Trump podpisał wyrok. Amerykańskie firmy otrzymały zakaz współpracy z TikTokiem i WeChat

Sytuacja TikToka w Stanach Zjednoczonych dynamicznie się zmienia. Jeszcze kilka dni temu nie było jasne, jaka przyszłość czeka amerykańską część serwisu, którego właścicielem jest chińskie ByteDance. Dziś po części jest to jasne.

Prezydent Trump podpisuje rozporządzenia przeciwko TikTokowi i WeChat

Prezydent Stanów Zjednoczonych, Donald Trump, podpisał rozporządzenia, na mocy których od 20 września amerykańskie firmy będą miały zakaz współpracy z właścicielami aplikacji TikTok i WeChat.

Zgodnie z dokumentem, TikTok „śledzi historię wyszukiwania i przeglądania treści”, co zdaniem twórców rozporządzenia jest niekorzystne dla amerykańskich użytkowników aplikacji i stanowi zagrożenie bezpieczeństwa danych:

TikTok, mobilna aplikacja do udostępniania wideo należąca do chińskiej firmy ByteDance Ltd., została podobno pobrana ponad 175 milionów razy w Stanach Zjednoczonych i ponad miliard razy na całym świecie. TikTok automatycznie przechwytuje ogromne ilości informacji od swoich użytkowników, w tym informacje o aktywności w Internecie i innych sieciach, takie jak dane o lokalizacji oraz historia przeglądania i wyszukiwania treści. To gromadzenie danych grozi umożliwieniem Komunistycznej Partii Chin dostępu do danych osobowych Amerykanów – potencjalnie umożliwiając Chinom śledzenie lokalizacji pracowników federalnych i kontrahentów, tworzenie akt osobowych, które mogą zostać wykorzystane do szantażu i prowadzenie szpiegostwa korporacyjnego.

Podobne zarzuty stawia się aplikacji WeChat, należącej do chińskiego Tencent Holdings Limited.

Konstrukcja dokumentów przypomina rozporządzenie przeciwko Huawei. Chińskie firmy nie tyle zostały zbanowane na terenie USA, co amerykańskim firmom nie będzie wolno z nimi współpracować.

Konsekwencje mogą być bolesne

Zerwanie współpracy z chińskimi firmami może być dla amerykańskich firm niezwykle trudne. O ile TikTok nie ma znaczących wpływów w biznesie w USA, tak Tencent ma swoje udziały w wielu rozpoznawalnych markach na rynku, takich jak Snapchat, Activision Blizzard czy Tesla Motors.

Mówi się, że TikTok i WeChat będą pierwszymi ofiarami nowej polityki gabinetu Trumpa, która zakłada wycofanie USA ze współpracy z wszystkimi „niezaufanymi” firmami z Chin.

Huawei i ZTE już przekonały się, że konsekwencje blokady handlowej ze Stanami Zjednoczonymi mogą być duże i wychodzić daleko poza granice USA. Być może czeka nas cała seria podobnych ogłoszeń.