Elektryczny i w pełni konfigurowalny Fiat – Concept Centoventi

Podczas tegorocznego kiermaszu odbywającego się w Parco del Valentino, Fiat zaprezentował swoją wizję elektrycznego samochodu przyszłości – model Concept Centoventi.

Futurystyczny koncept po raz pierwszy zadebiutował podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Już wtedy udało mu się przyciągnąć uwagę widzów innowacyjnymi rozwiązaniami oraz oryginalnym podejściem do personalizacji.

Fiat Concept Centoventi to niewielki, miejski elektryk, wyposażony standardowo w baterię o zasięgu 100 km. To co odróżnia go jednak od większości tego typu konceptów, to niesamowicie szeroki wachlarz konfiguracyjny.

Przykładowo, gdy wspomniane 100 km to dla nas za mało, możemy dokupić lub wypożyczyć 3 dodatkowe akumulatory, zwiększające możliwość przejechanego dystansu o 100 km każdy. Istnieje również możliwość instalacji dodatkowego akumulatora, wkładanego pod siedzenie, który może zostać odłączony i załadowany bezpośrednio w domu lub garażu użytkownika, podobnie jak akumulator nowoczesnego e-bike’a. W sumie można uzyskać całkowity zasięg 500 kilometrów.

Możliwości personalizacji Concept Centoventi idą jednak dalej. Pojazd ma być produkowany w jednej wersji kolorystycznej nadwozia, które może być „pomalowane” za pomocą programu „4U”; Klient ma do wyboru 4 rodzaje dachu, 4 zderzaki, 4 rodzaje kołpaków i 4 folie zewnętrzne. Zatem, podobnie jak w przypadku wymiennych obudów do smartfona, koncept Fiata można swobodnie i dowolnie „aktualizować”.

Również we wnętrzu nowoczesny Fiat ma oferować pełną konfigurowalność. Poszczególne części są stworzone w konfiguracji typu „plug and play”. Oznacza to, że do deski rozdzielczej możemy zgodnie z własnym upodobaniem domontowywać dodatkowe elementy o dowolnym kształcie i funkcji. Wszystko za sprawą specjalnie przystosowanych niewielkich otworów i systemie mocowania podobnym do klocków Lego. To samo podejście odnajdujemy na panelach drzwi, zainspirowanych drzwiami lodówki. Mogą być one wyposażone w dodatkowe kieszenie, uchwyty, a nawet głośniki.

Rewolucja czeka także zestaw wskaźników. Te dostępne są w dwóch wariantach: w pierwszym sercem systemu jest smartfon w zestawieniu z 10-calowym ekranem, natomiast drugi, bardziej tradycyjny, przewiduje zintegrowany wyświetlacz dając łączną wielkość 20 cali.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by dodatkowo zmienić kolor foteli, a nawet wymienić je na osobny organizer lub fotelik dziecięcy (w przypadku fotela pasażera). Tylne siedziska składają się natomiast z wysuwanej kanapy, a oparcie fotela można obrócić, tworząc „bagażnik” o dużej pojemności.

Jak zapewnia Fiat – model Concept Centoventi ma w przyszłości stać się gwiazdą flot samochodów firmowych oraz być udostępnianym innym użytkownikom w usłudze „car sharingu”. Czy jednak kiedykolwiek doczekamy się go na ulicach? Wcześniej na pewno czeka nas nowa generacja Fiata 500, w tym wersja w pełni elektryczna.

Dwa wielkie koncerny motoryzacyjne połączą siły z myślą o samochodach elektrycznych

Źródło: Fiat