Licz się z tym, że operator może zainstalować na smartfonie z salonu aplikację do zdalnej kontroli

Jest wiele bardziej irytujących rzeczy niż niechciane aplikacje instalowane przez operatora na smartfonie wziętym z salonu, ale są i takie, których obecność trudno zaakceptować. A nawet takie, które wywołują jawny sprzeciw, wręcz oburzenie, samym swym istnieniem. Tak jak ta znajdująca się na niektórych smartfonach dystrybuowanych przez Plusa, służąca do blokowania telefonu w razie nie płacenia przez właściciela rat za sprzęt.

Portal Zaufana Trzecia Strona opisuje przypadek jednego z jego czytelników, który za pośrednictwem konsultanta infolinii sieci Plus, przedłużył umowę na abonament. Wiązało się to z wymianą telefonu, na co klient przystał. Podczas pierwszego uruchomienia urządzenia i połączeniu się z WiFi, telefon wymusił na użytkowniku pobranie i instalację oprogramowania Samsung Knox Mobile Enrollment. Aplikacja żądała dostępu do wszystkich uprawnień, co zaniepokoiło klienta sieci. Instalacji aplikacji nie dało się jednak w żaden sposób pominąć, więc użytkownik siłą rzeczy się na nią zgodził.

(fot. Zaufana Trzecia Strona)

Klient Plusa kilkukrotnie zwracał się o pomoc na infolinię Plusa oraz kontaktował się z pomocą techniczną Samsunga. Po jakimś czasie udało mu się uzyskać odpowiedź zarówno od operatora, jak i od producenta sprzętu. Administrator fanpage’a Samsunga na Facebooku poinformował nabywcę urządzenia, że telefon zakupiony w systemie ratalnym w sieci Plus „jest nadzorowany przez program Knox Customization Agent do czasu spłacenia ostatniej raty bądź jego wykupu”. Aplikacja pełni więc rolę strażnika – w sytuacji gdy klient sieci nie spłaca rat za telefon, oprogramownie to umożliwia zdalną kontrolę nad urządzeniem. Chodzi przede przede wszystkim o możliwość zablokowania go, do momentu uiszczenia zaległej kwoty.

„Zadaniem aplikacji „Info” jest odbieranie wysłanych od operatora przypomnień o zaległych płatnościach w przypadku urządzeń zakupionych w programie ratalnym. Operator oraz firma Samsung Electronics Polska nie mają dostępu do danych użytkownika. Operator natomiast może wysłać zdalne polecenie zablokowania dostępu do urządzenia, jeżeli klient przestanie spłacać raty (zachowana zostaje możliwość wykonywania połączeń alarmowych i do BOK operatora). Klient również ma możliwość odinstalowania aplikacji w momencie pełnej spłaty kwoty urządzenia. Jeżeli chodzi o samą aplikację, to nie ma ona wpływu na wydajność telefonu. Raz zainstalowana przechodzi w tryb uśpienia i jest aktywna w momencie odbierania informacji od operatora. Z tego rozwiązania korzysta jedynie tylko jeden operator – PLUS.”
– komentarz Olafa Krynickiego, rzecznika prasowego Samsunga w Polsce

W podobnym tonie wypowiedział się Arkadiusz Majewski, starszy specjalista z Działu Komunikacji Korporacyjnej Polkomtela:

„Aplikacja INFO służy komunikacji z klientem, który dokonał zakupu na raty sprzętu firmy Samsung. Ani Plus jako operator, ani firma Samsung, czyli producent urządzenia, nie mamy dostępu do żadnych danych klienta. Jej funkcjonalność to tylko i wyłącznie wyświetlanie komunikatów dotyczących rat i ewentualne zablokowanie urządzenia w przypadku braku spłaty, przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości dzwonienia na numery alarmowe oraz do działu windykacji naszej sieci w celu wyjaśnienia sytuacji. Po spłaceniu całości wartości zakupionego urządzenia klientowi nadawane jest uprawnienie do odinstalowania aplikacji. Użytkownik może wówczas ją usunąć lub przywrócić ustawienia fabryczne sprzętu, a aplikacja więcej nie zostanie pobrana. (…) Konsultanci BOK Plusa wiedzą o aplikacji INFO i powinni udzielić prawidłowych wyjaśnień w tym zakresie. Sprawdzimy, czemu tak się nie stało, by wyeliminować tego typu błędy na przyszłość.”

Podobne zgłoszenia miały miejsce już wcześniej, a wszystko jest efektem zmian w regulaminach Plusa, o których informowaliśmy w lutym zeszłego roku. Utrudniają one odsprzedaż telefonów tym ich właścicielom, którzy nie śpieszą się z regulowaniem rat za sprzęt. Sporną sprawą jest to, czy operator ma prawo do tego, by blokować urządzenie niepłacącym klientom. W zdecydowanie gorszej sytuacji są ci, którzy odkupili używany smartfon z dystrybucji operatora posługującego się takim oprogramowaniem – przecież nie można z całą pewnością określić, czy człowiek, od którego nabyli sprzęt, będzie sumiennie płacił rachunki.

Dyskusje na temat takiego rozwiązania trwają już od miesięcy, ale wyżej opisana sprawa dotyczy głównie tego, że Klient nie poczuł się poinformowany o tym, że na jego telefonie będzie zainstalowane narzędzie zdalnej kontroli. Co prawda w regulaminach istnieją zapisy dotyczące tej sprawy, i można bez problemu do nich dotrzeć, ale są one bardzo ogólne i zdaniem wielu nie informują o wszystkich aspektach instalacji tych aplikacji.

„Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej.

Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości.”

Obecnie w naszym kraju dwóch operatorów: Plus i T-Mobile zastrzegają sobie możliwość zablokowania telefonu, za który nie są spłacane raty. Na razie tylko ten pierwszy potwierdza instalację na urządzeniach aplikacji, która to ułatwia. Co ciekawe, nie każdy właściciel Samsunga kupionego w Plusie potwierdza obecność tego programu na smartfonie.

Sprawa wydaje się być kontrowersyjna, jednak trzeba będzie przyzwyczajać się do tego, że kupując używany smartfon, będziemy musieli dokładnie sprawdzić interesujący nas egzemplarz. Może się okazać, że zostanie on nagle zablokowany, bo poprzedni właściciel przestał za niego płacić raty, a my nie będziemy w stanie nic z tym zrobić.

 

źródło: Zaufana Trzecia Strona