Ważne

Baterie przyszłości według Huawei oraz naukowców z Uniwersytetu Cambridge

Aktualnie trudno znaleźć osoby, które byłyby w pełni zadowolone z czasu pracy uzyskiwanego przez urządzenia mobilne. Pewnym rozwiązaniem są powerbanki. Aczkolwiek porządnego ogniwa nie da się zastąpić – wiele uniwersytetów oraz firm prowadzi zaawansowane badania nad akumulatorami przyszłości. Przykładowo Huawei oraz naukowcy Uniwersytetu Cambridge zaprezentowali dwie różne wizje tego kluczowego elementu elektroniki użytkowej.

Podczas 56. Sympozjum Baterii w Japonii Huawei zaprezentował własną technologię szybkiego ładowania. Otóż ich ogniwo o pojemności 3000 mAh jest w stanie naładować się do poziomu 48% w zaledwie pięć minut, natomiast mniejsze, 600 mAh, po takim czasie uzyskuje 68%.

Jedyna zmiana została wprowadzona w zastosowanym graficie w anodzie. Chińczycy zgodnie twierdzą, że dzięki temu czas pracy czy też wytrzymałość baterii nie ulegną znacznemu pogorszeniu wskutek częstego używania trybu szybkiego ładowania. Mam nadzieję, że niedługo Huawei wprowadzi takie akumulatory do własnych smartfonów czy też tabletów.

Bardziej przełomowe jest rozwiązanie opracowane w Uniwersytecie Cambridge. Naukowcy stworzyli baterię litowo-tlenową, której wydajność energetyczna wynosi według źródła 93% i może być ładowana 2000 razy. Poza tym oferuje znacznie większą gęstość energii w porównaniu do konwencjonalnych ogniw.

What we’ve achieved is a significant advance for this technology and suggests whole new areas for research – we haven’t solved all the problems inherent to this chemistry, but our results do show routes forward towards a practical device.

Profesor Clare Grey, wydział chemii Uniwersytetu Cambridge

Początkowo litowo-tlenowe baterie nie zapowiadały rewolucji, ponieważ pierwsze prototypy dręczyło wiele problemów. Na szczęście teraz sytuacja odmieniła się na lepsze, częściowo za sprawą użycia LiOH zamiast LiO2. Oczywiście droga do zaprezentowania finalnej wersji takiego ogniwa jeszcze daleka. Na razie cały projekt doczekał się opatentowania i zapewne za jakiś czas ponownie o nim usłyszymy. Z pewnością takie akumulatory stanowią światełko w tunelu zarówno dla branży technologicznej, jak i motoryzacyjnej.

źródło: Huawei przez Android Police; University of Cambridge przez Electric Vehicles ResearchAndroid Auhtority

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • MixhaL

    Co znaczy ze bateria jest energooszczędna? przecież bateria sama w sobie nie zużywa energii. Mogę prosić o wyjaśnienie?

    • Daluqen

      Może chodzi o jej wydajność? Większa wydajność = większa energooszczędność.

    • MarSen

      Wydaje mi się, że chodzi o jej opór wewnętrzny i spadki napięć przez niego spowodowane chociaż mogę się mylić.

    • Mihau

      No właśnie zużywa – bateria ma pewien opór wewnętrzny, na którym traci część mocy.

      Aha, wg pierwszego ze źródeł newsa bateria nie jest o 90% bardziej energooszczędna niż inne, tylko ma wydajność energetyczną ponad 90% (93%, wg informacji z sieci). Domyślam się, że błąd się pojawił, bo na Android Police też ktoś to przekręcił – warto poprawić.

      • MixhaL

        Czasy NiMh i NiCd się skończyły, tak tamte ogniwa nie zużywały ale się same samorozładowywały a to jest różnica. Obecne litowce również ulegają samorozładowaniu ale to jest około 4%w skali roku. Opór wewnętrzny się pomija bo żeby zauważyć różnice w tym oporze musisz mieć wyjątkowo dokładny sprzęt do pomiarów.

        • Mihau

          Ale jednak ani ładowanie, ani rozładowywanie nie obywa się bez strat. Na czym się traci energię, dlaczego baterie się grzeją (a przecież się grzeją – więc jakieś opory są), skoro opór wewnętrzny jest pomijalny?

  • Sprinter

    Obawiam się że znów lobby naftowe zainteresuje się projektem, dla nich schowanie patentów do szuflady jest korzystne w końcu jeszcze tyle ropy w ziemi którą trzeba sprzedać a jeśli jak zacznie się kończyć nie bedzie wdrożonych alternatywnych rozwiazan, to sprzedać bardzo drogo.
    A jak ropa sie bedzie kończyć to nagle jak z kapelusza pojawią się super baterie itp.
    Pojemne wydajne wydajne baterie są solą w oku bo mogą zmienić zainteresowanie ludzi elektrycznymi autami.Wiec nie oczekialbym przełomu w bateriach zbyt szybko.

  • Dzodzo

    LiOH
    Czyli ze alko pomoglo?

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona