Xbox Series X

Specyfikacja Xbox Series X prosto od Microsoftu. Pełna wsteczna kompatybilność!

12 teraflopów, dysk SSD, wsparcie dla 120 FPS... a to dopiero początek

Na oficjalnej stronie Xboksa, Phil Spencer podzielił się nowymi informacjami na temat zbliżającej się konsoli nowej generacji Microsoftu. Ile teraflopów będzie miał Xbox Series X? Czy konsola ta będzie wspierać raytracing? Które generacje Xboksa będą kompatybilne wstecznie z Series X? Pora odpowiedzieć na te i wiele innych pytań!

Reklama

Nie ma co owijać w bawełnę — od razu przejdźmy do tego, czym Phil Spencer podzielił się ze światem na temat nowego Xboksa. Swoją wypowiedź prezes Xboksa podzielił na trzy części, pierwsza z nich skupiła się na możliwościach graficznych Xbox Series X, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, że:

Reklama
  • Podzespoły w Xbox Series X mogą zapewnić wydajność na poziomie 12 teraflopów! Czy to dużo? Jak najbardziej, podstawowa wersja Xbox One „rozpędza” się do 1,32 teraflopa, PlayStation 4 do 1,84 teraflopa, PlayStation 4 Pro do 4,2 a najwydajniejsza obecnie konsola — Xbox One X posiada wydajność na poziomie 6 teraflopów.
  • Coś, co z pewnością twórcy gier przywitają z otwartymi rękami to Variable Rate Shading (w skrócie: VRS), czyli technologia, która ułatwi optymalizacje gier. Dobry ruch ze strony Microsoftu — nikt z deweloperów nie chce chyba powtórki z PlayStation 3 i jej problematycznej architektury ;)
  • Wielu z radością przywita też na pewno raytracing DirectX który pozwoli na zaawansowane odbicia i „realistyczną akustykę”. Brzmi intrygująco! Co warte odnotowania, Xbox Series X będzie pierwszą konsolą wspierającą raytracing!

Microsoft pokazał swoją nową konsolę i odświeżony kontroler. Oto Xbox Series X

Stałe 60 kl./s, 120 kl./s w opcji

Później prezes Xboksa skupił się na takich cechach Xbox Series X jak:

  • Wbudowany dysk SSD, który – jak dobrze wiemy na przykładzie PC – znacznie poprawi ogólną jakość konsoli. Łączy się z tym kolejna zapowiedziana przez Microsoft technologia – „Quick Resume”, która ma pozwolić na praktycznie natychmiastowe wznowienie wcześniej rozpoczętej gry.
  • Kolejną rzeczą jest DLI – Dynamic Latency Input, czyli próba zmniejszenia opóźnienia pomiędzy konsolą a padem. Jako fan bijatyk i ostatniego Mortal Kombat 11 – jestem za! Miłym dodatkiem jest również HDMI 2.1, które to dużo celniej skalibruje nasz monitor z konsolą i zadba o odpowiednią częstotliwość wyświetlania obrazu.
  • Jak już przy wyświetlaniu obrazu jesteśmy — standardem na Xbox Series X ma być 60 FPS, ale konsola będzie również wspierać 120 klatek na sekundę!

Nawet najstarsze gry na jednej konsoli

Na koniec potwierdzono to, co dla mnie najważniejsze — wsteczną kompatybilność ze WSZYSTKIMI Xboksami! Gdyby tego jeszcze było mało, to wszystkie kompatybilne gry z poprzednich generacji będą sprzętowo działać lepiej na Xbox Series X bez jakiegokolwiek udziału jej twórców. Microsoft stawia też na cross-buy („Smart Delivery”), tak więc wszystkie gry studiów Microsoftu na Xbox One będą w pełni kompatybilne i od razu dostępne po kupieniu również na Xbox Series X. Microsoft zachęca też innych twórców do podobnego kroku. Na Xbox Series X nie zabraknie również Xbox Game Passa, co dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem.

Jeśli chodzi o mnie, to obecnie waham się, po którą konsolę nowej generacji wybiorę się pod koniec tego roku do sklepu. Jeśli Xbox zadba o ekskluzywne gry, a PlayStation 5 również będzie tak napakowane nowoczesną technologią co Xbox Series X… to jest duża szansa, że w tym roku pod choinką zawitają u mnie dwa prezenty — jeden od „zielonych” a drugi od „niebieskich”.

Na koniec Phil Spencer zaznaczył, że od teraz to gracze są dla Xboxa najważniejsi — cóż, z pewnością jest to dużo lepsze podejście niż to znane z premiery Xboxa One, gdzie konsola była reklamowana dla wszystkich… i do nikogo zarazem.

Xbox Series X bez tytułów ekskluzywnych aż do 2021 roku

A Wy którą konsolę nowej generacji zamierzacie kupić? PlayStation 5 czy właśnie Xbox Series X?

Źródło: news.xbox.com

  1. Brzmi to nieźle, Microsoft co po chwile wypuszcza jakieś informacje o swojej konsoli, a raczej serii. Mam nadzieję, że Sony też zaraz z czymś wyskoczy.

    1. Na scenę wejdzie prezes Sony i jak niegdyś powie „299”, po czym zejdzie w akompaniamencie oklasków i okrzyków entuzjazmu ?

      1. Haha, pamiętam, widziałem. To była kropka nad „i” :)) Fajnie, aby i tym razem ten numer się udał;)

  2. PS5 będzie obsługiwać te same technologie bo obie konsole będą bazować na tych samych komponentach od AMD.

    Co ciekawe konsola będzie ok 20% mocniejsza niż karta 5700XT.

    1. Nie do końca – PS5 będzie nieco wolniejsze, głównie przez trochę mniej zaawansowany układ graficzny.

      1. Ja wiem czy mniej zaawansowany? Raczej bardziej zaawansowany bo nowszej generacji tylko o niższym zegarze ze względu na pobór mocy i ciepło.

        1. Xbox ma RDNA 2.0, natomiast póki co, o PS5 mówi się RDNA 1.5, więc mniej zaawansowana konstrukcja (głównie ma się rozbijać o rdzenie do ray-tracingu). W sumie nic dziwnego, skoro devkity zostały szybciej oddane producentom, żeby mieli więcej czasu na tworzenie gier, to i nie mogli czekać na nowinki od AMD. MS ma z tym o tyle luz, że nie stawia na ekskluzywne tytuły, tylko łączy je z PC.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama