Apple Pay Twisto
Apple Pay (źródło: Twisto)

Polacy coraz bardziej przekonują się do płatności zbliżeniowych – pokazuje to najnowszy raport NBP

Płatności zbliżeniowe bardzo ułatwiają życie. Przy mniejszych transakcjach nie musimy nawet podawać PIN-u, dzięki czemu przebiegają one szybko i bezproblemowo. Polacy coraz chętniej korzystają z tej metody płatności, o czym informuje NBP w swoim najnowszym raporcie.

Płatności zbliżeniowe zyskują na popularności

Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat kart płatniczych w drugim kwartale 2020 roku. Zawarto w nim wiele ciekawych informacji, jednak najważniejszą z nich jest to, że płatności zbliżeniowe biją kolejne rekordy popularności. Aż 93% wszystkich transakcji kartą w tym okresie zrealizowano zbliżeniowo, co jest wynikiem bardzo wysokim.

Przechodząc dalej widzimy, że podstawową kategorią kart w Polsce są karty debetowe (80,8%). Ich łączna liczba wyniosła 35 mln sztuk i zwiększyła się w ciągu kwartału o 296 tysięcy (wzrost o 0,9%). Drugą kategorią kart najczęściej spotykanych w Polsce są karty kredytowe (12,8%), których łączna liczba wyniosła 5,5 mln szt. Liczba kart kredytowych na przestrzeni drugiego kwartału 2020 roku zmniejszyła się o 97 tysięcy (spadek o 1,7%).

Jeśli natomiast chodzi o konkretnych dostawców kart, to zmniejszyła się przewaga Visy nad Mastercardem. W drugim kwartale 2020 roku stosunek wydanych kart wynosił – odpowiednio – 51,2% do 48,1%.

Płatności zbliżeniowe są bardzo popularne w naszym kraju
Płatności zbliżeniowe są bardzo popularne w naszym kraju

Płatności zbliżeniowe bardzo zyskują na popularności, dzięki czemu także lista obsługujących je kart rośnie. Z tego samego raportu wyczytamy, że 86,8% wydanych kart stanowiły te z funkcją zbliżeniową, co się przekłada na 37,6 mln sztuk. Jest to wzrost o 343 tysiące w stosunku do poprzedniego kwartału.

Odsetek transakcji bezgotówkowych, które wykonano przy pomocy metody zbliżeniowej, wyniósł prawie 93%, a ich łączna wartość 72,2 mld złotych. Natomiast łączna wartość transakcji, jakie wykonano kartami płatniczymi, zatrzymała się na poziomie 187,5 mld złotych, co jest spadkiem o 3% w stosunku do poprzedniego kwartału.

Popularność zbliżeniowych metod płatności stale rośnie i wydaje się, że ten wzrost się nie zatrzyma. Wpływ na to mają chociażby Google Pay czy Apple Pay, które także zyskują na popularności i bardzo ułatwiają płacenie kartą w sklepach czy restauracjach.

Polecamy również: