Bardzo ważna polska infolinia i platforma otrzymały rekordową dotację z Ministerstwa Cyfryzacji na rozwój swoich usług. Rozwiązania mają teraz jeszcze lepiej wspomagać Polaków w kryzysowych sytuacjach.
Darmowa infolinia jeszcze lepiej zadba o Polaków
Obecnie coraz więcej Polaków boryka się z problemami psychicznymi. Wielu z nich odczuwa przeciążenie emocjonalne, stany depresyjne, napotyka problemy w relacjach, w pracy, czuje się osamotnionych lub walczy z uzależnieniami. Osoby w trudnej sytuacji życiowej często potrzebują natychmiastowego skontaktowania się z psychologiem. Zazwyczaj jednak nie jest to możliwe, bo na wizytę u specjalisty czeka się wiele tygodni. Pomocnym rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju infolinie lub platformy, dzięki którym w chwili kryzysu można uzyskać szybkie wsparcie.
Jednym z takich rozwiązań jest poradnia telefoniczna Infolinia 116 123 oraz platforma 116sos.pl. W ciągu ostatniego roku konsultanci odebrali ponad 50 tysięcy telefonów i odpowiedzieli na ponad 30 tysięcy wiadomości otrzymanych na czacie. Usługi te są całkowicie bezpłatne i skierowane do osób dorosłych, doświadczających kryzysu psychicznego. Platforma i infolinia powstały przy współpracy NASK oraz Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ PTP).

Infolinia 116 123 i platforma 116sos.pl są dostępne dla Polaków przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Każdy może więc w kryzysowej sytuacji bezpłatnie uzyskać anonimowe wsparcie od wykwalifikowanych konsultantek i konsultantów. Dzięki umowie zawartej w maju 2025 roku obsługa platformy i infolinii ponownie trafiła pod skrzydła Niebieskiej Linii IPZ – organizacji wspierającej od 30 lat osoby w kryzysie.
Co najważniejsze, platforma 116sos.pl oraz poradnia telefoniczna 116 123 ponownie uzyskały wsparcie z Ministerstwa Cyfryzacji. Resort podpisał z NASK umowę dotacyjną na rekordową kwotę, przekraczającą 11 milionów złotych. Dzięki temu narzędzia służące Polakom w trudnej sytuacji życiowej mogą być utrzymane i rozwijane. NASK planuje zatrudnić jeszcze więcej konsultantów i inwestować w narzędzia niezbędne do dalszego niesienia pomocy.
Aby skorzystać z chatu na platformie 116sos.pl, należy wejść na stronę internetową, kliknąć „Uruchom Chat”, a następnie wypełnić prosty formularz – wymagane jest podanie tematu rozmowy oraz adresu e-mail.
Wsparcie psychologiczne dla Polaków nie tylko pod jednym numerem
Ministerstwo Cyfryzacji wspomina, że przedstawiciele platformy oraz infolinii będą dostępni podczas festiwalu Pol’and’Rock. Eksperci z NASK przybliżą sposób działania pomocy telefonicznej oraz przedstawią, z jakimi problemami można się zgłosić czy w jaki sposób przebiega rozmowa z konsultantem.
W Polsce jest dostępnych także wiele tematycznych infolinii, które zostały stworzone nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci i młodzieży.
Temat | Dla kogo? | Numer telefonu | Czas działania |
---|---|---|---|
Numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia | Dzieci Młodzież Dorośli Dorośli w sprawach dzieci | 112 | 24/7 |
Poradnia telefoniczna dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym | Dorośli | 116 123 | 24/7 |
Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka | Dzieci Młodzież Dorośli | 800 121 212 | 24/7 |
Linia wsparcia dla osób po stracie | Dorośli | 800 108 108 | poniedziałek – piątek 14:00 – 22:00 |
Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym | Dorośli | 800 702 222 | 24/7 |
Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” | Dorośli | 800 120 002 | 24/7 |
Ogólnopolski telefon zaufania „Narkomania” | Młodzież Dorośli | 800 199 990 | codziennie 17:00 – 22:00 |
Telefon zaufania „Uzależnienia behawioralne” | Młodzież Dorośli | 801 889 880 | poniedziałek – piątek 17:00 – 22:00 |
Telefon zaufania HIV/AIDS | Młodzież Dorośli | 801 888 448 | poniedziałek – piątek 9:00 – 21:00 |
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci | Dorośli w sprawach dzieci | 800 100 100 | poniedziałek – piątek 12:00 – 15:00 |
Telefon dla rodziców i opiekunów dzieci w kryzysie | Dorośli w sprawach dzieci | 800 800 602 | poniedziałek – piątek 16:00 – 20:00 |
Telefon kryzysowy Polskiego Forum Migracyjnego w języku ukraińskim i rosyjskim | Dzieci Młodzież Dorośli | 669 981 038 | poniedziałek 16:00 – 20:00 środa 10:00 – 14:00 piątek 14:00 – 18:00 |