przeglądarka wyszukiwarka Google logo tablet Apple iPad Polacy
fot. Firmbee / Pixabay

Z tymi reklamami było coś nie tak. Dzięki Google nie musimy ich oglądać

Jako użytkownicy sieci przyzwyczailiśmy się już do wszechobecnych reklam. Mamy z nimi do czynienia zarówno podczas korzystania z mediów społecznościowych jak i przeglądania stron internetowych. Z treściami marketingowymi spotykamy się także korzystając z wyszukiwarki Google. Z niektórymi z nich jest jednak coś nie tak.

Google czuwa, żebyś się nie nabrał

Nie ma co ukrywać, że wśród internetowych reklam można natrafić również na nieuczciwe treści, przez które internauci mogą paść ofiarą scamu lub phishingu. Najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka, czyli Google ma swoje zasady dotyczące reklam, które jak ostro egzekwuje, ponieważ w 2023 roku gigant usunął ponad 5,5 miliarda treści marketingowych, które je naruszały.

Firma przyznaje, że w zeszłym roku odnotowano wzrost liczby oszustw na platformach online. Oszuści nieustannie udoskonalają metody manipulacji reklamami. W związku z tym Google w listopadzie 2023 roku wprowadziło nowe zasady, które miały na celu ograniczanie widoczności mniej znanych reklamodawców. Powołano też do istnienia zespoły reagowania kryzysowego oraz zwiększono skuteczność systemów wykrywania niewłaściwych treści reklamowych.

Jakie reklamy blokowane były najczęściej?

Google przyznaje, że w zeszłym roku wśród reklam mających wprowadzić internautów w błąd trendem stało się wykorzystanie wizerunku znanych osób. Sam widziałem naprawdę sporo tego typu treści na Facebooku, np. znany lekarz reklamował „cudowny lek”. W rzeczywistości całe ogłoszenie było zwykłym scamem.

Najczęściej Google blokowało reklamy za wprowadzanie użytkowników w błąd, co zaowocowało usunięciem lub zablokowaniem 206,5 mln takich treści. Oprócz tego „obrywały” reklamy naruszające zasady dotyczące produktów finansowych, których zablokowano 273,4 mln. Ponad 1 miliard reklam został zablokowany lub usunięty za nieprzestrzeganie ogólnych zasad sieci reklamowej, w tym za promowanie złośliwego oprogramowania. Ważnym aspektem jest także reklama polityczna. Gigant z Mountain View w 2023 roku usunął ponad 7,3 mln reklam wyborczych pochodzących od niezweryfikowanych podmiotów.

W poście na swoim blogu Google zapewnia, że nadal będzie inwestować w technologie wykrywania oszustw i współpracować z organizacjami jak Global Anti-Scam Alliance i Stop Scams UK, aby ułatwić wymianę informacji i chronić konsumentów na całym świecie.