Tablety w oczach Skąpiec.pl, czyli raport specjalny dotyczący popularności i preferencji internautów (pod patronatem Tabletowo.pl)

tablety-raport-specjalny-skapiec-luty2014

Co jakiś czas Skąpiec, jedna z bardziej popularnych porównywarek cenowych, we współpracy z tematycznymi portalami internetowymi, przygotowuje raporty specjalne. Najnowszy, poświęcony w całości tabletom, właśnie pojawił się w sieci. Tabletowo.pl objęło nad nim patronat medialny. Warto wspomnieć, że to już nasza druga tego typu współpraca – pierwsza miała miejsce półtora roku temu i dotyczyła studenckich gadżetów.

W raporcie przedstawione zostały preferencje zakupowe polskich internautów. Trzeba jednak pamiętać, że dane nie opierają się na poziomie sprzedaży poszczególnych urządzeń, a popularności wewnątrz filtrów.

Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, ka­tegorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis w ciągu ostatnich trzech miesięcy.

Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością – założyliśmy, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany.

Statystyki Skąpiec.pl z ostatniego kwartału 2013 roku wskazują, że internautów, którzy planowali zakup nowego tabletu, najbardziej interesowała wielkość ekranu tego urządzenia. Kwestia ta okazała się kluczowa dla prawie ¼ użytkowników serwisu. Podobną – bo oscylującą w granicach 22% – popularnością mógł pochwalić się filtr „Producent”. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się z kolei parametry tabletu związane z komunikacją – filtr ten został użyty przez około 13% internautów. Progu dziesięciu procent zainteresowania nie przekroczyły zaś takie właściwości urządzenia, jak sposób łączenia z internetem (8,74% wyszukań), rozdzielczość ekranu (8,44%), system operacyjny (7,85%), pamięć RAM (6,32%) czy dysk twardy (6,32%). Najmniej zaprzątającymi głowy przyszłych właścicieli tabletów kwestiami okazały się rodzaj procesora (1,95%), a także cena urządzenia, na którą zwróciło uwagę zaledwie 0,12% użytkowników serwisu.

Wyniki raportu (opracowanie: Skąpiec.pl)

W okresie od października do grudnia 2013 roku najpopularniejszą wielkością ekranu w tablecie okazało się 10 cali. Urządzeń o właśnie takiej przekątnej wyświetlacza poszukiwało ponad 36% użytkowników porównywarki. Oprócz tego dużym wzięciem cieszyły się ekrany 7- i 9-calowe, które zostały wybrane przez odpowiednio 23,47% i 16,43% internautów.

raport-skąpiec-ekran

W przypadku poszczególnych producentów urządzeń, prym wiodą tablety firmy Samsung, którymi zainteresowanie wyraziło 20,67% użytkowników serwisu. Na kolejnych miejscach uplasowały się produkty takich marek jak: Asus (13,73% wyborów internautów), Lenovo (11,56%) czy Apple, któremu udało się osiągnąć wynik 11,56% popularności.

raport-skąpiec-producent

W filtrze „Komunikacja” wygrał internet 3G, który zainteresował aż 41,2% grupy. 29,15% internautów rozglądało się z kolei za wbudowanym w urządzenie systemem GPS. Dość popularną opcją okazał się również Bluetooth (17,78% wyszukiwań).

raport-skąpiec-komunikacja

Wśród osób zainteresowanych rodzajem internetu w tablecie, największa grupa (70,58%) poszukiwała sprzętu wyposażonego w Wi-fi. Niecała 1/3 użytkowników za pożądaną opcję uznała obsługę kart GSM (29,42% popularności).

Statystyki Skąpiec.pl pokazują, że ponad 25% poszukujących tabletu po filtrze „Rozdzielczość ekranu” wybierało wartość 1280×800, a niespełna 18% – 1920×1200. Zbliżoną popularnością cieszyły się urządzenia z ekranami o wymiarach 1024×769 (14,35%) i 2048×1536 (14,2%).

raport-skąpiec-rozdzielczość

W przypadku systemów operacyjnych, zdecydowanym liderem rankingu okazał się Android 4.x (43,21% popularności) i po prostu opcja „Android” bez rozróżnienia na poszczególne generacje systemu (22,98% wyszukań).

raport-skąpiec-os

Preferowaną wartością w przypadku pamięci RAM był 1GB (45,58%). Zaraz za nim uplasowały się 2 gigabajty, za którymi rozglądało się ponad 37% użytkowników serwisu.

raport-skąpiec-ram

Najpopularniejsza pamięć wewnętrzna w tablecie to z kolei 16 GB – takiej opcji szukało ok. 40% internautów. Na kolejnych miejscach znajdziemy dyski 8- i 32-gigabajtowe, którym uwagę poświęciło odpowiednio 25,28% i 19,27% osób.

raport-skąpiec-dysk

Wśród procesorów liderem okazał się z kolei Intel Core i5, mogący pochwalić się wskaźnikiem wyszukań na poziomie 17,05%. Miejsce drugie przypadło zaś urządzeniom wyposażonym w ARM Cortex (16,43%).

raport-skąpiec-procesor

W filtrze „Cena” palma pierwszeństwa przypadła tabletom do 1000 złotych, których zakupem zainteresowane było aż 70,41% użytkowników.

raport-skąpiec-cena

Najczęściej wyszukiwane tablety od października do grudnia 2013 roku:
– Goclever Terra 70,
– Samsung Galaxy Tab 2 10.1 P5110 16GB,
– Lenovo A1000,
– Samsung Galaxy 3 8.0 3G T311,
– Asus Transformer Book T100,
– Manta MID703 Dual Power,
– Samsung Galaxy Tab 3 10.1 P5200 3G 16GB,
– Samsung Galaxy Tab 2 10.1 P5100 3G 16GB,
– Goclever Elipso 71,
– Samsung Galaxy Tab 3 7.0 3G T211.

Pełną treść raportu znajdziecie pod tym adresem. A w nim, między innymi, mój tekst o tym, jak to historia zatacza koło – czyli o rysikach i „cegłach”.