Szybkie ładowarki na kolejnych MOP-ach w Polsce
Ładowarki na kolejnych MOP-ach w Polsce (źródło: GDDKiA)

GDDKiA postawi szybkie ładowarki przy polskich autostradach i ekspresówkach

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę ponad 30 stacji szybkiego ładowania elektryków. Ogólnodostępne szybkie ładowarki zostaną zainstalowane w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP-ach), zlokalizowanych w pobliżu polskich autostrad i dróg ekspresowych.

Najbliższe plany GDDKiA na szybkie ładowarki

Ogłoszony przetarg dotyczy dzierżawy miejsc do ładowania na MOP-ach pełniących na ten moment tzw. funkcję podstawową, czyli oferujące miejsca postojowe oraz sanitariat. Ładowarki mają zostać zainstalowane w pobliżu dróg należących do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Szybkie ładowarki na kolejnych MOP-ach w Polsce, nowy przetarg GDDKiA
Stacje ładowania elektryków na kolejnych MOP-ach w Polsce (źródło: GDDKiA)

Przetarg obejmuje następujące MOP-y:

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w województwie śląskim);
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (województwo łódzkie);
  • A4 – Krajków Północ (województwo dolnośląskie), Prószków (województwo opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (województwo podkarpackie),
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (województwo lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (województwo zachodniopomorskie),
  • S7 – Zbójecka Góra (województwo małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (województwo mazowieckie),
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (województwo łódzkie),
  • S17 – Niwa Babicka (województwo lubelskie),
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (województwo podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (województwo lubelskie),
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (województwo podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (województwo warmińsko-mazurskie).
Szybkie ładowarki na kolejnych MOP-ach w Polsce, przetarg GDDKiA
Stacje ładowania elektryków na kolejnych MOP-ach w Polsce (źródło: GDDKiA)

GDDKiA chce na każdym z MOP-ów objętych przetargiem zbudować stację ładowania elektrycznych samochodów osobowych i ciężarowych. W przypadku osobówek będą to cztery miejsca o łącznej mocy 600 kW, przy czym dwa punkty mają oferować po 150 kW. Z kolei dla ciężarówek przewidziane zostały dwa punkty ładowania o mocy minimalnej 350 kW, a docelowa łączna moc minimalna wyniesie 3600 kW, choć z jednym wyjątkiem. W przypadku MOP-u Zbójecka Góra przy S7, gdzie minimalna łączna moc ma wynieść 1500 kW (jeden z punktów będzie oferował moc ładowania 350 kW).

Kolejne ładowarki dla samochodów elektrycznych na stacjach komercyjnych

Jeszcze w tym roku GDDKiA ma również w planach postawić ładowarki na siedmiu komercyjnych MOP-ach, takich jak:

  • A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (województwo mazowieckie);
  • S6 – Kamień Północ i Południe (województwo pomorskie);
  • S19 – Obroki Wschód i Zachód (województwo lubelskie);
  • S17 – Pilawa (województwo mazowieckie).

MOP-y te obecnie oferują tradycyjną stację paliw oraz gastronomię. Szybkie ładowarki w tych lokalizacjach obsłużą minimalną łączną moc 300 kW. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma zamiar w 2025 roku ogłosić przetargi na dzierżawę kolejnych 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Przedsiębiorstwo, które wygra przetarg, będzie zobowiązane do wybudowania tradycyjnej stacji paliw i gastronomii.