaci przyznaje się 14% osób.

Ta przystępność mobilnego gamingu sprawia, że użytkownicy chętnie testują nowe tytuły. Z naszych danych wynika, że 60% graczy ściągnęło nową grę w ciągu ostatniego miesiąca, z czego 36% zrobiło to w ostatnim tygodniu. Dlatego gracze mobilni chcą szybszych postępów, za co są w stanie zapłacić – chcą osiągnąć cel i przejść do kolejnego tytułu. Dorota Rakowska, szef marketingu w Huawei CBG Polska

Badanie wykonano przez SW Resarch na zlecenie Huawei w sierpniu 2023 roku na grupie 1006 osób.