O ile kupno nowego samochodu jest raczej radosnym momentem, to człowieka momentalnie sprowadza na ziemię wizja konieczności jego zarejestrowania w urzędzie. W nie tak odległej przyszłości w końcu będzie można to zrobić za pośrednictwem mObywatela. Padła konkretna data.
Rejestracja samochodu przez internet będzie możliwa od 18 stycznia 2027 roku
Kto choć raz musiał zarejestrować nowo kupiony pojazd w urzędzie czy starostwie powiatowym, ten doskonale wie, że jest co czasochłonny proces, na dodatek często wymagający wykonania nieprzewidzianych wcześniej czynności. Ku uciesze kierowców, procedura zostanie jednak znacząco uproszczona.
Rejestracja samochodu przez internet została oficjalnie zapowiedziana już w kwietniu 2026 roku, choć pierwsze zwiastuny wprowadzenia (w wówczas nieokreślonej przyszłości) tego rozwiązania pojawiły się w czerwcu 2025 roku. Ogłoszono wówczas, rejestracja samochodu przez internet będzie możliwa od 18 stycznia 2027 roku, ponieważ tego dnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zabrakło jednak wtedy istotnych szczegółów.
Jak będzie wyglądała rejestracja samochodu przez internet od 2027 roku? Posłuży do tego aplikacja mObywatel
Radosław Maćkiewicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki (który odpowiada za utrzymanie i rozwój mObywatela), podczas konferencji CIRE PowerUp w Warszawie poinformował, że od 18 stycznia 2026 roku możliwa będzie rejestracja samochodu poprzez aplikację mObywatel.
Co najważniejsze: bez konieczności osobistego stawienia się w urzędzie czy starostwie powiatowym, aczkolwiek już dziś w wybranych przypadkach możliwe jest złożenie wniosku online, ale i tak trzeba pojawić się na miejscu w celu odbioru tablic rejestracyjnych (jeśli ktoś zdecyduje się na wymianę, co nie jest już wymagane). Te bowiem, jak zapowiedział dyrektor COI, mają być wysyłane pocztą – za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Warto przypomnieć, że rejestracja samochodu jest obowiązkowa i na dodatek należy to zrobić w ciągu 30 dni (przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami ma na to 90 dni). W przypadku niedotrzymania terminu grozi kara w wysokości 500 lub nawet 1000 złotych (gdy termin zostanie przekroczony o ponad 180 dni).





