Facebook
Facebook (fot. Tabletowo.pl)

Facebook oficjalnie narzeka na zmiany w iOS 14

Firma Marka Zuckerberga nie jest zadowolona ze zmian, które Apple wprowadzi już wkrótce na miliony iPhone’ów i iPadów. Użytkownicy iOS będą mogli bowiem zdecydować, czy chcą otrzymywać spersonalizowane reklamy.

iOS 14 pozwoli zablokować śledzenie reklam

Apple od dłuższego czasu stara się promować jako firma, która dba o bezpieczeństwo i prywatność użytkowników. Owszem, zdarzają się wpadki, aczkolwiek wiele rozwiązań dostępnych na iUrządzeniach jak najbardziej może podobać się osobom ceniącym prywatność.

Przykładowo, iOS 14 zapewni funkcję pozwalającą zdecydować, czy użytkownik chce, aby aplikacje firm trzecich śledziły jego kliknięcia w reklamy. Chodzi o moduły, które są wykorzystywane przez reklamodawców do zbierania informacji o tym, jak potencjalny klient dotarł na stronę z oferowanym produktem – np. przez reklamę umieszczoną w mobilnej grze.

Facebook straszy sporym spadkiem przychodów

Wcześniej już dowiedzieliśmy się, że pracownicy imperium Marka Zuckerberga mają spotykać się z kluczowymi reklamodawcami, aby omówić kwestię tego, jak ograniczenia w iOS 14 wpłyną na obie strony. Serwis społecznościowy odmówił jednak komentarza w tej sprawie.

iOS 14
Nowy iOS 14 to nie tylko widżety, ale także funkcje pozwalające zwiększyć poziom prywatności (fot. Apple)

Wysoce prawdopodobne, że faktycznie takie rozmowy się odbyły. W końcu, Facebook naprawdę obawia się zmian szykowanych przez Apple, co potwierdza nowy wpis umieszczony na oficjalnym blogu. Firma wspomina o ograniczeniach związanych z korzystaniem z identyfikatora urządzenia dla reklamodawców (IDFA), który pozwala stworzyć profil reklamowy użytkownika.

Według Facebooka, iOS 14 może sprawić, że narzędzie Audience Network będzie zauważalnie mniej efektywne. Negatywnie wpłynie to nie tylko na finanse serwisu społecznościowego, ale również zmniejszy zdolność do zarabiania współpracujących wydawców.

W przypadku programistów i wydawców korzystających z Audience Network nasza zdolność do dostarczania ukierunkowanych reklam będzie ograniczona. W rezultacie niektórzy użytkownicy mogą nie widzieć żadnych reklam z Audience Network, podczas gdy inni mogą nadal widzieć nasze reklamy, ale będą one mniej trafne. Ze względu na ograniczoną zdolność reklamodawców do dokładnego kierowania i mierzenia swoich kampanii, twórcy aplikacji i wydawcy powinni spodziewać się niższych CPM w Audience Network i prawdopodobnie innych sieciach reklamowych.

Facebook informuje, że na obecnym etapie trudno jest oszacować faktyczny wpływ zmian na wydawców i programistów. W przeprowadzonych wstępnych testach zaobserwowano jednak ponad 50% spadek przychodów wydawców. Firma zaznacza, że w rzeczywistości straty mogą być jeszcze większe.

Rozumiemy, że iOS 14 zaszkodzi wielu naszym programistom i wydawcom, w i tak już trudnym czasie dla firm. Współpracujemy z ponad 19 tys. programistów i wydawców z całego świata, a w 2019 roku wypłaciliśmy im miliardy dolarów. Wiele z nich to małe firmy, które utrzymują się z reklam.