Poważne zmiany w Adobe Lightroom CC/Lightroom Classic CC – będzie łatwiej i ładniej

Odświeżone profile kolorów i nowe profile kreatywne

Oprogramowanie graficzne firmy Adobe nie jest znane z częstych rewolucji. Wręcz przeciwnie, przez ostatnie parę lat można było odnieść wrażenie, że producent dodawał nowe funkcje coraz wolniej, niechętny dalej idącym zmianom. Po co w końcu wywracać do góry nogami coś, co jest znane i sprawdzone od lat, a do tego przynosi ciągle niemały profit?

Pierwszym zwiastunem zmian było rozdzielenie Lightrooma na dwie linie: klasycznego Lightrooma Classic CC i Lightrooma CC, bardziej nastawionego na integrację z mobilnymi wersjami oprogramowania i rozbudowanie tych ostatnich o funkcje niedostępne nigdzie indziej, takie jak RAW-HDR.

Wczorajsza duża aktualizacja programów Adobe Camera RAW, Lightroom CC, Lightroom Classic CC oraz ich mobilnych odpowiedników przyniosła natomiast generalne odświeżenie najbardziej bodaj zaniedbanej części tych programów…

Camera Profiles

Ukryte dobrze w zakładce „Camera Calibration” profile odpowiadały za sposób tłumaczenia surowych danych z matrycy aparatu na wyjściowy, kolorowy obraz, będący podstawą do późniejszej pracy. Od wyboru właściwej do potrzeb recepty (profilu) zależało czy otrzymamy pożądane odwzorowanie kolorów i kontrast materiału wyjściowego. Zwykle dostępny był profil podstawowy, domyślny, zwany Adobe Standard i w dobrym układzie kilka profili, zależnych od użytego aparatu i odwzorowujących jego ustawienia. Z Adobe Standard mało kto był zadowolony i zwykle jego użycie dawało zaledwie poprawny efekt.

Aktualizacja przewróciła wszystko do góry nogami. Po pierwsze, profile zostały przesunięte do sekcji „Basic”, tam gdzie skoncentrowane są najbardziej podstawowe i niezbędne regulatory. Po drugie, większość dostępnych profili kamer zdaje się być odświeżona i poprawiona. Poza znanym podstawowym profilem Adobe Standard (ale też chyba lekko poprawionym) do wyboru są:

  • Adobe Color – z lekko podbitym kontrastem, poprawionymi ciepłymi tonami i przejściami tonalnymi
  • Adobe Monochrome – jak sama nazwa wskazuje, jest to podstawowy profil wyjściowy do obróbki czarno–białej; powinien dać efekt lepszy niż któryś z kolorowych z późniejszą konwersją materiału do BW
  • Adobe Landscape – profil do fotografii krajobrazowej, z uwypuklonymi kolorami nieba i roślinności
  • Adobe Neutral – profil o niepodbitych kolorach i umiarkowanym kontraście, dający większą kontrolę nad ostatecznym efektem użycia innych instrumentów edycyjnych
  • Adobe Portrait – przeznaczony do portretu profil stworzony z myślą o poprawnym odwzorowaniu kolorów skóry i łagodnych kontrastach
  • Adobe Vivid – profil nastawiony na żywe, podbite odwzorowanie barw
Rozwinięta zakładka z profilami po prawej stronie

Profile stały się jednak także potężnym narzędziem edycyjnym – poza 6 nowymi profilami RAW aktualizacja przyniosła także 40 artystycznych (z możliwością regulacji siły ich działania) oraz przeglądarkę umożliwiającą wygodny wybór właściwego i wstępny podgląd materiału. Można także doinstalować nowe lub zapisać własne – na blogu Adobe dostępne są odnośniki do przykładowych profili stworzonych przez innych użytkowników lub firmy. Co ważniejsze, profile kreatywne w żaden sposób nie eliminują możliwości skorzystania ze znanych wcześniej presetów z zapisanymi recepturami edycyjnymi.

Profile to nie wszystko

Zmiany dotknęły nie tylko profile – suwak „Dehaze” (także wcześniej nieźle schowany) odpowiadający za efekt usuwania/dodawania zamglenia także trafił do sekcji „Basic”. Z kolei w mobilnych wersjach pojawiły się znane z dużych odpowiedników funkcje odpowiedzialne za korektę perspektywy (tylko w wersji dla iOS) i emulację ziarna filmu analogowego, znacząco poprawiając funkcjonalność. Wersja dla Androida wzbogaciła się też o możliwość lepszej kontroli ostrości i odszumiania zdjęć.

Źródło: Blog Adobe