MPK Kraków poinformowało, że padło ofiarą ataku międzynarodowej grupy hakerskiej, przeprowadzającej ataki na zlecenie. W związku z nim przedsiębiorstwo złożyło zawiadomienie do Prezesa UODO oraz wystosowało apel do pasażerów i swoich pracowników.
Atak hakerski na MPK Kraków. Kto za nim stoi?
Według informacji, przekazanych przez MPK Kraków, atak hakerski został przeprowadzony we wczesnych godzinach porannych we wtorek. Mimo upływu ponad doby, strona internetowa przedsiębiorstwa wciąż pozostaje niedostępna.
W oficjalnym komunikacie przekazano, że za atakiem stać ma międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa. Sparaliżował on działalność krakowskiego MPK, ponieważ spowodował problemy z funkcjonowaniem systemów sprzedaży biletów i innych systemów informatycznych, a także działaniem strony internetowej firmy.
Na szczęście dla przewoźnika i pasażerów atak hakerski nie spowodował zaprzestania świadczenia usługi przewozowej, choć – jak przekazano w komunikacie – tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej
MPK Kraków złożyło zawiadomienie do Prezesa UODO oraz apeluje do pasażerów i pracowników
W związku z atakiem istnieje prawdopodobieństwo, że hakerzy uzyskali dostęp i wykradli dane pasażerów i pracowników. Mając to na uwadze, krakowskie MPK złożyło zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, aczkolwiek jednocześnie informuje, że nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło.
Ponadto pasażerowie i pracownicy są proszeni o zachowanie czujności, ponieważ – jeśli przestępcy faktycznie pozyskali dane osobowe pasażerów i pracowników – mogą pojawić się próby oszustw różnymi metodami, na przykład z wykorzystaniem SMS-ów, wiadomości e-mail i połączeń głosowych.
Osoby, których dane mogły wyciec na skutek ataku, powinny zastrzec numer PESEL, co można zrobić na stronie mobywatel.gov.pl oraz w aplikacji mObywatel – zajmuje to dosłownie chwilę i jest całkowicie bezpłatne. Warto to zrobić nawet zapobiegawczo, aczkolwiek trzeba też pamiętać, aby w przyszłości cofnąć zastrzeżenie przed złożeniem wniosku o kredyt lub założenie konta w banku (w przypadku wniosków składanych przez internet pojawia się komunikat, który o tym informuje).