Smutek, depresja, infolinia, telefon, kobieta nad jeziorem, potrzebna pomoc
(źródło: pasja1000 | Pixabay)

Ważna infolinia nie przestanie działać dzięki rekordowej dotacji

Bardzo ważna polska infolinia i platforma otrzymały rekordową dotację z Ministerstwa Cyfryzacji na rozwój swoich usług. Rozwiązania mają teraz jeszcze lepiej wspomagać Polaków w kryzysowych sytuacjach.

Darmowa infolinia jeszcze lepiej zadba o Polaków

Obecnie coraz więcej Polaków boryka się z problemami psychicznymi. Wielu z nich odczuwa przeciążenie emocjonalne, stany depresyjne, napotyka problemy w relacjach, w pracy, czuje się osamotnionych lub walczy z uzależnieniami. Osoby w trudnej sytuacji życiowej często potrzebują natychmiastowego skontaktowania się z psychologiem. Zazwyczaj jednak nie jest to możliwe, bo na wizytę u specjalisty czeka się wiele tygodni. Pomocnym rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju infolinie lub platformy, dzięki którym w chwili kryzysu można uzyskać szybkie wsparcie.

Jednym z takich rozwiązań jest poradnia telefoniczna Infolinia 116 123 oraz platforma 116sos.pl. W ciągu ostatniego roku konsultanci odebrali ponad 50 tysięcy telefonów i odpowiedzieli na ponad 30 tysięcy wiadomości otrzymanych na czacie. Usługi te są całkowicie bezpłatne i skierowane do osób dorosłych, doświadczających kryzysu psychicznego. Platforma i infolinia powstały przy współpracy NASK oraz Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ PTP).

Infolinia 116 123, platforma 116sos.pl
Pierwsza pomoc psychologiczna w zasięgu telefonu i internetu (źródło: Ministerstwo Cyfryzacji)

Infolinia 116 123 i platforma 116sos.pl są dostępne dla Polaków przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Każdy może więc w kryzysowej sytuacji bezpłatnie uzyskać anonimowe wsparcie od wykwalifikowanych konsultantek i konsultantów. Dzięki umowie zawartej w maju 2025 roku obsługa platformy i infolinii ponownie trafiła pod skrzydła Niebieskiej Linii IPZ – organizacji wspierającej od 30 lat osoby w kryzysie.

Co najważniejsze, platforma 116sos.pl oraz poradnia telefoniczna 116 123 ponownie uzyskały wsparcie z Ministerstwa Cyfryzacji. Resort podpisał z NASK umowę dotacyjną na rekordową kwotę, przekraczającą 11 milionów złotych. Dzięki temu narzędzia służące Polakom w trudnej sytuacji życiowej mogą być utrzymane i rozwijane. NASK planuje zatrudnić jeszcze więcej konsultantów i inwestować w narzędzia niezbędne do dalszego niesienia pomocy.

Aby skorzystać z chatu na platformie 116sos.pl, należy wejść na stronę internetową, kliknąć „Uruchom Chat”, a następnie wypełnić prosty formularz – wymagane jest podanie tematu rozmowy oraz adresu e-mail.

Wsparcie psychologiczne dla Polaków nie tylko pod jednym numerem

Ministerstwo Cyfryzacji wspomina, że przedstawiciele platformy oraz infolinii będą dostępni podczas festiwalu Pol’and’Rock. Eksperci z NASK przybliżą sposób działania pomocy telefonicznej oraz przedstawią, z jakimi problemami można się zgłosić czy w jaki sposób przebiega rozmowa z konsultantem.

W Polsce jest dostępnych także wiele tematycznych infolinii, które zostały stworzone nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci i młodzieży.

TematDla kogo?Numer telefonuCzas działania
Numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowiaDzieci
Młodzież
Dorośli
Dorośli w sprawach dzieci
11224/7
Poradnia telefoniczna dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnymDorośli116 12324/7
Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw DzieckaDzieci
Młodzież
Dorośli
800 121 21224/7
Linia wsparcia dla osób po stracieDorośli800 108 108poniedziałek – piątek
14:00 – 22:00
Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznymDorośli800 702 22224/7
Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”Dorośli800 120 00224/7
Ogólnopolski telefon zaufania „Narkomania”Młodzież
Dorośli
800 199 990codziennie
17:00 – 22:00
Telefon zaufania „Uzależnienia behawioralne”Młodzież
Dorośli
801 889 880poniedziałek – piątek
17:00 – 22:00
Telefon zaufania HIV/AIDSMłodzież
Dorośli
801 888 448poniedziałek – piątek
9:00 – 21:00
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieciDorośli w sprawach dzieci800 100 100poniedziałek – piątek
12:00 – 15:00
Telefon dla rodziców i opiekunów dzieci w kryzysieDorośli w sprawach dzieci800 800 602poniedziałek – piątek
16:00 – 20:00
Telefon kryzysowy Polskiego Forum Migracyjnego w języku ukraińskim i rosyjskimDzieci
Młodzież
Dorośli
669 981 038poniedziałek
16:00 – 20:00
środa 10:00 – 14:00
piątek 14:00 – 18:00