Hyundai Sonata Hybrid (fot. Hyundai)

Hyundai Sonata Hybrid – pierwszy samochód z panelami solarnymi na dachu

Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy Was, że Hyundai wiąże nadzieje z panelami słonecznymi montowanymi na dachach swoich samochodów. Koncern nie potrzebował wiele czasu, żeby zaimplementować takie rozwiązanie – do południowokoreańskich salonów trafił nowy Hyundai Sonata Hybrid z dachowym systemem ładowania słonecznego.

Jak twierdzi sam producent, zaprezentowane rozwiązanie jest kamieniem milowym dla technologii ekologicznych lub też eco-friendly. Montowane na dachu panele solarne powinny spodobać się szczególnie tym, których kręcą samochody elektryczne, bowiem to właśnie w nich nowatorski system ładowania przyda się najbardziej – podczas normalnego użytkowania samochodu, akumulatory zdołają zgromadzić trochę mocy na dodatkowe kilometry. Podobnie sprawy mają się w przypadku samochodów hybrydowych, w których wykorzystanie energii słonecznej ma przełożyć się na niższe zużycie paliwa.

Hyundai Sonata Hybrid (fot. Hyundai)

Hyundai zapewnia, że w nadchodzących latach zaprezentowana technologia zostanie zastosowana także w innych modelach. Aktualnie wyposażona w nią została najnowsza odsłona Hyundai Sonata Hybrid. Samochód ten, oprócz dachowego systemu ładowania solarnego, wyposażono w autorski system ASC – Active Shift Control, który poprzez odpowiednie wyrównania prędkości obrotowych silnika i skrzyni biegów skraca czas zmiany biegów o 30%, dzięki czemu ma poprawiać osiągi i ekonomię użytkowania samochodu hybrydowego.

Sonata jest wyposażona w silnik Smartstream G2.0 GDi HEV oraz 6-biegową przekładnię hybrydową – moc napędu spalinowego wynosi 151 KM (maksymalny moment obrotowy 188 Nm), zaś moc oferowana przez silnik elektryczny to 52 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 205 Nm. Dzięki temu, pod pedałem gazu znajduje się hybrydowa stajnia o mocy 195 KM, a według zapewnień producenta zużycie paliwa nie będzie przekraczać 5 l/100 km.

Oczywiście panel solarny zamontowany na dachu Hyundai Sonata Hybrid pełni na ten moment rolę wyłącznie wspomagającą – nadal jest to jednostka hybrydowa, którą trzeba tankować. Jednak jak twierdzą przedstawiciele koncernu motoryzacyjnego, wprowadzenie do użytku takiej technologii otwiera perspektywę stworzenia samochodów, które będą zupełnie niezależne od paliw kopalnych.

Na ten moment, przyszli posiadacze koreańskich hybryd muszą zadowolić się dziennym doładowaniem akumulatora w swojej hybrydzie na poziomie 30-60%. Nieco gorzej wygląda to, kiedy przekształcimy to na liczby – codzienne ładowanie samochodu na słońcu przez 6 godzin ma zapewnić dodatkowe 1300 km zasięgu… rocznie.

Hyundai Sonata Hybrid będzie dostępny w Korei Południowej i Ameryce Północnej. Producent na razie nie ma w planach wprowadzenia tego modelu na rynek europejski.

Pomysł Hyundai na kierownicę z dwoma dotykowymi ekranami

Hyundai przedstawił pomysł na kierownicę z dwoma dotykowymi ekranami

źródło: Hyundai Media Newsroom, Hyundai USA