+6Nasi autorzy

BlackBerry się budzi i… zaskakuje

BlackBerry, niegdyś jeden z liderów na rynku smartfonów, dzisiaj firma, która nie wytrzymała presji ze strony konkurentów. Niestety, w wyniku złej reakcji na rewolucję mobilną dzisiaj zajada się okruszkami, które pozostawiły po sobie firmy, obecnie wiodące prym w dostarczaniu klientom porządanych rozwiązań technologicznych. Niektórzy zdążyli już o tej marce zapomnieć, mimo naprawdę ciekawych premier smartfonów, wpisujących się wreszcie w powszechnie przyjętą konwencję wyglądu nowoczesnego telefonu komórkowego. To jednak nie uchroniło BlackBerry przed spadkami sprzedaży, udziałów oraz przychodów firmy, co przełożyło się na niskie zainteresowanie platformą oraz na opinie wieszczące upadek giganta minionej ery rynku mobilnego.

Będą nowe smartfony od BlackBerry

Na rok bieżący zapowiedziane zostały trzy propozycje. Będzie to Classic, nawiązujący do tego, co znaliśmy do tej pory pod nazwą BlackBerry – urządzenia nieco większe, posiadające fizyczną klawiaturę Qwerty i szerokim ekranem. Druga to już wydany Z3, czyli sprzęt, który łączy ze sobą dobrodziejstwa systemu operacyjnego od BlackBerry ze standardową konwencją urządzenia mobilnego, do której jesteśmy przyzwyczajeni – na pierwszym planie znajduje się ekran wspomagany jedynie przyciskami fizycznymi i który jest jedynym, dwustronnym kanałem komunikacji z urządzeniem.

Na szczególną uwagę zasługuje jednak Passport, będący hybrydą smartfonowych rozwiązań firmy oraz znanych i powszechnie lubianych phabletów. Urządzenie to charakteryzuje się klawiaturą Qwerty oraz dużym, jak na BlackBerry, ekranem o kształcie kwadratu. Ma on wyświetlać obraz o rozdzielczości 1440×1440 pikseli na powierzchni o przekątnej 4,5 cala.

bb_novinky

Przecież to nie jest phablet!

Zależy, jakie kryterium przyjmiemy. Oczywiście, zwykłe porównanie przekątnych ekranów mogłoby nam dać bardzo jednoznaczną odpowiedź – 4,5 cala to nie jest 5 cali, które to wyznacza granicę przekątnej, od której na Tabletowo.pl zaczynamy mówić o urządzeniach. Jednak w przypadku Passport mamy do czynienia z ekranem o proporcjach 1:1. A co za tym idzie, powierzchnia ekranów o tych samych przekątnych, lecz innych proporcjach, jest inna – na korzyść tych o proporcjach 1:1. To warunkuje fakt, iż wyświetlacz o przekątnej 4,5 cala wykonany w proporcjach 1:1 ma bardzo podobną powierzchnię ekranu do phabletowych pięciu cali w klasycznych proporcjach 16:9. Wadą jednak jest to, że wyświetlacz optycznie zajmuje więcej miejsca, a tym samym cierpią na tym wymiary urządzenia w stosunku do ogólnej zajmowanej przez niego powierzchni.

W tym urządzeniu od BlackBerry nie widzę jednak większego sensu. Wielkościowo, Passport będzie niezbyt poręczną kobyłą, która będzie phabletem na opak. W dobie trendu, gdzie producenci raczej skupiają się na zmniejszaniu urządzeń mimo powiększania ekranów, BlackBerry idzie zupełnie inną drogą. Ten telefon na pewno znajdzie swoich nabywców, ale czy będzie ich dostatecznie dużo, by na nim zarobić? Czy w związku z zapowiedzeniem tego urządzenia czuć jakiekolwiek emocje? Owszem, większość środowiska skupionego wokół nowych technologii jest nieco zdziwiona. Czy to dobry omen dla BlackBerry? Raczej nie.

BlackBerry myśli nad tabletami

Ostatnie przecieki mówią o koncepcjach i przeciekach w sprawie PlayBooka. Poprzednie działania BlackBerry w sprawie uzupełnienia swojego wachlarza produktów o urządzenie do konsumpcji treści w Internecie i jak firma utrzymuje – do pracy przy zastąpieniu komputera średnio się udały, bo szczególnego sukcesu niestety sprzęt ten nie osiągnął. Choć niewątpliwie ma on ku temu pewne zadatki. Problemem jest oczywiście okres młodzieńczy tego urządzenia, przy czym trudno mu jest konkurować z obecnymi od dawna rozwiązaniami konkurencji.

Ważne jest to, że klienci BlackBerry, którzy już się zdecydowali na to urządzenie, korzystają z niego nawet po relatywnie długim okresie jego użytkowania. Ten wskaźnik pokazuje, że przeciętny posiadacz PlayBooka jest przede wszystkim zadowolonym klientem. Warto pójść za ciosem, a takimi propozycjami jak Passport uzupełnić ekosystem produktów i usług.

Jednak wyniki BlackBerry napawają optymizmem

BlackBerry zwiększyło swój płynny kapitał o 400 milionów dolarów, z 2,7 mld w pierwszym kwartale roku do 3,1 mld w niedawno zakończonym. To sprawia, że firma może skupić się na rozwijaniu polityki zapoczątkowanej przez Chena, który celuje głównie w sprzedaż usług, mniejszą uwagę natomiast przywiązuje do sprzedaży urządzeń.

Wzrost przychodów BlackBerry wskazuje też na to, że zamysł BlackBerry się sprawdza. Nie spodziewajmy się także nagłego zwrotu firmy w stronę sprzedaży telefonów – jak na razie postawienie w centrum usług daje wymierne korzyści i nic nie zapowiada tego, by mogło być inaczej. Zwłaszcza, że niespełna 40 procent przychodów to właśnie urządzenia, a prawie 55 to usługi.

Jeżeli znalazłeś literówkę w tekście, to daj nam o tym znać zaznaczając kursorem problematyczny wyraz, bądź zdanie i przyciśnij Shift + Enter lub kliknij tutaj. Możesz też zgłosić błąd pisząc na powiadomienia@tabletowo.pl.

Komentarze

  • Mimo, że obecnie nie używam to trzymam kciuki za BB bo w ich systemach większość rozwiązań jest ukierunkowane na dużą funkcjonalność, a nie na wodotryski wizualne i upraszczanie wszystkiego do granic możliwości.

  • ihugun

    Nie na przyszły rok, tylko w tym roku.
    Passport – wrzesień,
    Classic – listopad.
    Proszę to poprawić, bo „FY15” to rok fiskalny, gdzie w tym przypadku chodzi o 2014, więc może stąd ta pomyłka. :)

    Urządzenie nie będzie jakieś znowu przesadnie wielkie. Szerokość taka jak w Nokii 1520, tylko będzie krótsze.

    Podam też pełną specyfikację:
    procesor – Snapdragon 801,quad-core, 2.2 – 2.5Ghz, MSM8974
    pamięć – 3 Gb RAM
    grafika – Adreno 330 GPU
    wyświetlacz – 4.5 cala, 1440×1440, 480 ppi,
    kamera – 13 Mpix, 2Mpix
    bateria – 3450 mAh
    porty – mSD, mHDMI, mUSB,
    NFC, DLNA, Miracast, WiFi Direct, Bluetooth LE.
    anteny Paratek
    klawiatura – touch adaptive, obsługująca gesty, wielofunkcyjna
    obudowa – metal + plastic
    kolory – czarny i biały

    • Czyli dobrze myślę, że czasami wpis jest dopełnieniem dla fajnych komentarzy. ;)

  • Sony

    BB – miał jedną przewagę – FENOMENALNIE działajacy Push Mail i świetne rozwiązania Biznesowe. Dostarczał też telefonów kodowanych dla „Rządów”.

    ALE – od paru lat Push Mail działa równie dobrze na WP czy Androidzie. A biznesowe rozwiązania również tam trafiły.

    Konkurencja jest zawsze dobra – ale jakość marnie widzę sukces BB.

  • Meeeeerrrrttt

    Passport – jestem ciekaw czy „takie cós” się przyjmie na rynku, ja osobiście mam trochę wątpliwości.

  • cichy

    Jednak i tak sporo funkcji czy aplikacji dostępnych na np. iOS czy Android nie będzie dostępne na BlackBerry

    • ihugun

      Z aplikacjami nie jest tak źle, jak się wydaję, a o jakich opcjach mówisz, bo tu bym się mocno kłócił :D

    • Tomasz Lenartowski

      Sporo aplikacji z Androida da się odpalić na Black Berry. Wystarczy plik apk.

  • likser

    korzystam z blackberry q10 od paru miesięcy, rewelacyjny sprzęt, świetne wykonanie. bardzo mocna bateria. Naprawdę wielka szkoda, że w salonach i marketach elektronicznych ludzie nie mogą potestować tego sprzętu.

  • Azawakh

    Passport to żaden phablet czy tym bardziej mikrotablet ale zwyczajnie smartphone i powinien być jak taki traktowany. 4.5 całą to nie 5 cali i raczej nie widzę sensu zamieszczania takiego newsy w portalu zajmującym się tabletami. Jednak ta informacja daje nadzieję, że Blackberry się obudzi na dobre i wróci do idei tabletu takiej jak PlayBook. Mam wielką ochotę na tablet od Kanadyjczyków, który zastąpiłby mi ograniczone iPady.

  • robert

    porządny pisze się przez „rz”

Tabletowo.pl
Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona