Euronet posiada jedną z największych sieci bankomatów w Polsce. Nad firmą zebrały się jednak ciemne chmury i zainterweniował nawet UOKiK. Operator ostatecznie ugiął się pod presją, dzięki czemu nie ma już obaw, że nieumyślnie zapłacicie za usługę, z której nie chcieliście skorzystać, wypłacając pieniądze z bankomatu.
Euronet zmienia interfejs w bankomatach
O interfejsie w bankomatach sieci Euronet zrobiło się głośno już w 2023 roku, ponieważ osoby, które skorzystały z maszyn tej sieci, zapłaciły za sprawdzenie salda na koncie, mimo że nie miały takiej intencji. Było to związane z faktem, że na ekranie urządzenia wyświetlały się trzy opcje:
- Wypłata PLN i saldo,
- Wypłata gotówki w PLN,
- Zapytanie o saldo.
Sprawdzenie salda w bankomacie jest usługą, za którą banki mogą pobierać opłatę w wysokości kilku złotych. W czasach, gdy coraz więcej osób korzysta z aplikacji bankowych na smartfonach, raczej nie cieszy się ona już zbyt dużą popularnością, ponieważ ilość dostępnych środków na koncie można sprawdzić bezpłatnie, jednak wciąż może się przydać.
Zastrzeżenia dotyczące interfejsu w maszynach sieci Euronet wynikały z faktu, iż wiele osób nie analizowało szczegółowo dostępnych opcji i wybierało pierwszą, przez co musiało zapłacić kilka złotych za usługę sprawdzenia dostępnego salda. Prawdopodobnie larum by się nie podniosło, gdyby Wypłata PLN i saldo znajdowała się na przynajmniej drugim miejscu, ale operator zdecydował się umieścić ją na pierwszym.
Później Euronet zmienił interfejs na jeszcze mniej intuicyjny, ponieważ na ekranie wyświetlały się już tylko dwie opcje: Inne usługi oraz Wypłata PLN i saldo. Jeśli klient chciał wyłącznie wypłacić pieniądze bez sprawdzania (odpłatnie) salda, musiał wybrać Inne opcje i tam znaleźć odpowiednią opcję.
Kolega donosi, że Euronet jeszcze bardziej podkręcił swój interfejs. Żeby nie zapłacić za sprawdzenie salda przy wypłacie z bankomatu trzeba kliknąć "inne usługi". Brawo, brawo, mam nadzieję, że @UOKiKgovPL już się przygląda tym praktykom https://t.co/Q6fDuJmnn0 pic.twitter.com/Xd3kpQtK1V
— Marcel Zatoński (@pbzatonski) December 6, 2023
Dziś portal Bankier.pl doniósł o kolejnej zmianie w interfejsie w urządzeniach sieci Euronet – tym razem oczekiwanej przez klientów. Z wyświetlacza zniknęła całkowicie opcja Wypłata PLN i saldo – widnieją na nim jedynie Wypłata gotówki w PLN i Zapytanie o saldo. Nie ma zatem już obaw, że ktoś nieumyślnie zapłaci za sprawdzenie salda przy okazji wypłaty gotówki z maszyny.
Jak informuje Bankier.pl, jest to reakcja na interwencję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przesłanym przez biuro prasowe komentarzu napisano:
Prezes UOKiK wyjaśniał sprawę interfejsu bankomatów Euronet. W trakcie prowadzonego postępowania spółka zadeklarowała i wprowadziła zmiany, tak aby konsumenci widzieli na ekranie zarówno opcję wypłata gotówki, jak i wypłata + saldo, a tym samym, nie ponosili niechcianych kosztów przy wypłacie gotówki. Biuro prasowe UOKiK dla serwisu Bankier.pl
To nie koniec problemów Euronetu
O ile w Polsce sprawę można uznać za zamkniętą, to operator nie może przestać się martwić. Węgierskie media doniosły bowiem, że Euronet stosuje podobną praktykę dotyczącą interfejsu w Węgrzech i wziął ją na celownik węgierski urząd antymonopolowy GVH.