Chciałbym polecieć kiedyś takim samolotem. Oto niezwykły projekt Airbusa - MAVERIC

Chciałbym polecieć kiedyś takim samolotem. Oto niezwykły projekt Airbusa – MAVERIC

Podczas singapurskich pokazów lotniczych Airbus zaprezentował jeden ze swoich najbardziej obiecujących projektów. Niecodzienna konstrukcja kadłuba samolotu MAVERIC przywodzi na myśl filmy science-fiction, ale jest jednocześnie bardzo łaskawa dla zużycia paliwa.

MAVERIC to skrót od nazwy Model Aircraft for Validation and Experimentation of Solid Solid Innovative Controls. Ten projekt, prowadzony przez Airbusa już od trzech lat, ma się coraz lepiej. Podczas pokazów lotniczych w Singapurze można było zobaczyć, jak niewielki model samolotu nowego typu wzbija się w powietrze.

 

Najbardziej interesujący jest jego niecodzienny wygląd. Zamiast podłużnego „cygara” z doczepianymi skrzydłami, MAVERIC stawia na sylwetkę, w której skrzydła łagodnie przechodzą w linię kadłuba.

Model, którego używał Airbus miał 2 m długości, 3,2 m wysokości, a jego rozpiętość skrzydeł sięgała 6,6 m. Na razie to tylko testy, ale już na tym etapie są one obiecujące.

 

„Testując różne konfiguracje kadłubów samolotów, Airbus jest w stanie ocenić ich potencjał jako realnych przyszłych produktów. Chociaż nie ma określonego terminu na wprowadzenie ich do eksploatacji, ta technologiczna demonstracja może przyczynić się do wprowadzenia zmian w architekturze samolotów komercyjnych, co przyczyni się do ochrony środowiska przy jednoczesnym zrównoważonym rozwoju przemysłu lotniczego.”
– Jean-Brice Dumont, EVP Engineering w Airbus

Projekty BWB (Blended Wing Body), takie jak MAVERIC, to nadzieja na stworzenie bardziej oszczędnych samolotów. Dzięki unikalnej konstrukcji kadłubów, mogą one zużywać nawet 20 procent mniej paliwa niż konwencjonalny samolot pasażerski z tymi samymi silnikami.

Nowy serwis Tabletowo. Sprawdź oiot.pl

Chciałbym polecieć kiedyś takim samolotem. Oto niezwykły projekt Airbusa - MAVERIC

Specyficzna budowa może być jednak błogosławieństwem i przekleństwem – obecnie inżynierowie w Airbusie głowią się, jak najbardziej efektywnie wykorzystać tak nieszablonową przestrzeń w środku latającego MAVERIC-a. Sam fakt, że taki samolot zużywałby mniejsze ilości paliwa, nie decyduje jeszcze o jego wyższości nad tradycyjnymi kadłubami współczesnych samolotów.

Samoloty wyglądające jak drapieżne ptaki? Taką przyszłość widzi Airbus

źródło: arstechnica