Adaptive UX zastąpi Modern UI – pierwsze informacje

Obok Modern UI ciężko przejść obojętnie. Jedni uwielbiają ten interfejs za płaskość, minimalizm, powtarzalność i typografię. Inni nienawidzą za brak ikon, małą koncentrację treści, „nudną” powtarzalność i nawigację.

Zdjęcia w tym wpisie pochodzą z profilu twittera Michaela Gillett'a i zostały wykorzystane za jego zgodą

O gustach się nie dyskutuje, ale trzeba przyznać, że Microsoft, wraz z Windowsem 8, a wcześniej Windowsem Phone 7 wprowadził zmiany w interfejsie, które w późniejszym czasie mocno zainspirowały Apple i Google do „spłaszczenia” Androida i iOS. Firma z Redmond powoli wycofuje się z Modern UI, ze względu na kilka podstawowych problemów.

Po pierwsze, uniwersalny widok panorama view i menu piwotowe nie zawsze pasują do każdego rodzaju aplikacji. Na przykład nie wyobrażamy sobie tabletowego Office’a zaprojektowanego według wytycznych Modern UI. W tego typu aplikacjach potrzebujemy dużą gęstość treści, co uzyskujemy między innymi za pomocą ikon, które zastępują tekst (zajmujący na ekranie więcej miejsca). Duże puste przestrzenie i „luźny” układ też nie mają w takiej sytuacji racji bytu.

adaptiveUX(1)

Drugi problem to brak przenośności między platformami. Tworząc appkę dla Androida czy iOS, chcąc przenieść ją do Windowsa czy WP musimy projektować ją od nowa. Tak samo przenosząc windowsową aplikację do konkurencyjnej platformy. Ujednolicając wytyczne i upodobniając je do tych z Androida i iOS, Microsoft może zyskać większe zaangażowanie deweloperów, którzy w dużo łatwiejszy sposób będą mogli przenosić czy portować istniejące appki.

adaptiveUX(3)

Uniwersalne aplikacje i nowe wytyczne co do interfejsu (nazwane Adaptive UX) mają to zmienić. Dotąd mówiło się, że dzięki UA będzie można współdzielić większość kodu aplikacji, projektując jedynie osobne interfejsy dla smartfonu czy tabletu. Okazuje się, że plany Microsoftu są jeszcze ambitniejsze. Podczas spotkania z deweloperami na MWC, firma ujawniła pierwsze informacje na temat Adaptive UX. Okazuje się, że dzięki nowatorskiemu podejściu, nie będzie nawet trzeba projektować osobnych widoków dla różnych ekranów i urządzeń.

adaptiveUX(5)

Jak to możliwe? Dzięki trybowi RelativePanel, który zarządza relacjami między poszczególnymi kolumnami widoku (co widać na slajdach) można decydować które panele i w jakiej kolejności widoczne są na jakich urządzeniach. Ba, jeśli nie chcemy tego definiować ręczne, możemy zdać się na automatyczne algorytmy klasyfikacji ekranów i urządzeń – wtedy to system zdecyduje za nas jak wyświetlać daną aplikację. Trochę jak „responsive design” w HTML/CSS i obecnych witrynach internetowych.

align

adaptiveUX(4)

Pojawiają się też „niesławne” hamburgerowe menu, ale zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Microsoftu, nie będą one obowiązkowe (choć wciąż preferowane). Widok ten nazwany jest SplitView i nie musi być implementowany w postaci hamburgera. Na razie wiemy bardzo niewiele na ten temat i wszystko wskazuje na to, że trzy poziome kreski na dobre zagoszczą w Windowsie 10 zarówno dla komputerów, tabletów jak i smartfonów.

hamburger

Dodatkowo, system sterować może rozmieszczeniem przycisków. W smartfonie będą one pod kciukiem, a na większym tablecie w górnej części ekranu. To bardzo dobre rozwiązanie, o które najbardziej martwiłem się wiedząc o rezygnacji z Modern UI. Praktyka pokaże czy RelativePanel rzeczywiście jest tak skuteczny i intuicyjny. Jeśli to się potwierdzi, praca projektantów zostanie ogromnie uproszczona, widok będziemy projektować tylko raz, a przenośność między platformami będzie nadal możliwa dzięki rozszerzeniu Xamarin, które pozwala kompilować aplikacje pisane w Visual Studio do gotowych paczek i binarek dla Androida oraz iOS.

adaptiveUX(2)