Telewizja emituje zbyt długie bloki reklamowe? Niedługo mogą być jeszcze dłuższe

Opracowywany w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt nowelizacji Ustawy o radiofonii i telewizji zawiera niewielką zmianę w wyliczaniu maksymalnej długości bloków reklamowych. Niewielką, jednak z perspektywy oglądających możliwie uciążliwą.

Elastyczne bloki reklamowe – niby nic, a jednak zmiana

Obecnie maksymalna długość przerw reklamowych, jakie może emitować telewizja, to 20% czasu antenowego w ciągu godziny, czyli 12 minut, niezależnie od pory dnia. Po nowelizacji doba zostanie podzielona na trzy przedziały czasowe: 6:00-18:00 (średnio atrakcyjny), 18:00-00:00 (najbardziej atrakcyjny tzw. prime time) i 00:00-6:00 (najmniej atrakcyjny dla reklamodawców).

W ramach dwóch pierwszych przedziałów czasowych, reklamy będą mogły zajmować maksymalnie 20% czasu antenowego (odpowiednio 144 i 72 minuty). W nocy bloki reklamowe nie będą ograniczone czasowo.

Jak łatwo wyliczyć, 144 minuty między 6:00 a 18:00 i 72 minuty między 18:00 a 00:00 w dalszym ciągu daje 12 minut na godzinę. Tyle tylko, że po nowelizacji, długość bloków reklamowych w poszczególnych godzinach będzie mogła się od siebie różnić.

Dla przykładu, w ciągu jednej godziny nadawca może nie wyemitować żadnego bloku reklamowego, by w ciągu następnej móc wyświetlać reklamy przez 24 minuty. W praktyce oznacza to, że możemy się spodziewać sporego wydłużenia bloków reklamowych podczas najpopularniejszych programów.

telewizja

Telewizja: reklamy nie częściej niż dotychczas

Mimo, że długość bloków reklamowych w poszczególnych godzinach została uelastyczniona, częstotliwość ich emisji pozostaje na dotychczasowym poziomie (nie częściej niż co 20 minut w telewizji, co 10 minut w radio i co 45 minut w przypadku emisji filmu).

Popularność telewizji zmniejsza się

Czy zmiany, które planuje wdrożyć resort kultury, przyczynią się do zmian w oglądalności telewizji? Nie sądzę. Od 2015 roku, konsekwentnie poświęcamy jej coraz mniej czasu. Z kolei popularność platform cyfrowych dynamicznie rośnie.

Cóż, od elastycznych bloków reklamowych, nieporównywalnie lepszy jest brak bloków reklamowych.