(fot. pixabay.com)

E-parkowanie zostanie wprowadzone w Warszawie. Wolne miejsce znajdzie aplikacja

Przyznam, że naprawdę nie lubię jeździć samochodem do Warszawy. Podróż zaczyna się od pokonania około 100 km autostradą A2, później często stoję w korkach, aby na końcu zmarnować kilkanaście minut na szukanie wolnego miejsca parkingowego. Niebawem jednak, jedna z tych czynności może okazać się mniej irytująca. Wprowadzony ma zostać system e-parkowania, który w założeniach ma ułatwić znalezienie miejsca parkingowego w Warszawie.

E-parkowanie to ambitny i naprawdę dobry pomysł

Nowy system parkowania, który ma zostać wdrożony w stolicy, ma objąć aż 30 tys. miejsc postojowych. Jak kierowcy będą wiedzieć, że dane miejsce jest wolne? Jak przystało na nowoczesne rozwiązanie, wykorzystana zostanie mobilna aplikacja. Natomiast jak system będzie rozpoznawał, że wybrane miejsce można oznaczyć jako wolne? Tutaj wykorzystane zostaną czujniki i kamery, które na żywo będą sprawdzać, czy w danym punkcie stoi auto. Kamery i czujniki były już sprawdzane w latach 2016-2017 i test zostały zakończone pomyślnie.

Mobilna aplikacja ma pozwolić na wyznaczenie najszybszej trasy do wolnego miejsca, a także na opłacenie parkingu. Mapa wolnych miejsc będzie bowiem obejmować Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Trzeba przyznać, że projekt jest ambitny i może odczuwalnie wpłynąć na komfort poruszania się po stolicy. Według danych, dziś auta krążące stanowią nawet 20-30% ruchu w centrum stolicy.

Co więcej, użytkownicy nowego systemu powinni zaoszczędzić czas i paliwo. Ponadto, mniej kilometrów przejechanych w poszukiwaniu miejsca postojowego, może zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. Jeśli więc cały system zostanie poprawnie zrealizowany, to powinien znaleźć dużą grupę zadowolonych użytkowników.

System e-parkowania zostanie zrealizowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Stolica dostała 17 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach 2020-2026. Do projektu dołączy też Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin i Ząbki.

Polecamy również:

Volkswagen testuje autonomiczne Golfy na publicznych drogach w Europie

źródło: Miasto Stołeczne Warszawa