Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T – jak raytracing trafia do laptopa (recenzja)

Wydajność

Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T jest wyposażony w sześciordzeniowy, dwunastowątkowy procesor i7-8750H. Do kompletu zamontowane jest 16 GB pamięci RAM DDR4 2666 MHz i grafika RTX 2060 z 6 GB pamięci GDDR5. W teorii nie powinniśmy narzekać na wydajność takiego zestawu. Jak natomiast jest w rzeczywistości?

Aby to sprawdzić zainstalowałem znane już z wcześniejszych testów praktycznych World of Warships i Wiedźmina 3. Do kompletu doszedł także (po raz pierwszy) Battlefield V oraz Anthem. Testy syntetyczne zostały przeprowadzone za pomocą programów 3D Mark Pro, PC Mark 10 Pro, Cinebench R15 oraz (dla zachowania zgodności z poprzednimi) PassMark. Prędkość podsystemu dyskowego zmierzyłem programami ATTO Disk Benchmark oraz CrystalDiskMark.

Miałeś chamie Złoty Róg

Wydajność w grach

Na pierwszy ogień poszedł, tradycyjnie już, Wiedźmin 3. Po ustawieniu maksymalnych możliwych detali, z wygładzaniem krawędzi i HBAO+, gra utrzymywała dość stabilnie 60-70 klatek na sekundę. W najgorszym momencie podczas walki spadło do 55 fps, najwyższy wynik, jaki zauważyłem, doszedł do 90 fps podczas oglądania morskiej scenerii na Skellige.

Za chwilę Roon dołączy do grona aniołków

World of Warships utrzymywał przeciętnie 60-70 fps podczas rozgrywki w Full HD, choć spadki sięgały czasem do 50 fps. Próba przełączenia się na zewnętrzny monitor i rozdzielczość 4K przyniosła gwałtowny spadek do około 20 fps – silnik gry nie jest zoptymalizowany do pracy wielordzeniowej i CPU okazał się wąskim gardłem.

Booom!

Battlefield V testowałem dwukrotnie w trybie kampanii. Na ustawieniach domyślnych uzyskiwałem przeciętnie 60-80 fps. Po włączeniu wymagającego obliczeniowo raytracingu prędkość spadła dość wyraźnie, uzyskując w najgorszym momencie zaledwie 35 fps – przeważnie jednak było to 45-60 fps. Czy poprawa jakości obrazu po włączeniu śledzenia promieni uzasadnia granie z niższym klatkażem – rzecz gustu.

Jak rozpoznawać drzewa w lesie – numer jeden: modrzew

Anthem

Grę uruchamiałem na testowanej maszynie w ustawieniach Ultra. Rozrzut osiąganych wyników okazał się zaskakująco duży – od 30 fps do 110 fps, w zależności od poziomu skomplikowania sceny i dynamiki akcji. Na szczęście najbardziej drastyczne spadki należały jednocześnie do najrzadszych i gra typowo utrzymywała między 45 a 70 fps. Sytuacja najprawdopodobniej będzie ulegać poprawie w miarę pojawiania się kolejnych poprawek do gry i zoptymalizowanych sterowników.

Testy syntetyczne

3D Mark Pro:

  • Timespy: 5675 pkt (Test 1: 37,10 fps, Test 2: 32,71 fps)
  • Port Royal: 2977 pkt (13,79 fps)
  • Fire Strike: 13661 pkt (Graphics Test 1: 70,83 fps, Graphics Test 2: 60,81 fps, Physics Test: 48,49 fps)
  • NVIDIA DLSS feature test (DLSS OFF: 13,95 fps, DLSSS ON: 20,50 fps)

PC Mark 10 Pro

PC Mark 10 Extended: 6282 pkt (Essentials: 8 319 pkt, Productivity: 7 051 pkt, Digital Content Creation: 6 478 pkt, Gaming: 11 074 pkt)

Cinebench R15

OpenGL: 88,36 fps, CPU Multi Core: 1205, CPU Single Core: 165, MP Ratio: 7,30x

PassMark

PassMark Rating 5480,4 pkt (CPU Mark: 12240 pkt, 2D Graphics Mark: 837,6 pkt, 3D Graphics Mark 10459,2 pkt, Memory Mark: 2467,1 pkt, Disk Mark 9638,9 pkt)

ATTO Disk Benchmark

Ponieważ testowana maszyna ma dwa dyski, pomiary przeprowadzone zostały dla obu. O ile relatywnie słaba wydajność dysku hybrydowego nie budzi żadnych wątpliwości (mechaniczny dysk nawet z dodaną pamięcią SSD służącą jako cache na pewno nikogo nie zadziwi transferami), o tyle bardzo przeciętna, jak na klasę maszyny, wydajność zastosowanego dysku SSD M.2 NVMe Western Digital SN520 z pamięciami 3D TLC NAND może dziwić, zwłaszcza, jeśli się pamięta, że w mniejszych i starszych komputerach Strix II Asus stosował dyski Toshiby ze zbliżoną prędkością zapisu, ale z odczytem lepszym o prawie 1 GB/s. Nie rozumiem takiego posunięcia i daję za to duży minus.

Crystal Disk Mark

WDC SN520

Czas i kultura pracy

Maszyna o takich parametrach jak Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T na pewno nie będzie błyszczała w testach czasu pracy na akumulatorze. Producent zastosował baterię czterokomorową o pojemności 66 Wh. Podczas pisania z ekranem ustawionym na 40% wystarczała ona na prawie 3 h pracy, co nie jest wynikiem rewelacyjnym. Anthem wciągał baterię w tempie znacznie wyższym – przy ręcznym ustawieniu trybu pracy na High Performance (a warto o tym pamiętać, gdyż odpięcie od zasilania automatycznie przełącza na inny profil oszczędzania baterii), alarm o braku prądu pojawił się po mniej więcej 40 minutach gry. Poniżej wyniki testu Battery Eater:

Test „Classic”: 2 h 23 min 15 sek

Test „Reader”: 4 h 55 min 34 sek

Maszyna ma trzy tryby pracy wentylatora: Silent, Balanced i Turbo. Domyślnym trybem jest Balanced dla zasilania z sieci i Silent podczas pracy na baterii. Kultura pracy stoi na bardzo dobrym poziomie, o ile ograniczymy się do zadań niewymagających obliczeniowo. Wentylator pozostaje wtedy praktycznie niesłyszalny. Sytuacja ulega zmianie podczas grania – już w trybie pośrednim wentylatory rozkręcają się do prawie 5 tysięcy obrotów, przez co ich szum jest już wyraźnie słyszalny, choć szczególnie nie przeszkadza.

W trybie Turbo natomiast maszyna może rozkręcić wentylatory do 6300 obrotów i usiłuje wtedy odlecieć z biurka. Nie wyobrażam sobie dłuższej zabawy w tych warunkach bez słuchawek – komputer słychać wyraźnie z drugiego pokoju. A niestety z hałasem będziemy mieli do czynienia raczej często – podczas gry w Anthem i Battlefielda temperatura CPU momentalnie rosła do 90, a GPU do 70 stopni Celsiusza i działo się tak nawet, gdy chłodzenie pracowało z maksymalną wydajnością. Oznacza to niestety throttling termiczny, na szczęście w praktyce niezbyt zauważalny podczas rozgrywek. Na szczęście mniej wymagające tytuły traktują sprzęt trochę delikatniej.

Wyjścia układu chłodzenia

Podsumowanie

Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T to pierwszy komputer z GPU zdolnym do raytracingu, jaki miałem okazję testować. Nie mogłem narzekać na wydajność w grach, choć w portfolio producenta jest to zaledwie średniak. Trochę dolegliwy okazał się poziom hałasu w najbardziej wymagających produkcjach i (na szczęście) nieznaczny throttling termiczny – są to zarazem najpoważniejsze problemy z jakim miałem do czynienia. W praktyce maszyna jest solidna, ma dobry ekran o bardzo porządnej jasności i odwzorowaniu kolorów, wygodną klawiaturę, interesujący wystrój zewnętrzny – w zasadzie jest to sprzęt bez większych wad. Entuzjazm może trochę studzić cena, która nie należy do najniższych.

Spis treści:

1. Wstęp. Specyfikacja. Ekran. Porty. Klawiatura i touchpad

2. Wydajność w grach. Testy syntetyczne. Czas i kultura pracy. Podsumowanie

Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T – jak raytracing trafia do laptopa (recenzja)
Zalety
sześciordzeniowy, dwunastowątkowy procesor 8 generacji
GPU z raytracingiem
wydajne chłodzenie
ekran IPS o bardzo dobrym odwzorowaniu kolorów i odświeżaniu 144 Hz
porty HDMI 2.0b i mDP 1.4
regulowane strefowe podświetlenie RGB klawiatury z możliwością ustawienia jednolicie białego koloru
układ klawiatury bez eksperymentów
dobra kultura pracy pod niskim i średnim obciążeniem
plecak w komplecie
bardzo dobra jakość dźwięku
Interesujący design
obudowa jest zaskakująco odporna na łapanie odcisków palców
Wady
producent zrezygnował z myszy w komplecie
bardzo wysoki poziom hałasu w trybie Turbo
kamera pod ekranem
mikrofony obok kamery w sąsiedztwie hałaśliwego układu chłodzenia
dysk SSD NVMe o parametrach wyraźnie gorszych niż w starszych modelach
niewyraźnie oznaczone generacje portów USB
problemy ze współpracą Asus Armoury Crate ze smartfonem – brak dostępnej aplikacji na iOS w Polsce, nie działające połączenie z aplikacją na Androida
9
OCENA