sony playstation 5

Steam już ze wsparciem dla kontrolera DualSense, ale tylko częściowym

Premierom nowych konsol od zawsze towarzyszą również nowe kontrolery. A te często wykorzystujemy nie tylko podczas gry na konsoli, ale i również na PC, o czym dobrze wie Steam, który przygotowuje właśnie pełne wsparcie dla pada DualSense od konsoli PlayStation 5.

Reklama

Steam ze wsparciem dla kontrolera DualSense

Valve poinformowało, że w ostatniej dużej aktualizacji aplikacji Steam, dodało wsparcie dla kontrolera z PlayStation 5. Tak więc od tej pory posiadacze pada DualSense, mogą podpiąć swoje urządzenie pod PC i grać przy jego pomocy w gry na Steamie.

Co ważne, na razie jest to tylko częściowe wsparcie, przez co nie skorzystamy na PC z wielu nowatorskich funkcji najnowszego pada Sony. Mowa tu o trackpadzie, adaptacyjnych triggerach, żyroskopie i haptycznych wibracjach.

Reklama

Z jednej strony szkoda, bo wszystkie z tych powyższych funkcji są według pierwszych właścicieli PlayStation 5 wyjątkowo przydatne. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać o tym, że aby te wszystkie funkcje działały podczas rozgrywki, nie wystarczy jedynie wsparcie Steama. Również twórcy gier muszą zapewnić odpowiednie przygotowanie swoich produkcji. Tak więc i tak minie jeszcze sporo czasu, zanim skorzystamy w pełni z funkcji DualSense na swoich komputerach.

Jeśli chodzi zaś o konkurencję, kontroler z Xbox Series S|X jest już w pełni kompatybilny z platformą Steam, co jakoś szczególnie mnie nie dziwi. Pomimo tego, że najnowszy kontroler Xboksa, uważam za jeden z najlepszych „podstawowych” modeli pada, to trzeba oddać PlayStation, że ich DualSense ma znacznie więcej technologicznych nowości, co utrudnia przygotowanie pełnego wsparcia urządzenia dla PC.

Zobacz też:

  1. Tak więc i tak minie jeszcze sporo czasu, zanim skorzystamy w pełni z funkcji DualSense na swoich komputerach.

    Bardzo optymistyczne podejście. Wsparcia dla żyroskopów z DualShock4 nie doczekaliśmy się na komputerach w zasadzie do tej pory (nie liczę fanowskich modyfikacji). Także jest bardzo prawdopodobne, że również funkcje DualSense pozostaną czymś charakterystycznym dla kilku exclusivów wydanych na PS5.

    1. „ również funkcje DualSense pozostaną czymś charakterystycznym dla kilku exclusivów wydanych na PS5.” – być może ale te kilka(naście – zdecydowanie czy moze i ponad 20 jak w obecnej generacji) tytułów na 5 lat to zazwyczaj topowe produkcje – wiech zdecydowanie będzie się z czego cieszyć :)

      1. Jeśli wierzyć Wikipedii, to na PS4 dało się zagrać w 3011 pozycji. Jeśli tylko dwadzieścia z nich użyło dodatkowych funkcji pada to jest to wynik dramatycznie zły i szkoda cenę kontrolera podbijać. Zobaczymy czy DualSense da radę odwrócić ten trend, czy też przypieczętuję fakt, że te nowe funkcje się zwyczajnie nie przyjmą.

        1. Jakie ma znaczenie w ile dało się zagrać skoro z tego pewnie 2800 (dla bardziej wymagających to i pewnie 2900) z nich to smieci. Większość gier to byle co i twórcy nie potrafią nawet zaimplementować dobrych dialogów a co dopiero czegoś takiego.

          Idąc dalej – sam napisałeś i kilku exach, ja cię poprawiłem ponieważ jest ich więcej i właśnie są to topowe produkcje i to implementowanie innowacyjnych rozwiązań w takich grach jest istotne.
          Idąc jeszcze dalej – pad do PS4 miał de facto tylko żyroskop i jest to ficzer zwyczajnie zbędny w większości produkcji, z kolei wibracje jak i triggery używane są w każdej grze, wiec wprowadzenie haptycznych wibracji oraz adaptacyjnych spustów to zupełnie inne kwestie?

          1. Czy ja wiem? Xbox już w poprzedniej genie miał feedback na triggerach i mało gdzie to jest używane. Tak na szybko to mi tylko Forza do głowy przychodzi. Ja zwyczajnie mam wrażenie, że gracze to konserwatyści i tak jak VR jest tylko ciekawostką i 90% woli siedzieć z padem przed ekranem, tak jak nie przyjęły się Xbox Kinect, PS Eye Camera, czy ich kontroler Move (tzw. różdżka), tak sądzę, że te nowe funkcję ich pada będą ciekawostką użytą w kilku grach na potrzeby prezentacji technologii, a później popadną w zapomnienie nawet w grach AAA.

          2. Zapoznaj się z tym czym sa adaptacyjne triggery to dowiesz się, dlaczego nie można tego porównywać do pada w boxie :)
            To nie jest kwestia graczy, tylko producentów gier, bo gracze nie mają wyboru – możesz co najwyżej nie kupić gry.

            Zobaczymy jak będzie, ale nie ma sensu podchodzić do tego tak pesymistycznie chociażby dlatego, że np touch pad, czy głośnik zostały bardziej wykorzystane pod koniec generacji, jak np ostani ex – Ghost of Tsuhima wykorzystuje to absolutnie po mistrzowsku.

          3. Ja wiem czym to się różni – XBox dał wibracje na triggery, a PS dało kontrolowany opór – jak to mówią jeden lubi ogórki, drugi ogrodnika córki. Jak najbardziej można, i należy porównywać te dwa alternatywne podejścia do tego samego. A co do graczy – gdyby faktycznie był hype na takie gadżety to developerzy by w nie inwestowali. A skoro nie ma to istotnego wpływu na sprzedaż pozycji, bo okazuje się, że większość graczy bardziej ceni sobie dobry scenariusz i dopracowany gameplay, od fajerwerków, no to cóż – efekt jest jaki jest. Nie można mówić, że to zły developer nie zrobił – dev zrobi to co się opłaca i co poprawi wyniki ekonomiczne.

            Popatrz sobie na Nintendo – tam jest nieco inna grupa odbiorców, i tam np. jak jakiś FPS nie da żyro to wydawca może się spodziewać rychłej petycji od graczy (o ile nie jets to jakaś produkcja niszowa). Tam podejście do żyro jest nieco inne, często cały gameplay bywał na tym budowany i to jest inna sprawa. Ale Nintendo ma markę konsoli dla bardziej „casualowych” graczy, którzy lubią sobie poskakać przed kanapą, nawet jeśli z precyzją ma to niewiele wspólnego. W świecie Xbox czy PS, gdzie warunki dyktują raczej weterani gamingu, takie coś po prostu się nie przyjmuje. A przynajmniej tak pokazała poprzednia generacja, i będę zaskoczony jeśli to się zmieni.

          4. Nie możesz hulajnogi elektrycznej nazywać samochodem rodzinnym. Nie bez powodu recenzenci wszelkiej maści rozpływają się nad Dualsense zarówno w kontekście wibracji jak i właśnie trigerow. To rozwiązanie 2 kroki w przód, a nie alternatywa.

            Skąd wiesz, że nie będą? Przecie światowa premiera konsoli miała miejsce 4 dni temu, w wieku krajach wciąż jej nie ma.

            Gdyby gracze tak cenili sobie DOPRACOWANY gameplay i dobry scenariusz, to Ubi czy EA nie byłyby tak popularne ze swoimi kotletami:) Większość graczy to niedzielni kanapowca i nie myślą nawet nad czymś bardziej wymagającym w kontekście rozwiązań technicznych.
            Dlatego właśnie idąc dalej – nazywanie graczy konsolowych weteranami gamingu to ogromne nadużycie i pisze to jako gracz PS/PC, właśnie dlatego, że konsola sama w sobie jest casualowym sprzętem i gracze nie mają nic do gadania. Jak dev zrobi to będzie, jak wypuści Asasyna czy fife bez bajerow – niedzielniaki i tak złoża preorder:)

          5. Nie możesz hulajnogi elektrycznej nazywać samochodem rodzinnym. Nie bez powodu recenzenci wszelkiej maści rozpływają się nad Dualsense zarówno w kontekście wibracji jak i właśnie trigerow.

            Więcej w tym magii marketingu, niż realnej różnicy. To są alternatywy i nie ma co się kłócić z faktami. Twoje porównanie do hulajnogi jest mocno przesadzone.

            Skąd wiesz, że nie będą? Przecie światowa premiera konsoli miała miejsce 4 dni temu

            Przecież napisałem – nie wiem, tylko spodziewam się po tym co było w poprzedniej generacji. Skoro wtedy żyro się nie przyjęło, to na jakiej podstawie mam sądzić, że teraz będzie inaczej?

          6. Nie kłócę się z faktami, przedstawiam je takimi, jakie są. To ty je naginasz nie majac pojęcia o tym, czy co piszesz Rozumiem, że wynika to z niewiedzy a nie chęci przeinaczenia faktów, co się zdarza. Już nowy CoD do kolejnych broni tworzy inne odczucia przy strzelaniu, właśnie dlatego, ponieważ mogą to wykorzystać, a ty porównujesz do do pada z klocka i piszesz marteking… ludzie którzy znaja się na tym lepiej od ciebie się od tym wypowiadają – nie kłóć się z faktami?

            Dlatego, że nie mówimy o żyro, ale o adaptacyjnych trigerach i haptycznych wibracjach, nowościach w tej generacji. Daj temu czas:)

          7. Wiesz, sugerowanie niewiedzy rozmówcy, to bardzo prymitywna metoda dyskusji, kiedy już na prawdę brakuje Ci argumentów. Dlatego nie będę się już powtarzał co do trigerrów – co miało szansę do Ciebie dotrzeć to już dotarło.

            Co do zaś nowych funkcji – po raz trzeci tłumaczę (mam nadzieję, że ostatni), chodzi o analogię. Skoro z żyro nie wypaliło, i XBox-owymi triggerami też nie, to na prawdę ciężko zakładać, że tym razem będzie inaczej. Nie można w kółko robić tego samego i oczekiwać różnych rezultatów. Jakieś tam pojedyncze prezentacje technologii, mniej czy bardziej udane jak ten COD będą, ale pewnie w dużej mierze się na nich skończy.

          8. Stwierdziłem fakt, nic więcej. Jeśli ktoś uparcie próbuje mi wmówić, że ziemia jest płaska, to jak inaczej mogłem zareagować?

            A ja po raz trzeci odpowiem – po pierwsze są to zupełnie innej kategorii usprawnienia, ponieważ żyroskop z definicji nie jest wykorzystywany w frach, a wibracje oraz triggery są w każdej, a xboxowe nie były wykorzystywane, ponieważ tam nic nie ma – zwykły pic i prośba porównywania tego do adaptacyjnych spustów Dualsense świadczy albo o twojej niewiedzy, lub kłamiesz z premedytacja, wiec wracamy do punktu wyjścia.

            Nie liczę, że bez znajomosci tematu zmienisz zdanie, wiec pewnie dopiero zakup PS5 przekona cię do tego, że mam racje, chociaż w gruncie rzeczy… nie ma znaczenia w co wierzysz.
            Pozdro!

          9. Stwierdziłem fakt, nic więcej. Jeśli ktoś uparcie próbuje mi wmówić, że ziemia jest płaska, to jak inaczej mogłem zareagować?

            No tu już zaszalałeś…

            xboxowe nie były wykorzystywane, ponieważ tam nic nie ma – zwykły pic

            Tu już wyszła Twoja niewiedza.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama