(fot. Apple)

Apple i prywatność? Nie w kwestii reklam, ale iOS 15 ma to zmienić

Zespół Tima Cooka zamierza zmienić sposób, w jaki użytkownik decyduje o wyświetlaniu spersonalizowanych reklam Apple. W iOS 15 pojawi się stosowny komunikat.

Prywatność w Apple? Niekoniecznie

Firma z Cupertino wielokrotnie chwaliła się swoim podejściem do bezpieczeństwa i prywatności użytkowników. Owszem w wielu aspektach wypada lepiej niż konkurencja z Mountain View czy Redmond, ale do ideału jeszcze daleka droga. Dobrym przykładem jest sposób działania funkcji odpowiadającej za dostarczenie spersonalizowanych reklam.

Dokładniej chodzi o reklamy Apple, wyświetlane m.in. w aplikacjach News, Giełda czy wyszukiwarce wbudowanej w App Store. Oparte są one na wychwyconych wzorcach korzystania z App Store czy danych demograficznych. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie stosowana polityka – firma szczycąca się swoim podejściem do prywatności, domyślnie włącza tę funkcję.

Co ciekawe, pozostawienie spersonalizowanych reklam jako domyślnie aktywnych spotkało się z kontrolą antymonopolową. We Francji Apple zarzucono niedostateczne poinformowanie użytkowników o przetwarzaniu danych osobowych.

iOS 15 wprowadzi zmiany

Jak donosi serwis 9to5Mac, Apple wprowadzi w iOS 15 komunikat, który będzie informował o spersonalizowanych reklamach, a także w skrócie wyjaśni, jak one działają. Ponadto z poziomu powiadomienia będzie można w łatwy sposób zdecydować, czy użytkownik chce korzystać z tej funkcji.

iOS 15 reklamy powiadomienie
Taki komunikat pojawi się w iOS 15 i iPadOS 15 (fot. 9to5Mac)

Niewykluczone, że nowy komunikat w iOS 15, który docelowo ma pojawić się u wszystkich użytkowników, to efekt zbliżających się rozpraw sądowych. Apple w ten sposób może spróbować zabezpieczyć się przed ewentualnymi, wysokimi karami finansowymi.

Osoby, które już dziś chcą wyłączyć spersonalizowane reklamy Apple, mogą to zrobić z poziomu ustawień. Wystarczy przejść do sekcji o nazwie „Prywatność”, wybrać pozycję „Reklamy Apple” i następnie zrezygnować z funkcji „Reklamy spersonalizowane”.

Warto dodać, że do premiery stabilnej wersji iOS 15 pozostało niewiele czasu. Aktualizacja powinna zostać udostępniona już w tym miesiącu. Wśród nowości należy wymienić sporo zmian w FaceTime, ulepszenia w segregowaniu powiadomień, odświeżoną aplikację Mapy czy większe możliwości cyfrowego portfelu Apple.