Indyjski rynek smartfonów po dwóch słabszych kwartałach ponownie notuje wzrosty

Indie, choć są drugim, największym rynkiem na świecie, również miewają gorsze momenty. Czwarty kwartał 2015 i pierwszy 2016 roku nie były zbyt udane pod względem sprzedaży smartfonów, jeśli porównać je z analogicznymi okresami w latach poprzednich. Ostatni trymestr przyniósł jednak znaczną poprawę i znów mamy do czynienia ze wzrostami.

W drugim kwartale 2016 roku w Indiach sprzedano 27,5 miliona smartfonów. Jest to wynik o 17,1% wyższy niż w poprzednich trzech miesiącach, ale tylko o 3,7% lepszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Co ciekawe, zarówno zagraniczni, jak i rodzimi producenci dostarczyli przez kwiecień, maj i czerwiec do rąk klientów mniej smartfonów.

Ich stratę nadrobiły i wykorzystały chińskie marki, które zwiększyły sprzedaż aż o 75% rok do roku, zaliczając w drugim kwartale 2016 roku 28% wzrost względem poprzedniego kwartału. Co również godne zauważenia, do tej pory tylko Lenovo udało się przekroczyć magiczną granicę miliona sprzedanych smartfonów w danym trymestrze. Teraz do tego zacnego grona dołączyły także Oppo, Vivo, Xiaomi i Gionee.

Co ciekawe, Hindusi coraz mniej chętnie kupują nowe urządzenia przez internet. W drugim kwartale 2016 roku było to 28% całości, podczas gdy w poprzednim kwartale odsetek ten wynosił 35%. Wiąże się to jednak z faktem, że producenci sukcesywnie rozbudowują swoją sieć dystrybucji, przez co ich smartfony można nabyć w większej ilości miejsc.

Rozkład udziałów poszczególnych marek widzicie na powyższym wykresie. Liderem niezmiennie jest Samsung, którego pozycję ugruntowały świetnie sprzedające się Galaxy J2, Galaxy J5 i Galaxy J7. W drugim kwartale 2016 roku jego udziały wyniosły 25,1%, co jest wynikiem o 10,9% lepszym niż w poprzednim trymestrze oraz o 15% wyższym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Drugi jest Micromax z udziałami na poziomie 12,9% (wzrost o 19,9% względem poprzedniego kwartału). Co ciekawe, ta marka w poprzednich dwóch kwartałach notowała sukcesywne spadki, ale w ostatnim trymestrze udało jej się wrócić na ścieżkę wzrostu – m.in. dzięki wypuszczeniu na rynek smartfonów z serii Canvas 6 oraz flagowego YU Yunicorn (YU to submarka Micromax).

TOP 3 zamyka Lenovo z udziałami, wynoszącymi 7,7% – wliczona jest w to również sprzedaż urządzeń pod brandem Moto. Aż jedną trzecią całego wyniku wygenerowały Lenovo K5 Plus i Moto G4 Plus. Same smartfony z napisem Lenovo na obudowie stanowiły 1/3 całej sprzedaży.

Obserwatorzy indyjskiego rynku zauważają, że proces przesiadania się z klasycznych telefonów (tzw. feature phones) na smartfony sukcesywnie wyhamowuje. Te pierwsze wciąż stanowią połowę wszystkich telefonów na rynku. W drugim kwartale kupiono ich 33,7 miliona, czyli o 2,6% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Co ciekawe, różnica w cenie pomiędzy budżetowymi feature phone’ami i smartfonami wynosi około 1000 rupii indyjskich, czyli 55-60 złotych.

Źródło: IDC