Polacy w internecie. Jak korzystaliśmy z sieci w zeszłym roku?

W 2018 roku liczba użytkowników internetu na świecie wyniosła już ponad 4 miliardy – to o 248 milionów osób więcej niż w roku poprzednim. Aktywnych użytkowników social media jest już 3,2 miliarda a wartość ta zanotowała wzrost o 362 miliony. Świat coraz chętniej korzysta z internetu – a jak na tym tle wypadają Polacy?

Datareportal udostępnił stworzony przez Hootsuite i We Are Social raport, dotyczący użytkowników internetu oraz sprzętu elektronicznego ze świata w całym poprzednim roku – dostępnych jest również sporo ciekawych danych dotyczących naszego kraju.

Obecnie z internetu w Polsce korzysta około 80 procent mieszkańców, a ich liczba wzrosła o 2 mln w stosunku do roku poprzedniego. Aktywni użytkownicy portali społecznościowych to grupa licząca już 17 milionów osób w całym kraju, stanowi to 45% wszystkich jego mieszkańców. Według statystyk Polacy coraz lepiej odnajdują się w internecie – ich liczba w sieci stale rośnie, a social media cieszą się rosnącą popularnością.

Z telefonów komórkowych korzysta obecnie 96% dorosłych Polaków, z czego 70% użytkowników posiada smartfony. Trzy czwarte naszych rodaków korzysta z laptopa, a blisko jedna trzecia używa tabletu – małą popularnością cieszą się za to czytniki e-booków oraz smart zegarki.

Najpopularniejszym urządzeniem w naszym kraju w dalszym ciągu jest telewizor – korzysta z niego 88% społeczeństwa a 85% internautów ogląda regularnie nadawane w nich programy.

Lubimy spędzać sporo czasu w sieci. Jak wynika z badań, statystyczny Kowalski poświęca na to dziennie około 6 godzin – z czego prawie dwie korzysta z portali społecznościowych. Trzy godziny każdego dnia poświęcamy na oglądanie filmów i seriali na portalach takich jak Netflx czy HBO GO. Słuchanie utworów w serwisach muzycznych zajmuje nam dziennie niecałą godzinę. Aż 82% internautów korzysta z sieci każdego dnia, a około 13% – raz w tygodniu.

Polacy z pewną rezerwą podchodzą do pozytywnego wpływu internetu na nasze życie, 41% naszych rodaków uważa, że sieć stwarza więcej możliwości niż ryzyka, a 90% wierzy, że ochrona danych osobowych to bardzo ważna kwestia, której nie można bagatelizować. Aż 44% przyznaje się do usuwania plików cookies w celu ochrony swojej prywatności, a 43% używa programów blokujących pojawianie się reklam na ekranach ich urządzeń.

Najpopularniejszymi stronami internetowymi w Polsce są Google, YouTube oraz Facebook. W pierwszej dziesiątce znajdują się także portale takie jak Onet, WP, Allegro, Interia, OLX czy Wikipedia. Najwięcej aktywności Polacy wykazują właśnie na YouTube, Facebooku i Messengerze – te aplikacje są również najczęściej przez nich pobierane na urządzenia mobilne.

Na Facebooku mamy 17 milionów aktywnych użytkowników w miesiącu, a ich liczba wzrosła o 13% w stosunku do początku roku 2017 – największą grupę stanowią tu użytkownicy mobilni. Większość osób korzystających z Facebooka w Polsce to ludzie młodzi – wieku 25-34 oraz 18-24 lat.

Instagram zebrał w naszym kraju ponad 5 milionów aktywnych użytkowników – to około 14% całej populacji naszego kraju.

Polacy kochają zakupy online – 66% użytkowników internetu szuka w sieci usług i produktów, 72% stale odwiedza sklepy internetowe a 57% zamawia je i kupuje – tak samo chętnie za pomocą komputerów jak i smartfonów. Najczęściej są to ubrania, elektronika, zabawki oraz sprzęt podróżniczy – we wszystkich kategoriach zanotowano wzrost sprzedaży internetowej w stosunku do roku 2017.

Jak pokazują dane, internet odgrywa coraz większą rolę w życiu mieszkańców naszego kraju. Używamy sieci bardzo chętnie – znamy jednak płynące z udostępniania swoich danych zagrożenia. Jednocześnie nie boimy się korzystać z nowych rozwiązań jakie daje nam technologia XXI wieku i ułatwiamy sobie codzienne życie korzystając z internetu do coraz większej ilości zadań.

Źródło: DataReportal