(fot. PSA)

Peugeot 508 Sport Engineered – najmocniejsze auto w historii marki jest hybrydą

W jaki silnik benzynowy może być wyposażony sportowy sedan? W turbodoładowane V6 3.0? Niekoniecznie. Peugeot 508 Sport Engineered otrzymał mały silnik o pojemności 1.6l, ale z pomocą przychodzą jednostki elektryczne.

Duże silniki nie są mile widziane w Europie

Nie przez klientów, ale przez „ekologów”. Kolejne, coraz bardziej restrykcyjne normy spalin, chętnie wprowadzane przez Unię Europejską, uderzają w branżę motoryzacyjną. Rozumiem, że powinniśmy dążyć do zmniejszenia produkowanych zanieczyszczeń, ale cały proces powinien być przeprowadzany z zachowaniem zdrowego rozsądku.

Peugeot 508 Sport Engineered
(fot. PSA)

Ograniczenia nakładane przez UE, w połączeniu z wątpliwe realistycznymi testami spalania, negatywnie odbijają się na silnikach montowanych we współczesnych samochodach. Producenci rezygnują z dużych pojemności i montują mniejsze, wyżyłowane silniki. Owszem, mocy im nie brakuje, a przy dobrym wydechu potrafią brzmieć całkiem akceptowalnie, ale gorzej z ich trwałością. Co więcej, przy normalnym użytkowaniu często nie spalają mniej benzyny, a jeśli będziemy chcieli jeździć bardziej dynamicznie, to wynik będzie identyczny lub nawet wyższy niż w przypadku dużych, niewysilonych jednostek.

Peugeot 508 Sport Engineered
(fot. PSA)

Na szczęście, z pomocą przychodzi elektryfikacja. Wiem, że ortodoksyjni fani motoryzacji mogą nie być zadowoleni z takiego rozwiązania, ale ja jestem w stanie je zaakceptować. Firmy mogą spełnić restrykcyjne normy spalin, a mniejsze silniki nie są już aż tak obciążone, bowiem wspierane są silnikami elektrycznymi. Ponadto, moment obrotowy generowany przez jednostki elektryczne potrafi zapewnić naprawdę przyjemnego „kopa” na starcie.

Peugeot 508 Sport Engineered – mocarna hybryda

Tak, nie mamy tutaj dużego silnika spalinowego. Producent zdecydował się na inne rozwiązanie – benzyniak o pojemności 1.6 został połączony z mocnym silnikiem elektrycznym. Niektórzy będą z pewnością narzekać, ale mi takie rozwiązanie odpowiada – Peugeot może spełnić wymagania „ekologów”, a przy okazji zapewnić klientom frajdę z jazdy.

Peugeot 508 Sport Engineered
(fot. PSA)

Układ napędowy, będący połączeniem jednostki spalinowej z dwoma silnikami elektrycznymi, generuje łącznie 360 KM i 520 Nm momentu obrotowego, co oczywiście przekłada się na naprawdę dobre osiągi. Peugeot 508 Sport Engineered, czyli najmocniejszy produkcyjny samochód w historii marki, to:

  • przyspieszenie od 0-100 km/h – 5,2 s,
  • 1000 m ze startu zatrzymanego: 24,5 s,
  • przyspieszenie od 80-120 km/h: 3 s,
  • prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

W związku z tym, że mamy do czynienia z hybrydą plug-in, to dostępny jest tryb jazdy wyłącznie na prądzie. W pełni naładowane akumulatory pozwalają na przejechanie do 42 km i rozpędzenie się do 140 km/h. Dzięki czemu, otrzymujemy sportowy samochód, którym można wjechać do stref ograniczonego ruchu w centrach miast.

Peugeot 508 Sport Engineered
(fot. PSA)

Peugeot 508 Sport Engineered jest produkowany we Francji w Miluzie. Nowy model będzie można zamawiać od połowy października 2020 roku (w zależności od kraju).