+6Nasi autorzy
Ważne

Adaptive UX – kolejne informacje o interfejsie Windowsa 10

Wybaczcie znikomą ilość tekstu, ale w przypadku projektowania interfejsów, jeden gif czy kilka slajdów znaczy czasami więcej niż tysiąc słów.

Nie tak dawno pisałem o pierwszych szczątkowych informacji o Adaptive UX, czyli interfejsie, który ma zastąpić modern UI w urządzeniach z Windowsem. Po ostatniej konferencji Microsoftu w Shenzen światło dzienne ujrzały kolejne informacje.

skype

Zacznijmy od dobrych elementów. Pod wpływem wielu informacji zwrotnych Microsoft zrozumiał, że interfejs smartfonowy, obsługiwany często kciukiem musi różnić się od interfejsu tabletowego. Ikony i elementy przeniesiono na dolną część ekranu, zwykle z prawej strony, czyli tam, gdzie najłatwiej jest kliknąć. Na gifach widać też jak bez projektowania osobnych interfejsów, twórcy będą mogli tworzyć pojedyncze panele, które w zależności od kontekstu (rodzaj urządzenia, wielkość ekranu) będą wyświetlać się w różnych konfiguracjach. Jest to duże ułatwienie dla projektanów – znacznie mniej czasochłonne niż w przypadku tworzenia osobnych interfejsów jak to było z pierwotnymi Universal Apps.

people

Widać też, że w zależności od wielkości ekranu i jego położenia, wyświetla się różna ilość treści, tak, żeby nie zalać użytkownika zbyt dużą liczbą danych ani nie zbytnio upychać mniejszych ekranów poprzez pomniejszanie czcionek. Świetnie widać to na przykładzie uniwersalnej aplikacji Outlook dla smartfonów i tabletów – w widoku kalendarza.

calendar

Kolejny slajd zawiera dwie ciekawe informacje. Po pierwsze, wygląda na to, że aplikacja Spartan (przeglądarka zastępująca Internet Explorer w Windows 10) będzie miała pasek adresu w dolenj części, a nie w górnej jak to pierwotnie planowano. Po drugie, w aplikacji tabletowej widać ekranowe przyciski znane z Windows Phone. Na razie nie wiadomo czy to tylko fantazja twórcy slajdu czy też zapowiedź większych zmian w interfejsie tabletowo-mobilnym.

spartan

Kolejny slajd to Continuum, czyli przełączanie się między trybem desktopowym i tabletowym. W trybie pulpitu mamy aplikacje w okienkach, a po odłączeniu klawiatury i przejściu w „tablet mode” aplikacje są albo pełnoekranowe albo dzielą pełny ekran w ustalonych przez nas proporcjach.

tablet-modeWindows 10 i jego interfejs to też nowe gesty gładzika. Szczególnie warte uwagi są gesty trzema palcami do wyświetlania pulpitu czy przełączania się między aplikacjami. Poniższe slajdy pokazują dokładnie zbiór wszystkich nowych gestów obsługiwanych przez dziesiątą wersję okienek.

Wraz z Windows 10 zmieniły się również dotychczasowe gesty ociągnięć zza wszystkich czterech krawędzi ekranu. Lewa krawędź to teraz task view, prawa to centrum powiadomień, górna to zamykanie lub minimalizowanie aplikacji i pokazywanie belki nawigacyjnej, a dolna wyświetla pasek zadań jeśli jest on akurat ukryty w trybie tabletu.

Co myślicie o dotychczasowych (i jeszcze nieostatecznych) zmianach w interfejsie Windowsa 10?

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • _TB_TB_

    Ciekawe, czy implementowane będzie się opierało o ręcznie tworzone layouty per różne dpi/rozdzielczości (jak w Androidzie), czy automatyczne generowanie.

    • Nie tylko skalowanie automatyczne, ale też automatyczne różne sposoby wyświetlania, w zależności od wielkości i orientacji ekranu

  • gość

    Przecież we frameworku Store Apps da się współdzielić nawet całe UI. Jest tylko kilka kontrolek które nie są wspólne dla win8/wp

    • Korzystając ze standardowych szablonów (panorama / pivot) – tak.

      W10 pozwala tworzyć własne interfejsy, które będą się inteligentnie skalować.

  • barilla

    Fajnie to wygląda, przynajmniej w teorii tylko te gesty trzema palcami jakoś do mnie kompletnie nie przemawiają.

    • Na początku ciężko mi było się przestawić, ale z czasem gest wyświetlania pulpitu trzema palcami w dół lub przełączania się między appkami stały się nieodłączne przy użyciu gładzika z SP3. Palce na szczęście nie muszą być w jednej linii, jak to może wynikać z rysunków.

  • Rafał

    Fajne pomysły :))
    apropo treści artykułu. Mam nieodparte wrażenie że jesteście jednym z niewielu portali w którym najpierw jest opis grafiki a dopiero pod nim grafika której on dotyczy… Jakoś nie mogę się do tego przyzwyczaić… swoją drogą w książkach opis też jest zwykle pod grafiką…

  • Konrad Uroda-Darłak

    Kurde, trochę błędów się wkradło, ale i tak przyjemnie się czytało :D

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona