Apple ma wykorzystywać App Store do promowania własnych usług

(fot. pexels.com)

Firma z Cupertino coraz większy nacisk kładzie na usługi, które powoli stają się jednym z głównych filarów modelu biznesowego. Jak więc zachęcić kolejne osoby do płacenia abonamentu? Apple udostępnia wybrane usługi w wersjach testowych (np. Apple Music), oferuje bogatą bibliotekę treści (np. iTunes Store), a także, jak wskazuje nowy raport WSJ, wykorzystuje swoją władzę w sklepie z aplikacjami.

The Wall Street Journal informuje, że Apple konsekwentnie plasuje swoje aplikacje przed konkurencyjnym oprogramowaniem w wynikach wyszukiwania App Store. Według raportu, w wielu podstawowych wyszukiwaniach, takich jak „Mapy”, pierwsza pozycja należy do usług firmy Tima Cooka.

Aplikacje zapewniające dostęp do płatnych usług, przykładowo Muzyka czy Książki, zajmują pierwsze miejsca w aż 95% wyszukiwań. Niektórzy wskazują, że w ten sposób Apple może dodatkowo zwiększać liczbę użytkowników swoich usług, bowiem część osób kilka w pierwszy wynik wyszukiwania, uznając go za ten najlepszy.

Apple odniósł się już do powyższych zarzutów. Firma twierdzi, że przeprowadziła własne testy, aby sprawdzić, na jakich pozycjach pojawiły się autorskie aplikacje. Nie poznaliśmy szczegółów, ale Apple informuje, że wyszukiwania przynoszą różne rezultaty i pierwsze miejsca zajmowane są również przez oprogramowanie firm trzecich.

Wyszukiwanie hasła „Mapy” i „Muzyka” w App Store.

Firma zwraca uwagę, że wyniki dostarczane przez wyszukiwarkę dostosowane są do sposobu używania App Store. Część osób wykorzystuje bowiem funkcję wyszukiwania, aby znaleźć i uruchomić aplikację zainstalowaną na iPhonie lub iPadzie. Często mają to być właśnie apki Apple. W związku z tym, wysokie pozycje w rankingach mają nie służyć do promowania własnych usług.

Dodatkowo, Apple podaje, że opracował technologię uczenia maszynowego, która wykorzystywana jest do ustalania pozycji poszczególnych aplikacji. Algorytm ma działać tak samo w przypadku każdej aplikacji i nie faworyzować oprogramowania Apple. Cały mechanizm pozycjonowania wyników wyszukiwania ma brać pod uwagę 42 czynniki. Zasada jego działania jest utrzymywania w tajemnicy, aby uniknąć manipulowania wynikami przez twórców aplikacji.

Apple podał jednak cztery główne czynniki, które brane są pod uwagę podczas ustalania pozycji aplikacji. Mają to być: liczba pobrań, oceny, trafność i „zachowanie użytkownika”. Zachowanie użytkownika składa się z liczby kliknięć w daną pozycję w wynikach wyszukiwania, a także sprawdzane jest, czy po kliknięciu użytkownik zdecydował się na pobranie apki.

źródło: 9to5Mac, WSJ

Exit mobile version