Wiko VIEW

Lubisz słuchać muzyki przez Bluetooth? Szukaj smartfona z Oreo na pokładzie

Prawdopodobnie nikomu z Was nie muszę przypominać, że wczoraj miała miejsce premiera Androida O, a już tym bardziej tego, że ósemka to już oficjalnie Oreo. Nowa wersja systemu usprawniła nieco przesył danych za pomocą Bluetooth, czym koniecznie musicie zainteresować się, jeżeli tylko lubicie odtwarzać dźwięk przy pomocy słuchawek bezprzewodowych.

Pozwolę sobie przypomnieć, jak z czysto technicznego punktu widzenia “działa” słuchanie muzyki. Dźwięk zapisany jest w formie cyfrowej, która potem jest tłumaczona na sygnał analogowy – odpowiada za to urządzenie, które po polsku zwie się przetwornik cyfrowo-analogowy, a skrót z języka angielskiego to po prostu DAC. Tenże sygnał analogowy jest za pomocą starego, dobrego kabla zakończonego jackiem, przesyłany do słuchawek i voilà. Można się delektować.

Problem zaczyna się w przypadku słuchawek Bluetooth – i nie mówię tutaj o problemach związanych z inwigilacją, ale z dźwiękiem sensu stricto. To niestety nie działa tak, że bezprzewodowo przesyłana jest dowolna ilość danych – odpowiednie kodeki zajmują się tym, aby dźwięk został możliwie sprawnie “przetransportowany”, ale to nie zawsze tak wygląda. Sporą rolę odgrywają tym oczywiście słuchawki, ale również – jak łatwo się domyślić – urządzenie odtwarzające.

Jako że telefony coraz częściej żegnają się z jackiem, przyszedł czas, aby nieco usprawnić bezprzewodowe słuchanie muzyki. I właśnie tym zajął się Android 8.0 Oreo.

Skoro podstawy merytoryczne mamy już za sobą, to przejdźmy do konkretów. Dotychczas Android natywnie obsługiwał przede wszystkim kodek SBC, który przenosił tylko 328 kilobitów na sekundę. Jakość była przez to znacznie gorsza od tej z płyt CD, co negatywnie odbijało się na wrażeniach odsłuchowych. Inaczej będzie w przypadku wersji 8.0 Oreo, gdyż system wspiera kodeki takie jak LDAC, czy AAudio API.

Jeżeli chodzi o LDAC, to jest to kodek autorstwa Sony, który w kontekście dźwięku umożliwi przesłanie nawet 990 kbps, a na dodatek wspiera on częstotliwość 44,1 kHz. Dotychczas kodek ten był dostępny tylko w smartfonach Xperia czy Walkmanach, ale jego bezpośrednia implementacja w Androidzie umożliwi wykorzystywanie wysokiej jakości słuchawek Bluetooth we wszystkich smartfonach.

Ale na widocznym powyżej oknie wyboru kodeka znajdują się znacznie więcej niż dwie opisane opcje, prawda? Kolejnymi są aptX oraz aptX-HD, protokoły autorstwa Qualcomma, które charakteryzują się chociażby wsparciem dla jakości 24 bitów. Protokół aptX-HD jest kompatybilny wstecznie, gdyż to po prostu ulepszona generacja tego pierwszego. Warto zaznaczyć, iż oba kodeki nie są widoczne w oficjalnym changelogu Oreo, ale można je dojrzeć w opcjach deweloperskich.

Jeżeli chodzi o wspomniane już AAudio API – w tym przypadku kodek po prostu nie jest gotowy, lecz jest to autorski projekt Google, zatem mamy nadzieję, że w momencie udostępnienia oficjalnej i pełnoprawnej ósemki będzie już działał prawidłowo i wtedy być może powiemy więcej na jego temat.

Bluetooth 4.1 i 4.2 już na dobre zagościły na rynku urządzeń mobilnych, a o wersji 5.0 słyszymy już od prawie roku. Zresztą, wspiera ją OnePlus 5 (którego na łamach Tabletowo recenzowała Kasia), a więc myślę, że to może być jeden ze smartfonów, na których opisywane kodeki będą mogły zostać wykorzystane w praktyce. Zresztą, kto wie – może będą się ładnie zgrywać z nadchodzącymi słuchawkami Bose, które firma przypadkiem ujawniła w swoim newsletterze? ;)

źródło: Android Authority
grafika: StockSnap, Android

Komentarze

  • Człowiek

    “tylko 328 kilobitów na sekundę”? Przecież dla 99,9% użytkowników to w zupełności wystarczy, bo nie usłyszą różnicy przy większym bitrate. Dla prawie 100% ludzkości bez różnicy będzie 328 Kb/s niż więcej. Wystarczy w zupełności 328 Kb/s oraz jakiś bezstratny kodek. Tym bardziej słuchanie w telefonie przy słuchawkach bluetooth. To nie jest lampowy wzmacniacz za 20 tyś. zł. To co google zrobiło to sztuka dla sztuki. Myślałem, że coś naprawdę usprawnili w rodzaju np. zasięgu bluetooth, wzmocnienia sygnału itp.

    • 2451

      tyś.?

      • Człowiek

        Oczywiście “tys.” :)

      • Robert W

        Matematyka podpowiada, że jednak milionów.

    • sirrah777

      Pewnie telefon, który tylko potrafi dzwonić i wysyłać smsy też by ci wystarczył ;) To że nie słyszysz różnicy nie znaczy że inni jej nie słyszą.

      • Konrad Uroda-Darłak

        Napisał wyraźnie, że 99,9% – jesteś w tym 0,01% :P

        • sirrah777

          Mógłby jakieś wiarygodne źródło jeszcze podać ;)

          • Konrad Uroda-Darłak

            Zapomnij :)

    • Bartosz G.

      To nadal 7 mln ludzi na całym świecie

  • Wally_Bishop

    i super! Skrytykowany przez Was OnePlus 5 wspiera natywnie AptX i AptxHD a to te kodeki glownie są dostępne w bezprzewodowych słuchawkach. Ale widac, ze idziemy w dobrą stronę bo to Androidy nie iOS (który obługuje tylko SBC) będą lepszym wyborem do słuchania muzyki. Swoją drogą, cóż za hipokryzja – ubić jacka i nie modernizować kodeków do BT

    • Pan Rafał (r4ph4ell)
      • Wally_Bishop

        jeżeli masz słuchawki z AptX możesz śmiało zmieniać – i działa

    • Alfer

      Po pierwsze, masz przejściówkę na jacka dodawaną bezpłatnie. Po drugie, iOS od dawna obsługuje własny system bezprzewodowego przesyłania dźwięku AirPlay, który w odróżnieniu od Bluetooth w ogóle nie używa kompresji. Po trzecie, w słuchawkach na zewnątrz 99,99% ludzi i tak nie usłyszy różnicy bez względu na użyty kodek.

      • Wally_Bishop

        od kiedy AirPlay to Bluetooth? :D

        • Alfer

          A gdzie ja powiedziałem, że tak jest? Ja tylko neguję stwierdzenie iż “Androidy(…) będą lepszym wyborem do słuchania muzyki”. Uprasza się o czytanie ze zrozumieniem :)

          • Daniel

            No i co z tego że jest AirPlay?
            Jak to się ma do słuchania muzyki bezprzewodowo?

  • Bartłomiej Kaliński

    Czy ktoś mógłby potwierdzić lub skorygować poniższy tekst? Może w końcu dowiem się jak to działa;)

    Kodek aptX zadziała tylko wtedy kiedy nasz telefon posiada proces Qualcomma. Słuchawki również muszą posiadać wgrany kodek aptX, aby były kompatybilne z telefonem, który obsługuje ten format.

Komputronik Dell Gaming
Elastyczny Hosting dostarcza dhosting.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona