2019 rok był bardzo udany dla Orange. Operator osiągnął niejeden sukces
(fot. Orange)

2019 rok był bardzo udany dla Orange. Operator osiągnął niejeden sukces

Orange Polska opublikowało wyniki finansowe za 2019 roku wraz z informacją o dynamice pozyskiwania nowych klientów dla poszczególnych usług, w tym światłowodu. Operator ma wiele powodów do radości, szczególnie że po raz pierwszy od trzynastu lat udało się odnotować wzrost przychodów rok do roku.

Orange Polska – wyniki finansowe za 2019 rok

Przychody Orange Polska w 2019 roku wzrosły o 2,9% rok do roku. Był to pierwszy wzrost od 13 lat, więc operator ma powody do świętowania. Na taki wynik pozytywnie wpłynęły szczególnie przychody z konwergencji (o 20% wyższe niż rok wcześniej, dzięki rosnącej liczbie klientów i poszerzaniu pakietów o kolejne usługi), przychody z usług IT i integratorskich oraz przychody ze sprzedaży sprzętu, które wzrosły o 11% rok do roku.

EBITDAaL wzrosła zaś o 7% rok do roku, głównie za sprawą rekordowych wpływów ze sprzedaży nieruchomości, redukcji kosztów działalności i poprawie w zakresie marży bezpośredniej. Orange Polska podkreśla, że nawet odliczając wpływy z nieruchomości, EBITDAaL w ujęciu rocznym wzrosła o 4,5%. Na ten wynik pozytywnie wpłynęło m.in. coraz większe wykorzystanie sieci światłowodowej przez klientów oraz znaczące oszczędności.

Wyniki za 2019 rok, które właśnie ogłosiliśmy, są dobre – rentowność operacyjna EBITDAaL rośnie drugi rok z rzędu, a po raz pierwszy od 13 lat odnotowaliśmy wzrost przychodów. To efekt bardzo dużej koncentracji na realizowaniu naszej strategii i mocnego zaangażowania w ten cel całej naszej organizacji. W ubiegłym roku widzieliśmy pierwsze oznaki naprawy rynku telefonii mobilnej i konkurowanie bardziej jakością niż wyłącznie ceną usług. Zmienialiśmy nasze oferty w duchu „więcej za więcej”, oferując więcej korzyści za nieco wyższą cenę. Widzimy, że to rozwiązanie zostało dobrze przyjęte przez klientów. W ubiegłym roku pozyskaliśmy więcej użytkowników naszych abonamentowych usług głosowych niż w 2018, a obecni klienci chętniej polecają Orange. Niezmiennie widzimy duży apetyt  na szybki, światłowodowy internet. Inwestujemy w tę technologię przyszłości, która nie tylko daje nam przewagę konkurencyjną na rynku, ale będzie nam służyć przez następne dekady. Dziś użytkownicy światłowodu to już 20% wszystkich klientów usług szerokopasmowych od Orange – podkreślił Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska

Orange Polska – liczba nowych klientów poszczególnych usług

W 2019 roku użytkowników pakietów Orange Love przybyło aż 133 tysięcy. W sumie z konwergentnych pakietów korzysta już 1,37 mln rodzin w kraju, czyli o 11% więcej niż rok wcześniej. Coraz więcej klientów wybiera też internet światłowodowy – w 2019 roku przybyło ich 154 tysiące (w samym czwartym kwartale 47 tysięcy), dzięki czemu na koniec ubiegłego roku w sumie korzystało z niego 42% klientów więcej niż rok temu.

Nowy serwis Tabletowo. Sprawdź oiot.pl

W zasięgu sieci światłowodowej Orange Polska znajduje się już ponad 4,2 mln mieszkań, domów i małych firm w całej Polsce. Inwestycje będą kontynuowane w tym roku, aby do końca 2020 roku objąć zasięgiem ~5 mln gospodarstw domowych. W 2019 roku na rozbudowę sieci światłowodowej operator przeznaczył ponad 720 mln zł, czyli co trzecią złotówkę wydaną na inwestycje. W sumie w latach 2016-2019 poświęcono na ten cel ponad 2,5 mld złotych.

O 315 tysięcy wzrosła także liczba klientów abonamentowych usług mobilnych (o 3,2 % rok do roku), z czego aż 109 tysięcy przybyło w samym czwartym kwartale 2019 roku. Orange przy okazji zdradza, że statystycznie jeden użytkownik zużył w minionym roku 3,6 GB internetu miesięcznie.

Na koniec 2019 roku w sieci Orange działało 8900 stacji bazowych z agregacją pasma. Dla porównania, na koniec 2017 roku było ich ponad dwa razy mniej, bo 3900.

Źródło: Biuro Prasowe Orange Polska