Nissan Ariya (fot. Nissan)

Nissan Ariya – elektryczny crossover o zasięgu nawet 500 km

Japończycy mają już doświadczenie w elektrykach – popularny model Leaf. Niewykluczone, że nowy Nissan Ariya również osiągnie duży sukces, tym bardziej, że zapowiada się naprawdę interesująco.

Nissan Ariya – dobry zasięg, sportowe osiągi i atrakcyjny wygląd

Nowy, w pełni elektryczny model Japończyków należy do modnego ostatnio segmentów crossoverów i stara się łączyć praktyczność SUV-a z bardziej dynamiczną sylwetką. Na pokładzie nie zabrakło nowoczesnego oprogramowania, a także rozbudowanych systemów wspierających kierowcę.

Nissan Ariya – w pełni elektryczny crossover
Nissan Ariya (fot. Nissan)

Zacznijmy jednak od osiągów i zasięgu. Nissan Ariya na rynku europejskim zadebiutuje w pięciu różnych wersjach, które różnią się oferowaną mocą, pojemnością akumulatora czy rodzajem napędu – na jedną oś lub na wszystkie cztery koła. Ich specyfikacja przedstawia się następująco:

  • Nissan Ariya (2WD) – pojemność akumulatora 63 kWh (użyteczna), moc 160 kW, moment obrotowy 300 Nm, przyspieszenie (0-100 km/h) 7,5 sekundy, prędkość maksymalna 160 km/h, zasięg do 360 km;
  • Nissan Ariya (2WD) – pojemność akumulatora 90 kWh (użyteczna), moc 178 kW, moment obrotowy 300 Nm, przyspieszenie (0-100 km/h) 7,6 sekundy, prędkość maksymalna 160 km/h, zasięg do 500 km;
  • Nissan Ariya (AWD – e-4ORCE) – pojemność akumulatora 63 kWh (użyteczna), moc 205 kW, moment obrotowy 560 Nm, przyspieszenie (0-100 km/h) 5,9 sekundy, prędkość maksymalna 200 km/h, zasięg do 340 km;
  • Nissan Ariya (AWD – e-4ORCE) – pojemność akumulatora 87 kWh (użyteczna), moc 225 kW, moment obrotowy 600 Nm, przyspieszenie (0-100 km/h) 5,7 sekundy, prędkość maksymalna 200 km/h, zasięg do 460 km;
  • Nissan Ariya (AWD – e-4ORCE) Performance – pojemność akumulatora 87 kWh (użyteczna), moc 290 kW, moment obrotowy 600 Nm, przyspieszenie (0-100 km/h) 5,1 sekundy, prędkość maksymalna 200 km/h, zasięg do 400 km.
Nissan Ariya – w pełni elektryczny crossover
Nissan Ariya (fot. Nissan)

Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW, z której można korzystać w domu. Natomiast mocniejsza wersja, oferująca akumulator 87 kWh, może być ładowana w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. Samochód wspiera również szybkie ładowarki o mocy do 130 kW, co pozwoli na sprawne uzupełnienie energii w trasie.

Łączność z internetem i wygodne aktualizacje

We wnętrzu panuje minimalizm i muszę przyznać, że całość prezentuje się naprawdę dobrze i nowocześnie. Kierowca otrzymuje do dyspozycji dwa ekrany – centralny wyświetlacz systemu infotainment, a także cyfrowy zestaw zegarów znajdujący się tuż za kierownicą. Każdy z nich ma 12,3 cala i zapewnia spore możliwości konfiguracji. Poszczególne informacje można też przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez za priorytetowe.

Nissan Ariya – w pełni elektryczny crossover.
Nissan Ariya (fot. Nissan)

Aktualny poziom naładowania akumulatora można sprawdzić z poziomu smartfona, nawet będąc w znacznej odległości od samochodu. Mobilna aplikacja pozwala również na wcześniejsze włączenie klimatyzacji, aby schłodzić wnętrze jeszcze przed podróżą. Natomiast wbudowana nawigacja, dzięki łączności z internetem, cały czas otrzymuje informacje o sytuacji na wyznaczonej trasie i w razie konieczności może zaproponować alternatywną trasę, która przykładowo pozwoli ominąć korek.

Producent chwali się, że Ariya jest pierwszym modelem w ofercie Nissana, który wyposażony jest w funkcję aktualizacja OTA. Nie musimy jechać do serwisu, aby zainstalować nową wersję oprogramowania – cały proces można bowiem przeprowadzić nie ruszając się z garażu.

Systemy wspierające kierowcę

Elektryczny Nissan wyposażony jest w udoskonaloną wersję systemu ProPILOT. Składa się on z aktywnego tempomatu, który nie tylko utrzymuje wyznaczoną prędkość, ale również zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów. Dodatkowo dostępna jest funkcja utrzymania pojazdu na obecnym pasie ruchu. Z obu rozwiązań można korzystać zarówno w mieście (np. w korku), jak i podczas jazdy autostradą.

Nissan Ariya – w pełni elektryczny crossover
Nissan Ariya (fot. Nissan)

Dodatkowo, Ariya podczas korzystania z tempomatu, dostosowuje się do obowiązujących ograniczeń prędkości na podstawie odczytanych znaków i danych pobranych z nawigacji. Co więcej, system może też dostosowywać prędkość, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład łagodnie zwalniając przed ostrym zakrętem w celu poprawy komfortu podróżowania.

Nie zabrakło tu również systemu kamer 360 stopni, czujników ułatwiających parkowanie, funkcji wyszukującej wolne miejsce parkingowe i prawie autonomicznego parkowania.

Polecamy również: