Sprawa dotyczy Zachodniej Europy, do niedawna bastionu iPadów, jeśli chodzi o rynek tabletów. Firma IDC, zajmująca się między innymi analizami sprzedaży urządzeń mobilnych, opublikowała raport, z którego wynika, że Samsung zepchnął Apple z pierwszego miejsca i sam je zajął, jako najlepszy sprzedawca tabletów w pierwszym kwartale tego roku.
Ogólnie rzecz biorąc, rynek tabletów zalicza spadki. W stosunku do poprzedniego roku, sprzedano o 1,7% tabletów mniej. W sumie klienci zaopatrzyli się w 7,1 mln tego typu urządzeń, z czego większość stanowiły tablety z Androidem.
Samsung był jednym z niewielu producentów, którym udało się zaliczyć wzrost w ujęciu rok-do-roku. I nie tylko to – firma zmieniła układ sił w Zachodniej Europie, jeśli chodzi o wyniki z pierwszego kwartału 2017 roku.
Top 5 Dostawców: Europa Zachodnia
2017 Q1 (Wstępnie) (w tys.)
Dostawca |
2016 Q1 |
2017 Q1 Sprzedaż |
2016 Q1 Udział |
2017 Q1 Udział |
Wzrost rok do roku |
Samsung |
1,605 |
1,892 | 22.1% | 26.5% |
17.9% |
Apple |
1,748 |
1,547 | 24.1% | 21.7% |
-11.5% |
Lenovo |
550 |
553 | 7.6% | 7.7% |
0.5% |
Acer Group |
300 |
301 | 4.1% | 4.2% |
0.2% |
ASUS |
330 |
281 | 4.6% | 3.9% |
-14.8% |
Inni |
2,729 |
2,563 | 37.6% | 35.9% |
-6.1% |
Razem |
7,262 | 7,137 | 100.0% | 100.0% |
-1.7% |
Dane wskazują, że w Q1 2017 Samsung wprowadził na rynek 1,89 miliona tabletów w porównaniu do 1,6 mln z analogicznego okresu poprzedniego roku. Obecnie co czwarty tablet w Europie Zachodniej to Samsung – firma kontroluje 26,5 procent udziału w rynku tych urządzeń, rejestrując wzrost o 17,9%, porównując dane z 2016 r.
Apple w tym samym czasie sprzedało 1,54 mln egzemplarzy iPadów. Porównując to do 1,74 miliona sztuk tabletów dostarczonych klientom początkiem 2016 roku, widać spadek. Jest on też bardzo dobrze widoczny w udziale w rynku – teraz jest to 21,7%, podczas gdy jeszcze rok temu odsetek ten był o 11,5% większy.
Raport IDC wskazuje też na inne interesujące dane: iPady stanowią niemal połowę wszystkich tabletów kosztujących ponad 600 euro. Oznacza to, że klienci w Europie Zachodniej, jeśli wydają więcej na tablet klasy Premium, to wybierają iPada częściej niż sprzęt jakiegokolwiek innego producenta.