(fot. Bosch)

Daimler i Bosch o krok od wprowadzenia w pełni zautomatyzowanych parkingów

Systemy autonomicznej jazdy, które obecnie są wprowadzane lub testowane w nowoczesnych samochodach, mają na celu odciążyć kierowcę od żmudnych czynności. Już teraz komputer potrafi samodzielnie zaparkować we wskazanym miejscu, ale Daimler wraz z Boschem chcą wnieść tę funkcję na nowy, wyższy poziom.

Samochody potrafią już same parkować, ale…

Nowe Mercedesy, jak chociażby GLE czy model CLA, całkiem nieźle radzą sobie z prawie autonomicznym parkowaniem, zarówno tym równoległym, jak i prostopadłym. Owszem „prawie autonomicznym”, bowiem to kierowca wciąż musi wskazać miejsce i nadzorować cały proces. Czujniki i komputer potrafią wykryć wolną przestrzeń, w której powinien zmieścić się Mercedes, ale ostateczna decyzja o rozpoczęciu manewru należy do człowieka.

Ola Källenius o przyszłości Mercedesa, współpracy z BMW i elektrycznych modelach EQ

System wspomagania parkowania, który stara się wyręczyć człowieka, w wybranych scenariuszach jest całkiem wygodny. Jednakże, to wciąż człowiek potrafi sprawniej zaparkować, także w miejscach, które nie zostały dostrzeżone przez komputer. W związku z tym uważam, że tak naprawdę komfort parkowania podniosą dopiero zautomatyzowane parkingi.

W pełni zautomatyzowane parkingi

Zostawiasz samochód przed parkingiem, nie musisz szukać wolnego miejsca i później wciskać się pomiędzy inne auta. Właśnie na to mają w założeniach pozwolić zautomatyzowane parkingi, zapewniając nam dodatkowy, często dość spory, zastrzyk czasu na chociażby wycieczkę po sklepach w galerii.

(fot. Bosch)

Firmy Daimler i Bosch opracowują obecnie w pełni zautomatyzowany parking, który jest testowany w garażu znajdującym się w Mercedes-Benz Museum w Stuttgarcie. Docelowo ma on zostać udostępniony wszystkim odwiedzającym, pod warunkiem, że posiadają oni odpowiednio wyposażony samochód.

System jest rozwijany już od 2015 roku, a od dwóch lat prowadzony jest program pilotażowy. Co więcej, osoby odwiedzające Mercedes-Benz Museum mogą od 2018 roku korzystać z tej technologii, ale w samochodzie wciąż musi znajdować się kierowca bezpieczeństwa. Kolejny ważny krok został wykonany właśnie teraz. Daimler i Bosch otrzymali zgodę lokalnych władz na pełne wdrożenie zautomatyzowanego parkingu.

(fot. Bosch)

Pełne wdrożenie oznacza, że kierowca bezpieczeństwa nie jest już wymagany. Cały proces parkowania kontrolowany jest przez komputer i oprogramowanie. Rozpoczęcie manewru automatycznego parkowania odbywa się z poziomu mobilnej aplikacji zainstalowanej na urządzeniu odwiedzającego. Z kolei podczas przemierzania parkingu, samochody Mercedesa oprócz wbudowanych czujników, wykorzystują dane dostarczane przez czujniki Boscha rozmieszczone na terenie całego obiektu.

Polecamy również:

Daimler ma plan na autonomiczne ciężarówki już w następnej dekadzie

źródło: Engadget, Bosch