Live Gamer Mini

AverMedia Live Streamer 311S – zestaw do streamingu gier, a może do nauki? (recenzja)

Zestaw do strumieniowania wideo i audio AverMedia Live Streamer 311S powstał jako niedrogie rozwiązanie ułatwiające wejście w świat transmisji na żywo rozgrywek w grach. Później przyszła epidemia COVID-19 i okazało się, że taki sprzęt może być także przydatny podczas pracy czy nauki online. Ale zacznijmy od początku.

Składniki i parametry zestawu

Live Streamer 311S zapakowany jest w solidne tekturowe pudełko, z którego można się sporo dowiedzieć o tym, co znajduje się w środku – AverMedia nie pożałowała informacji, więc poza zdjęciami poglądowymi znajdziemy tam także podstawowe parametry techniczne sprzętu.

Elementy zestawu zabezpieczone są wewnętrznymi pudełkami (dwoma) oraz całą masą pianki. W jednym z pudełek jest zapakowany mikrofon z akcesoriami, w drugim kamera internetowa i karta przechwytywania wideo wraz z niezbędnym okablowaniem.

AverMedia Live Streamer 311S opakowanie

W skład pakietu Live Streamer 311S wchodzą:

  • kamera Live Streamer CAM 313 (PW313):
    • matryca: 1/2,7″ CMOS,
    • rozdzielczość obrazu: 2 Mpix,
    • maksymalna ilość klatek: 1080p30, 720p600,
    • pole widzenia (FOV): 65° w poziomie,
    • regulacja ostrości: fixed-focus,
    • jasność f/2,
    • kodek: MJPEG,
    • osłona prywatności: Tak,
    • wbudowany mikrofon: Podwójny (mono),
    • wymiary (szerokość x głębokość x wysokość): 90 x 53 x 47 mm,
    • waga: 130 g,
    • długość kabla: 1,5 m.
  • mikrofon Live Streamer MIC 133P (AM133P):
    • typ: kierunkowy mikrofon pojemnościowy,
    • polaryzacja: kardioidalna,
    • wyjście: jack 3,5 mm,
    • czułość: -37 dB ±3 dB przy 1 kHz, (0 dB = 1 V/Pa),
    • odpowiedź częstotliwościowa: 20 Hz ~ 16 kHz,
    • maksymalne SPL: 110 dB,
    • wymiary (z podstawą): 70 x 83.3 x 132.25 mm,
    • waga (z podstawą): 80 g,
  • Video Grabber Live Gamer MINI (GC311):
    • interfejs: microUSB 2.0 (UVC),
    • wejście wideo: HDMI 1.4,
    • wyjście wideo (Pass-Through): HDMI 1.4,
    • maks. rozdzielczość Pass-Through: 1080p60,
    • maks. rozdzielczość nagrywania: 1080p60,
    • wspierane rozdzielczości (wejście wideo) 1080p, 1080i, 720p, 576p, 576i, 480p, 480i,
    • format nagrywania: MPEG 4 (H.264+AAC),
    • wymiary (szerokość x głębokość x wysokość): 100 x 57 x 18,8 mm,
    • waga: 74,5 g.

Kamera, mikrofon

Kamerę można zamontować zahaczając o monitor, a także – co jest rzadko spotykane – przykręcić do statywu za pomocą śruby. Do swojej pracy nie wymaga oprogramowania – system operacyjny rozpoznaje ją automatycznie. Ale AverMedia dostarcza także pakiet CamEngine, który umożliwia regulację parametrów pracy i dodawanie efektów specjalnych.

Live Streamer 311S kamera
Kamera z widoczną ruchomą osłoną obiektywu i mikrofonami

Mikrofon można zamontować na trzy sposoby. Po pierwsze, wsuwamy go w montaż antywibracyjny. A ten umożliwia już zapięcie go na metalowej nóżce, dzięki której możemy postawić go na biurku. Jeśli dysponujemy ramieniem mikrofonowym, to także możemy go użyć (w zestawie znalazł się nawet adapter z gwintu 3/8″ na 5/8″).

Mikrofon Live Streamer 311S przed montażem
Antywibracyjna obsada do mikrofonu, nóżka, mikrofon i osłona przeciwwietrzna

Ale Live Streamer MIC 133P można także umieścić w sankach lampy błyskowej aparatu (lub przykręcić do riga, jeśli z niego korzystamy) i podłączyć do wejścia audio lustrzanki lub bezlusterkowca.

W tym ostatnim wariancie pewnym utrudnieniem może być jedynie bardzo długi kabel połączeniowy jack, przeznaczony raczej do współpracy z komputerem niż aparatem.

Live Streamer 311S Live Gamer Mini
Live Gamer Mini

Video Grabber

Najbardziej oczywiste jest przygotowanie do pracy video grabbera Live Gamer MINI – podłączamy go do wolnego portu USB w komputerze. Zapewnia ono zarówno komunikację, jak i zasilanie. Sterownik nie jest wymagany, lecz także i tutaj możemy rozszerzyć podstawowe funkcje pakietem StreamEngine.

Do Live Gamera MINI możemy podłączyć poprzez HDMI 1.4 dowolne źródło sygnału 1080p60, pod warunkiem, że nie będzie szyfrowane przez HDCP. Może to być konsola, może to być komputer lub dowolne inne urządzenie zgodne ze standardem.

Jeśli źródłem będzie wyjście ekranu tego samego komputera, który obsługuje grabber, to do dyspozycji mamy także nie wprowadzające opóźnień wyjście HDMI 1.4 Pass-Through, dzięki któremu będziemy widzieć wszystko na monitorze.

Mikrofon Live Streamer MIC 133P zamontowany na aparacie Sony α6300
Mikrofon Live Streamer MIC 133P zamontowany na aparacie Sony α6300

Oprogramowanie

Jak już wyżej wspomniałem, urządzenia nie wymagają żadnych nietypowych sterowników. Producent udostępnia natomiast dodatki CamEngine i StreamEngine. Pierwszym z nich poprawimy (lub zepsujemy, wg upodobań) obraz z kamery. Drugi natomiast w zasadzie służy do nagrywania przechwytywanego strumienia na dysk niezależnie od tego, co ustawimy w oprogramowaniu do streamingu.

Obsługę streamingu zapewnia autorski program ReCentral 4, ten sam, który AverMedia dostarcza także do bardziej zaawansowanych kart, takich jak recenzowana przeze mnie Live Gamer 4K. Niestety, od tego czasu trochę się pozmieniało i chyba niezupełnie na dobre.

Najnowsza wersja ReCentral w ogóle odmówiła instalacji, domagając się Windowsa 10, a starsza (zwykła i beta) uparcie twierdzi, że kamera jest używana przez proces Idle(0) i żadne zalecane przez producenta rozwiązanie (jak również niezalecane odsobaczenie programu i jego twórców), z resetowaniem sterowników kontrolera USB włącznie, nie pomogło.

Open Broadcasting System

W tej sytuacji większość testów wykonałem przy pomocy znacznie mniej wybrednego Open Broadcasting System, który nie miał podobnych urojeń i działał bez problemu, przy okazji mniej obciążając system – różnica wynosiła kilkanaście punktów procentowych.

Scenariusze testowe obejmowały:

  • przechwytywanie obrazu i dźwięku z gier przez HDMI,
  • przechwytywanie obrazu i dźwięku z pracującego jako kamera aparatu Sony α6300,
  • dodawanie obrazu i dźwięku z kamery Live Streamer CAM 313,
  • dodawanie dźwięku z mikrofonu Live Streamer MIC 133P wpiętego w złącze audio MIC na płycie głównej,
  • rejestracja materiału AV offline aparatem Sony α6300 z podłączonym mikrofonem Live Streamer MIC 133P.
Live Streamer 311S pracujący z Open Broadcasting Service
OBS – okno główne z grą przechwycone programowo, widok z kamery na monitorze oraz podgląd biurka pobrany z wyjścia HDMI Sony α6300

Live Streamer 311S w praktyce

Przechwytywanie obrazu z HDMI i zapisywanie na dysk okazało się bardzo oszczędne, jeśli chodzi o niezbędne zasoby. Live Gamer Mini przesyła do komputera już skompresowany kodekiem H.264 materiał, pozostaje więc jego zachowanie w wybranym miejscu – pozwala na to zarówno ReCentral, jak i StreamEngine.

Streaming na żywo na Twitcha czy YouTube to już inna historia – materiał jest rozkodowywany, przetwarzany (w wariancie minimum obejmuje to dodanie komentarza czy obrazu z kamerki internetowej, ale możliwości jest znacznie więcej) i ponownie kompresowany przed wysyłką. Dlatego zarówno procesor, jak i karta graficzna muszą być odpowiednio mocne, by poradzić sobie z tym bez opóźnień.

W moim przypadku za kodowanie odpowiadał Radeon RX480, który dawał sobie świetnie radę zarówno z grą, jak i kompresowaniem materiału. Jakość nagrań była na bardzo dobrym poziomie, także i to, co trafiało na Twitcha, nie budziło większych zastrzeżeń, choć różnica ze względu na mniejszy bitrate była bez problemu widoczna.

Live Gamer Mini porty HDMI
Złącze microUSB i dwa porty HDMI w Live Gamerze Mini

Oczywiście należy pamiętać, że Live Gamer Mini ma swoje ograniczenia. Jednym z nich jest maksymalna rozdzielczość 1920 x 1080 punktów, z jaką może pracować. Ponieważ na co dzień korzystam z monitora 4K, podłączenie pomiędzy PC a monitor Live Gamera sprawiło, że pracował w nieoptymalnej rozdzielczości i z wyraźnie gorszą jakością obrazu.

Przy typowych monitorach Full HD nie będzie to jednak problemem, podobnie, jeśli będziemy chcieli przechwycić sygnał z zewnętrznego źródła, gdyż wtedy rozdzielczość naszego okienka na świat nie ma żadnego znaczenia dla przetwarzanego materiału. Takim źródłem może być konsola, inny komputer, ale także na przykład aparat fotograficzny pracujący jako kamera HDMI.

Ten ostatni wariant przetestowałem w praktyce i może on się okazać szczególnie interesujący podczas wszelkiego rodzaju konferencji czy e-learningu, jeśli nie mamy dostępu do wyspecjalizowanych rozwiązań. Poza maksymalną rozdzielczością jedyny warunek współpracy to brak możliwości przechwycenia obrazu kodowanego przy pomocy HDCP.

Kamera Live Streamer CAM 313 z widocznym gwintem montażowym
Kamera Live Streamer CAM 313 z widocznym gwintem montażowym

Obraz i dźwięk

Kamery Live Streamer CAM 313 używałem podczas testów zarówno jako źródła obrazu do wmontowania w obraz z World of Warships, jak i jako samodzielne urządzenie. Sensor 2 Mpix dawał obraz 1080p o dobrej jakości w niemal każdych warunkach oświetleniowych. Kąt widzenia jest dość duży, więc pole widzenia obejmuje także sporo tego, co jest za nami. Jeśli nam to nie odpowiada, to większość programów konferencyjnych pozwala lepiej lub gorzej tło usunąć – najłatwiej oczywiście wtedy, gdy jest ono jednolitego koloru i można użyć kluczowania, lecz programy typu MS Teams radzą sobie doskonale i bez tego. Sterownik CamEngine jest w stanie nieco poprawić obraz (wygładzić, zmodyfikować kontrast) lub dodać efekty specjalne – jeśli ktoś lubi dorabiać sobie np. kocie uszy, to cóż… może to zrobić.

Doskonale wypadł wbudowany w kamerę mikrofon (a raczej dwa mikrofony). Mają charakterystykę kierunkową, lecz ich czułość jest tak wielka, że i tak wyłapywały sporo dźwięków otoczenia. Jakość połączeń głosowych w Discordzie była bardzo dobra, a wyłapywany był nawet cichy szept. Jeśli grywamy wieczorem i w nocy, to na pewno rodzina to doceni.

Interesującym dodatkiem do kamery jest mechaniczna osłonka, która umożliwia zasłonięcie obiektywu kamery. W niektórych okolicznościach takie dodatkowe zabezpieczenie prywatności może być cenne.

Live Streamer MIC 133P
Live Streamer MIC 133P osadzony na podstawie biurowej

Bez dobrej karty dźwiękowej się nie obejdzie

Ostatni element zestawu AverMedia Live Streamer 311S to Live Streamer MIC 133P. Jest to mikrofon pojemnościowy o kierunkowej, kardioidalnej charakterystyce. Cechuje się szerokim pasmem przenoszenia (szerszym niż mikrofon w kamerze) i małą podatnością na zakłócenia zewnętrzne – on naprawdę wyłapuje głównie to, w co jest wycelowany. Montaż daje szeroką uniwersalność – LiveStreamer pracuje zarówno na ramieniu jako urządzenie wolnostojące lub w powiązaniu z aparatem fotograficznym.

Mikrofon z zestawu Live Streamer 311S wymaga niestety przyzwoitej karty dźwiękowej w komputerze, gdyż sygnał, który podawał, miał stosunkowo małą moc i wymagał wzmocnienia, a wzmacniacze mikrofonowe montowane na płytach głównych potrafią w tej sytuacji wprowadzić niemałe szumy własne.

Moja płyta główna (choć niezła) należała właśnie do tej kategorii – aby w ogóle było coś słychać należało w opcjach mikrofonu ustawić +20 dB lub +30 dB, przy czym w pierwszym wariancie było mnie dość słabo słychać, ale za to czysto, a w drugim dobrze, ale już właśnie ze sporym szumem.

Inna rzecz, że był to bodaj jedyny mikrofon, który w ogóle z nią sensownie współpracował – z większości tańszych mikrofonów przeznaczonych do współpracy z komputerem w ogóle nie było żadnego pożytku, zatem duży plus dla AverMedii.

Przy porządniejszej karcie muzycznej LiveStreamer Mic 133P pokaże, na co go stać.

Mikrofon Live Streamer MIC 133P zamontowany na aparacie Sony α6300
Współpraca mikrofonu Live Streamer MIC 133P i Sony α6300 to mocny punkt zestawu

Nic zatem dziwnego, że znacznie lepiej spisał się podpięty do α6300. Po pierwsze, aparat sam dostosowywał poziom wzmocnienia do potrzeb. Wyłapywane było to, co chciałem, dynamika była niezła, podobnie pasmo przenoszenia. Przy cichych dźwiękach słyszalny był szum, ale nieprzesadnie wielki i nadający się do usunięcia w późniejszej obróbce.

Jakość była naprawdę niezła, więc to właśnie w ten sposób używałbym 133P najchętniej, tym bardziej, że działa także, jeśli aparat pracuje w roli kamery internetowej wysokiej jakości.

Podsumowanie

AverMedia Live Streamer 311S okazał się być bardzo dobrym punktem wyjścia do zabawy w streaming. W zastosowaniach związanych z grami każdy z jego elementów składowych (dostępnych zresztą także osobno) spisuje się dobrze w swojej dziedzinie. Ale Live Streamer 311S ma też spore pole do popisu w zdalnej edukacji.

Szkoły co prawda mają od września 2020 roku normalnie pracować mimo COVID-19, ale nie sposób wykluczyć, że elementy zdalnego nauczania będą się w różnej formie pojawiać. Live Streamer 311S może być dobrym sposobem na usprawnienie tego procesu po stronie nauczyciela i uprzyjemnienie po stronie ucznia.

Niebagatelną zaletą jest przy tym stosunkowo niska cena – 999 złotych. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że obecne błędy w oprogramowaniu zostaną szybko usunięte.

Live Gamer Mini
AverMedia Live Streamer 311S – zestaw do streamingu gier, a może do nauki? (recenzja)
Wnioski
Bardzo interesujący zestaw startowy dla początkujących streamerów, który może się też sprawdzić w zdalnym nauczaniu
Ocena użytkownika0 głosów
0
Zalety
zestaw kompleksowo rozwiązuje problemy jakie może napotkać początkujący streamer
bardzo udany i uniwersalny mikrofon w zestawie
Live Streamer MIC 133P znakomicie współpracuje zarówno z kiepskim wejściem mikrofonowym w komputerze jak i z aparatem fotograficznym
kamera internetowa z szerokim polem widzenia, dobrą jakością obrazu i bardzo czułym mikrofonem,
żaden z elementów zestawu nie wymaga specjalnych sterowników, choć można nimi wzbogacić możliwości
przeciętne wymagania sprzętowe przy streamingu
przechwytywanie video na dysk niemal nie obciąża komputera
Live Gamer Mini umożliwia zamianę aparatu fotograficznego w wysokiej klasy kamerę internetową
Wady
Live Gamer Mini obsługuje wyłącznie rozdzielczość 1080p lub niższą
ReCental 4 ma całą masę błędów, które w moim przypadku uniemożliwiły pełne wykorzystanie możliwości zestawu
mikrofon wbudowany w kamerę internetową jest tak czuły, że mimo kierunkowej charakterystyki zbiera większość dźwięków otoczenia
antywibracyjna obsada mikrofonu nie jest tak skuteczna jak w mikrofonach Rode lub Boya
8.5
Ocena