Tego szukaliśmy w 2019 roku. TOP haseł googlowanych w Polsce

(fot. Tabletowo.pl)

Jak co roku firma Google podzieliła się statystykami dotyczącymi wykorzystania swojej wyszukiwarki. Dzięki nim możemy się dowiedzieć, jakich informacji poszukiwaliśmy najczęściej w 2019 roku.

Raport przygotowany przez Google obejmuje dziewięć najbardziej charakterystycznych kategorii zapytań. Analizując każdą z nich można dowiedzieć się, które wydarzenia 2019 roku były w Polsce tymi najszerzej komentowanymi, a także którym zagadnieniom poświęcaliśmy najwięcej czasu.

Hasła, które wpisywaliśmy

W kategorii Najszybciej zyskujące na popularności, najczęściej wpisywanym hasłem został strajk nauczycieli. Wynik nie powinien dziwić, ponieważ temat nie dotyczył wyłącznie osób śledzących wydarzenia polityczne, ale wszystkich rodziców i dzieci w wieku szkolnym. Próbowano szukać informacji nie tylko o przyczynach sporu i sposobie jego zażegnania, ale przede wszystkim, czy zajęcia w szkołach będą odbywać się na bieżąco.

Następne dwa wyszukiwania dotyczą wydarzeń tragicznych. Śmierć Piotra Woźniaka-Staraka oraz Pawła Adamowicza spowodowała, że ich nazwiska zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce na liście. Piąte miejsce to temat stricte polityczny – wyniki wyborów UE. Kolejne miejsca przypadły noblistce Oldze Tokarczuk, ukraińskiemu serialowi Zniewolona, wyborom parlametarnym, i programowi Big Brother. Dziesiątkę kończy pożar katedry Notre Dame oraz tytuł wstrząsającego filmu Tylko nie mów nikomu. Warto dodać, że ten był najczęściej wyszukiwanym filmem na polskim YouTube w 2019 roku.

W kategorii Wydarzenia znajdziemy przegląd tego, czym żyła Polska w ciągu mijającego roku. I tak listę zdominowały tematy polityczne, na czele ze strajkiem nauczycieli oraz wyborami parlamentarnymi i do Parlamentu Europejskiego. Pojawiły się również wydarzenia sportowe (Euro 2020), kulturalne (Eurowizja Junior, Eurowizja 2019), znalazło się również miejsce dla zakupów (Cyber Monday).

Wyniki z kategorii Ludzie dają smutny obraz tego, że tematem przyciągającym najwięcej uwagi jest śmierć. I tak w pierwszej dziesiątce znalazło się aż pięć osób zmarłych w 2019 roku (z czego dwie na pierwszych miejscach). Piotr Woźniak-Starak, Paweł Adamowicz, Cameron Boyce, Dawidek Żukowski oraz Luke Perry to osoby, które dziś możemy już tylko wspominać. W związku z tragicznymi wydarzeniami wyszukiwaliśmy również informacji o Agnieszce Woźniak-Starak. Listę uzupełniła noblistka Olga Tokarczuk oraz wokalistki: Viki Gabor, Kasia Stankiewicz i Alicja Szemplińska.

Najczęściej wyszukiwanymi filmami były Irlandczyk, Joker oraz Kraina Lodu 2, a serialami: Zniewolona, Czarnobyl oraz Zakochani po uszy. 

Pytania, które zadawaliśmy

Wyszukiwarka Google służy również do znajdowania odpowiedzi na nurtujące nas problemy. Najpopularniejszym zapytaniem zawierającym słowo jak było Jak głosować w wyborach do UE? Następnie Jak głosować w wyborach parlamentarnych? oraz Jak rozliczyć PIT za 2018 Jak sprawdzić zwrot podatku. Można więc wywnioskować, że Polakom temat prawidłowej realizacji obowiązku wyborczego leży głęboko w sercu. Podobnie kwestia rozliczeń z fiskusem, zwłaszcza po zmianach wynikających z wdrożenia e-PITu. Z interesujących nas szczególnie tematów technologicznych, pytano o możliwość włączenia Asystenta Google oraz ciemnego motywu w aplikacji Messenger

Co to jest kolejną kategorią wyszukiwań. Zgodnie ze statystykami Google, najczęściej potrzebowaliśmy informacji o tym, czym jest escape room, apostazja i większość konstytucyjna. Było również sporo zapytań o rozwinięcie popularnych skrótów, takich jak PPK, SPA czy LGBT. Poszukiwaliśmy również konkretnych danych liczbowych. Pytanie Ile najczęściej zadawane było w kontekście odcinków popularnych seriali: Zniewolona, Żmijowisko, Wieczna miłość i Łzy Cennet. Nie zabrakło również trudnych pytań o pieniądze, na przykład ile zarabia WOŚP czy ile zarabiają nauczyciele.

Google służy również jako informacja o cenach konkretnych towarów. O to, ile coś kosztuje, najczęściej pytaliśmy w kontekście… krowy. Z czego wynika zwiększone zainteresowanie bydłem? Prawdę powiedziawszy nie wiem, ani się nie domyślam. Następne wyszukiwania były już zdecydowanie popularniejsze. W związku z otwarciem ruchu bezwizowego pytaliśmy o koszt wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, cenę Netfliksa czy grama złota.

(fot. Tabletowo.pl)

A jak to wygląda globalnie?

Nieco bardziej zróżnicowanie. Pierwsze wyszukiwanie na liście najszybciej zyskujących popularność zajmuje hasło India vs South Africa dotyczące… meczu w krykieta między Indiami a Republiką Południowej Afryki. Następnie śmierć Camerona Boyce’a, piłkarski turniej Copa America, kolejne starcie w krykieta między Indiami a Bangladeszem. Piąte miejsce przypadło branży elektronicznej, za sprawą telefonu iPhone 11. Na dalszych miejscach filmy i seriale: Gra o Tron, Joker a także Avengers: Endgame. Dziesiątkę zamyka pożar katedry Notre Dame oraz Mistrzostwa Świata w krykiecie.

Patrząc wyłącznie po zapytaniach w wyszukiwarce okazałoby się, że najpopularniejszym sportem na świecie jest krykiet. W praktyce – niekoniecznie. Krykiet swoje osiągnięcia w popularności zawdzięcza głównie potężnym ludnościowo Indiom, co skutecznie przekłada się na wyniki.

Zestawienie najczęściej wyszukiwanych słów w Google w 2019 roku można równie dobrze podsumować trzema słowami: polityka, śmierć i celebryci. Dobrze jednak dostrzec pozytyw – między nimi jest sporo ciekawych tematów z innych kategorii. Wypada mieć nadzieję, że z roku na rok będzie ich coraz więcej oraz zaprosić na stronę Google celem zapoznania się z pełnym podsumowaniem 2019 roku.

Źródło: informacja prasowa, Google

 

 

Exit mobile version